Gå til innhold

Hovedkortet uler og piper!

Anbefalte innlegg

.. og det er neppe bra?

I går tok jeg av kjøleribba og satte den på igjen etter å ha rengjort den. Kjølepastaen var ganske sprekkete og stygg, men jeg bare smørte det sammen igjen. Deretter begynte maskina og pipe ganske stygt og etter å ha sjekket temp'en var det åpenbart at det var altfor varmt nedi der. 66 grader!

Så i dag vasket jeg av den gamle pastaen og kjørte på ny. Da var vi nede i 53 grader. Da kan jeg kjøre viftehastigheten opp enda litt.

Men det piper enda! Så nå har jeg innstallert winboard hardware doctor, og den forteller meg at "your -5 voltage exceeds the limit" og "your -12 voltage exceeds the limit". -12 volt ligger på 8,65 volt, og -5 volt ligger på -3,3. Er dette ikke bra? Hvordan fikser jeg det? Har ikke hatt dette problemet før, og jeg har ikke gjort noe annet enn å ta av og på kjøleribba på cpu'en.

Jeg har:

chieftec tower

p4 2,533

abit b7dII-raid

3 hardisker

3 cdrom-stasjoner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, takker for hjelpen. Jeg har selvfølgelig lest selvfølgelig lest manualen, den har fint lite om "my pc is making a lot of noise". De fleste som vet litt om hardware vet at et hovedkort piper av flere grunner. Feilmeldinga i winbond sier ikke annet enn kontakt pc-leverandør, og verdiene den oppgav sa ikke meg noe særlig. Derfor gikk jeg hit og spurte.

Men det var ingen som hadde mer peiling enn meg åpenbart, og da hadde jeg heller holdt fred og spart sarkasmen.

Lenke til kommentar

Er ikke i tvil om noe er galt :)

Det kommer når jeg har kjørt litt tunge applikasjoner, eller spill. Og i følge hardware doctor så er det spenninga det er noe galt med. Temperaturen på cpu er stabil hele veien.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva som kan være galt siden dette har fungert knirkefritt inntil i forgårs. Skal teste litt mer, så får vi se.

Lenke til kommentar

Det er hovedkortet som overopphetes faktisk, kjørte hardware doctor samtidig med noen tunge applikasjoner og så hvordan temperaturen steg til 60 grader og ulydene startet..

Men hovedkortet er vifteløst, så det må være noe annet som er på defekt, sannsynligvis hele kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...