Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleiere som bryter loven

LostinSpace

Har du leid hos noen som tok seg til rette?  

39 stemmer

1. 1. Kryss av så mange som passer.

• Unnlot å skrive kontrakt selv om jeg krevde det
      3
    • Prøvde seg med en kontrakt som helt klart brøt med mine rettigheter iht. Husleieloven
      7
    • Forlangte at depositum skulle settes inn på hans/hennes egen konto
      18
    • Tok seg inn i leiligheten i tide og utide uten varsel da jeg ikke var tilstede
      15
    • Klagde på "for dårlig" vasking og rydding som følge av at han/hun uanmeldt tok seg inn i leiligheten da jeg ikke var tilstede
      8
    • Snoket i mine saker som følge av at han/hun uanmeldt tok seg inn i leiligheten da jeg ikke var tilstede
      6
    • Hadde visning av leiligheten uten å varsle ifra
      3
    • Leide ut til andre da jeg var borteværende over lengre tid (ferie/reise, etc.) mens han/hun fortsatt hevet husleie fra meg
      0
    • Braste inn i leiligheten da jeg var tilstede, utviste truende atferd
      4
    • Sørget ikke for at inventar som (på forhand) var avtalt var på plass
      4
    • Lagde sine egne "sær-regler" for at jeg skulle få bo der (kommenter gjerne)
      9
    • Forlangte at jeg i tillegg til husleien skulle bidra med arbeid (f.eks. å slå gress, måke snø, etc.) for at jeg skulle få bli boende, uten at dette opprinnelig var avtalt.
      4
    • Satte opp husleien så mye som det passet han/henne (uten hensyn til konsumprisindeksen, evt. avtale om gjengs leie)
      10
    • Kuttet strømmen til leiligheten
      1
    • Tok ikke hensyn til 1 mnd/3 mnd. oppsigelsestid da leieforholdet ble avsluttet
      2
    • Kom med usaklig oppsigelse av leieforholdet
      6
    • Andre (kommenter gjerne)
      6
    • N/A (gjelds ikke). Jeg fikk aldri noen problemer med husverten(e) jeg hadde med å gjøre
      9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min husvert er ikke interessert i å bruke penger på hybelen. Jeg har ventet i 2 år på å få ordnet et lys i gangen, vasken på kjøkkenet og badet lekker. Men i mellomtiden har hun brukt flere hundretusener på å få ny hage og parkeringsplass, og snart skal hun lage ny garasje

Nesten samme problem her også, det er så utrolig dårlig ventilasjon her (vifta på badet er ødelagt), så etter en dusj er hele leiligheten fuktig. Men det driter jeg egentlig jævlig i, har sagt det til han flere ganger at han må få fikset det, eller så kan det utvikle seg til fukt skader, eller mugg senere og det er ikke bra for huset. Men sånn som han oppfører seg håper jeg nesten på mugg i veggene her, for det blir ikke billig!!

Tror nok det beste her er å kjøpe noe selv, for jeg orker ærligtalt ikke å leie hos noen mer... Jeg gir iallfall opp. Det er ikke noe særlig roligere oppe i kveld (tror faktisk han ser på fotball kamp med venner i kveld, noe jeg gruer meg til hver gang, tror jo nesten noen blir myrdet der oppe!)

Lenke til kommentar

Jeg betaler da 35% av strømmen i boligen, og 35% av kommunale avgifter.

Kommunale avgifter inngår i husleie.

Ja, jeg vet det. Men dette fikk jeg vite etter å ha skrevet i kontrakten. Noen har sagt til meg at jeg kan klage, også sier andre at siden jeg allerede har skrevet i kontrakten får jeg ikke gjort noe med det, siden det er en bindende avtale.. Men så har jeg også lest et sted på nettet at utleieren kan kreve at vi betaler noe av renovasjonen, som vann, kloakk og søppel, noe jeg betaler. Nå betaler ikke jeg tomteskatt og sånt.. Men jeg er usikker på om dette er sant eller ikke, tror jeg leste det i en annen forum.

Lenke til kommentar

Første hybelen jeg leide var av en pastor. Opplevde en gang han tok seg inn i leiligheten uten forvarsel.

Men det mest skuffende var at han ikke gadd å bytte låsen på ytterdøra som var herpet (var umulig å låse/vri om nøkkelen når det var kaldt)

Samt at det kom mugg og la seg vann i vindukarmen pga vinduene var gamle og hybelen var dårlig isolert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...