Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan få organisasjonsnummer ?

MrAvionics

Anbefalte innlegg

Har små planer om å opprette et .no domene og da trenger jeg organisasjonsnummer. Hvordan får jeg det på enkleste måte ? Kan jeg starte enkeltmannsforetak og si jeg driver med videre salg av importvarer uten å faktisk importere noe særlig for vidresalg ? Hvor mye ville eventuelt det kostet ? Andre lettere måter å gjøre det på ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du henvender deg til Brønnøysundregistrene om du vil registrere et enkeltmannsforetak og få organisasjonsnummer. Tror det koster rundt 3000 kr.

Men et lag kan registrere seg gratis, og også de kan eie .no-domener.

Klikk deg inn på www.brreg.no og les betingelsene, så jeg ikke sier noe galt.

Nå kan du også som privatpersoen få ditt egen .no-domene, da heter det visst [dittnavn].priv.no

Det er Norid som har med dette å gjøre, de kan gi deg rett info.

Lenke til kommentar

Hei!

Du registrerer deg i enhetsregisteret via altinn.no, samme sted som du legger inn selvangivelsen. Det koster ingenting og du får orgnr innen 2-3 virkedager.

Det som derimot koster er å opprette et foretak, her koster det ca 2500. Dette må du ha dersom du skal drive med varehandel og sånn, men et enkeltmannsforetak kan du ha uten å bruke det i det hele tatt.

En stund etter du har registrert deg vil du få brev fra ditt regionale skattekontor, da er det bare å si at du ikke planlegger noen omsetning for øyeblikket, men at du gir beskjed når dette endrer seg.

Enklere måter er å spørre en kompis som har et orgnr. :p

Lenke til kommentar

Ja. Det at du må betale 3000 kroner er BS.

Å registrere seg i enhetsregisteret og dermed motta et orgnr er gratis.

Å registrere seg i foretaksregisteret og dermed kunne drive handel ol via orgnummeret koster peng.

https://www.altinn.no/no/Skjema-og-tjenester/Etater/Bronnoysundregistrene/Registrere-nye-foretak-og-enheter-i-Enhetsregisteret-Foretaksregisteret-Merverdiavgiftsmantallet-Arbeidsgiver--og-arbeidstakerregisteret-mfl/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så om jeg registrer et enkeltmannsforetak kun i enhetsregisteret så vil jeg få organisasjonsnummer uten gebyrer som jeg kan bruke til å skaffe meg .no domene ?

Da kan jeg bare finne opp et foretaksnavn og velge foretakets adresse på min bostedsadresse og jeg vil ikke få noen bebyrer eller krav om å si hva jeg driver med ?

Lenke til kommentar

Så om jeg skriver

Handel:

Import av diverse varer

vil det gå fint ? Må ikke registrere meg i foretaksregisteret da siden jeg faktisk ikke importerer noe for øyeblikket ?

Edit:

Skriver dette jeg tror jeg:

Tjenester:

Fikse datamaskiner

Endret av ÜberTec
Lenke til kommentar

For å være sikker, kan du skrive f.eks konsulent tjenester

Edit. En ulempe med å ha et enk er at du kan risikere å få utsatt skatteoppjøret til oktober, opplevd det selv, selv om jeg ikke hadde noe inntekt i firmaet og jobbet normalt utenom.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...