Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleiere som bryter loven

LostinSpace

Har du leid hos noen som tok seg til rette?  

39 stemmer

1. 1. Kryss av så mange som passer.

• Unnlot å skrive kontrakt selv om jeg krevde det
      3
    • Prøvde seg med en kontrakt som helt klart brøt med mine rettigheter iht. Husleieloven
      7
    • Forlangte at depositum skulle settes inn på hans/hennes egen konto
      18
    • Tok seg inn i leiligheten i tide og utide uten varsel da jeg ikke var tilstede
      15
    • Klagde på "for dårlig" vasking og rydding som følge av at han/hun uanmeldt tok seg inn i leiligheten da jeg ikke var tilstede
      8
    • Snoket i mine saker som følge av at han/hun uanmeldt tok seg inn i leiligheten da jeg ikke var tilstede
      6
    • Hadde visning av leiligheten uten å varsle ifra
      3
    • Leide ut til andre da jeg var borteværende over lengre tid (ferie/reise, etc.) mens han/hun fortsatt hevet husleie fra meg
      0
    • Braste inn i leiligheten da jeg var tilstede, utviste truende atferd
      4
    • Sørget ikke for at inventar som (på forhand) var avtalt var på plass
      4
    • Lagde sine egne "sær-regler" for at jeg skulle få bo der (kommenter gjerne)
      9
    • Forlangte at jeg i tillegg til husleien skulle bidra med arbeid (f.eks. å slå gress, måke snø, etc.) for at jeg skulle få bli boende, uten at dette opprinnelig var avtalt.
      4
    • Satte opp husleien så mye som det passet han/henne (uten hensyn til konsumprisindeksen, evt. avtale om gjengs leie)
      10
    • Kuttet strømmen til leiligheten
      1
    • Tok ikke hensyn til 1 mnd/3 mnd. oppsigelsestid da leieforholdet ble avsluttet
      2
    • Kom med usaklig oppsigelse av leieforholdet
      6
    • Andre (kommenter gjerne)
      6
    • N/A (gjelds ikke). Jeg fikk aldri noen problemer med husverten(e) jeg hadde med å gjøre
      9

Anbefalte innlegg

Jeg har selv hatt med to utleiere å gjøre (så langt). Ingen av disse har gitt meg problemer eller kommet med urimelige krav.

Men en person jeg kom i prat med på jobben har hatt en husvert som var særdeles ufin og brøt med flerfoldige av alternativene jeg har listet opp.

Jeg er sikker på at det er mange historier om slike husverter der ute.

Har DU hatt å gjøre med utleier(e) som bryter loven?

Kommenter gjerne.

Edit: Ser at lista ble lang. 'Klassikeren' å kutte strømmen til leiligheten har jeg nå tatt med, andre 'klassikere' som å bytte lås på inngangsdøra kommer under 'Andre'.

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et kollektiv jeg flyttet inn i en gang hadde en haug med skrap liggende utenfor inngangsdøra. Da vi skulle flytte ut ville huseier ha oss til å rydde opp i dette, men jeg sa som sant var (og han var fullt klar over) at det lå der før jeg skrev under på kontrakten og at det ikke kom på tale. DA skulle han sannelig min hatt skrive timer med advokatsalær for all tid han brukte på oss og han hadde studert juss og det var ikke måte på. Jeg sendte ham min side av saken skriftlig og rundet av med at jeg kjente en og annen i pressen som syntes dette hørtes spennende ut. Dagen etterpå kvitret han som en lerke i telefonen, og depositumet fant veien tilbake på kontoen min fort som f.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ekskona og eg bodde et sted hvor det ble såpass konfliktfylt at vi bestemte oss for å avslutte leieforholdet(noe som ikke falt i god jord). Mens oppsigelsestiden løp fant vi nytt sted å bo og begynte å flytte en del av tingene våres vi kunne unnvære ei stund noen uker før oppsigelsesfristen var over. Og en av disse tingene var TV-apparatet vårt. Dette hadde huseieren fått med seg og mente da at vi var flyttet ut(hvem kan bo et sted uten TV, liksom?) og slo derfor av strømmen. Resultatet var iskaldt hus(med nyfødt barn), en fryser og et kjøleskap med ødelagt mat. Da vi ringte nektet han for å slå på strømmen igjen siden vi var flyttet ut. Pipen fikk en annen lyd når vi kontaktet det lokale lensmannskontoret som så tok kontakt med vedkommende igjen(dette var ikke første gangen de måtte snakke med han, men de var sluttet med å kjøre ut).

Skal også bemerke at konflikten startet med at kona til huseier, som ikke snakket et kløyva ord norsk, ringte på og kjeftet huden full på ekskona mi, på russisk. Huseier mente derimot at det var VI som var problemet, og hadde oppført oss ufint med kona hans.

Enkelte burde ikke hatt lov til å leie ut.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Skal også bemerke at konflikten startet med at kona til huseier, som ikke snakket et kløyva ord norsk, ringte på og kjeftet huden full på ekskona mi, på russisk. Huseier mente derimot at det var VI som var problemet, og hadde oppført oss ufint med kona hans.

Jøsses. Utrolig.

Helt enig i at f.eks. slike som dette paret ikke skulle hatt lov å leie ut.

Lenke til kommentar

De jeg leide hos da jeg studerte i Trondheim tok seg som regel inn i leiligheten mens jeg var på ferie. De varslet aldri, de beklaget aldri og de ryddet ikke engang etter seg.

Jeg tok det vel opp et par ganger, men det sank aldri helt inn, siden jeg stadig kom hjem til en leilighet som bar synlig preg av å ha blitt brukt. Så når jeg kom hjem fra ferier var det ikke uvanlig å se at møbler var flyttet rundt, flatskjermen hadde blitt brukt til tv-titting og film, på baderommet lå det hårstrikk som definitivt ikke var mine, osv. Engang kom jeg også hjem til knust glass som lå strødd utover hele dusjen.

Nå er jeg evig glad for å bo i en leilighet som er kjøpt. Da jeg besluttet å reise fra Trondheim for å fortsette studiene i Oslo var det aldri snakk om å inngå en ny leiekontrakt.

Endret av SLIguy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok det vel opp et par ganger, men det sank aldri helt inn, siden jeg stadig kom hjem til en leilighet som bar synlig preg av å ha blitt brukt. Så når jeg kom hjem fra ferier var det ikke uvanlig å se at møbler var flyttet rundt, flatskjermen hadde blitt brukt til tv-titting og film, på baderommet lå det hårstrikk som definitivt ikke var mine, osv. Engang kom jeg også hjem til knust glass som lå strødd utover hele dusjen.

Ikke bare tok de seg ulovlig inn, de var til og med frekke nok til å oppholde seg der mens du var borte. Wow.

Lenke til kommentar

Jeg kan fortelle mange historier dessverre.

Gidder ikke ta alt jeg har vært gjennom, men kan nevne noen.

Var sjuk og hjemme fra skolen en dag på det første stedet jeg leide. Plutselig stod det huseieren inne på soverommet mitt. Han unnskyldte seg med at han ikke trodde jeg var hjemme. Som om det hadde gjort saken bedre.

En annen huseier prøvde å sette opp leien fra 3500 til 4500 etter 5 måneder.

Klassikeren med strømmen som kuttes etter en uenighet har jeg "selvsagt" opplevd.

Samme folka satte alle tinga mine på utsiden av leiligheten og bytta lås mens jeg var bortreist en helg.

Annet snacks jeg har vært borti er småting som manglende rømningsveier etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Der jeg og kona leide før vi kjøpte selv sto sikringsskapet til huseier i vår leilighet, så hvis noen skulle miste strømmen der, var det huseier! :p

Nå var vi så heldige at vi hadde et godt forhold til huseier og hadde aldri problemer da. Kontrakten var nok ikke helt som den skulle være og depositumet sto på deres konto, men det var reale og hyggelige folk og vi fikk tilbake depositum og alt når vi dro så jeg peser ikke med det. :)

Lenke til kommentar

Ikke bare tok de seg ulovlig inn, de var til og med frekke nok til å oppholde seg der mens du var borte. Wow.

Så lenge leieforholdet består, så kan ikke de ta seg til rette i min leilighet, selv når jeg ikke er til stede. Denne retten har de kun i tilfelle nød. Med nød menes for eksempel det å hindre brann. Å bryte seg inn for tv-titting, snoking i mine papirer, dusje, osv, er ikke lov under leieforholdet. Ikke med mindre de i forkant får min aksept til å gjøre det, men i mitt tilfelle brukte de simpelthen leiligheten uten mitt samtykke.

Forbrukerrådet har svart på flere typiske problemer som vedrører leieforhold:

http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bolig/faqs

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Så lenge leieforholdet består, så kan ikke de ta seg til rette i min leilighet, selv når jeg ikke er til stede. Denne retten har de kun i tilfelle nød. Med nød menes for eksempel det å hindre brann. Å bryte seg inn for tv-titting, snoking i mine papirer, dusje, osv, er ikke lov under leieforholdet. Ikke med mindre de i forkant får min aksept til å gjøre det, men i mitt tilfelle brukte de simpelthen leiligheten uten mitt samtykke.

Her tok de seg ikke bare ulovlig inn, de snyltet på deg i tillegg.

Jo da, forstå meg rett, jeg vet at disse frihetene de tok seg (TV-tittingen, snokingen, dusjingen, etc.) er ulovlige i tillegg til at de uten varsel tok seg inn i leiligheten.

Lenke til kommentar

Jeg har heldigvis flere gode opplevelser med utleiere enn dårlige opplevelser. Men det var ikke noe hyggelig med de verste, for å si det sånn. Låste seg inn på hybelen mer eller mindre hver gang jeg var ute, og sjekket. Hva dem sjekket, vet jeg ikke. Men jeg laget meg et system der jeg så om de hadde vært innom eller ikke. Og da jeg havnet på sykehus mens jeg bodde der, og orket å stikke innom og hente noen småting, sa fyren i huset (leide hos et eldre ektepar) "det får vi nå se på", når jeg sa at jeg måtte bli på sykehuset en stund... !

En annen gang ble jeg kastet ut på kort varsel da huset jeg bodde i ble solgt. Men ellers har jeg positive opplevelser, selv om ikke alle stedene jeg bodde hadde altfor god standard.

Så nå, når jeg selv er utleier, og vet veldig godt hvordan det er å være leietaker, så prøver jeg så godt jeg kan å holde meg til reglene, og være så enkel som mulig å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar

Eg har også hatt gode utleiere. Her eg bor nå for eks. Her har eg bodd siden 2007 og eg kommer til å bo her så lenge eg kan, eller vil, whichever comes first. Samboerene som bor i huset(eg leier kjelleren) er like gamle som meg, forholder seg til avtaler vi blir enige om, diskuterer issues før det blir større problemer med det og har alltid tid til en prat.

Som et eksempel er det kanskje ikke verdens beste lydisolering her. Noe som ikke er et problem. Når eg jobber hjemme(hjemmekontor) er de på jobb, når de er hjemme så er eg enten ute eller bruker trådløst headsett og hører musikk. Eg kan sette på en støyende film så lenge det er relativt rolig etter kl 23, med god samvittighet, for eg vet at om de plages av lyden gir de beskjed(noe de har gjort, og da respekterer eg det). Eg derimot plages lite av støy, så når typen i huset går over stuegulvet med hælene først eller de har invitert halve nabolaget med unger for å leke med bankebrett så plager ikke det meg nevneverdig.

Så eg anser dette leieforholdet som det beste eg har hatt, og eg håper at de ser på meg som en mønsterleietaker :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg har selv hatt med to utleiere å gjøre (så langt). Ingen av disse har gitt meg problemer eller kommet med urimelige krav.

Men en person jeg kom i prat med på jobben har hatt en husvert som var særdeles ufin og brøt med flerfoldige av alternativene jeg har listet opp.

Jeg er sikker på at det er mange historier om slike husverter der ute.

Har DU hatt å gjøre med utleier(e) som bryter loven?

Kommenter gjerne.

Edit: Ser at lista ble lang. 'Klassikeren' å kutte strømmen til leiligheten har jeg nå tatt med, andre 'klassikere' som å bytte lås på inngangsdøra kommer under 'Andre'.

Ser at dette innlegget ble lagt inn en stund siden, men svarer likevel og håper på kanskje litt råd og veileding?

Jeg leier fortiden en kjeller leilighet hos en ganske så ung man (dette er en enebolig). Han er vel i 20årene.. Når jeg flyttet inn var ikke dusjen montert (jeg fikk avslag på husleie etter at jeg krevde det, så det gikk jo greit, men var likevel litt irritert at han ikke hadde sagt ifra!) Nå har jeg leid i over 6 mnd og det har vært små problemer under veis. Det har skjedd to ganger at en elektriker (som jeg tror er en venn av han) har kommet inn hos meg tidlig på dagen for å montere taklamper, når jeg ligger og sover. Litt kleint når jeg bare er i undertøy og ganske så forvirret over hva som skjer! Jeg betaler da 35% av strømmen i boligen, og 35% av kommunale avgifter. Han har da tendens til å glemme selv å betale sine egne regninger, hvor jeg da kan få to strøm regninger på samme dag.

Jeg har sagt i fra flere ganger at han MÅ begynne å gi meg strøm regningen på fast dato, så jeg for betalt min andel, selv om han ikke får betalt regningene sine. Men gutten er jo så sløv!!

Igår kveld hadde han fest hos seg (noe som skjer ganske så ofte i helgene), jeg har absolutt ikke noe i mot det, for de drar som regel ved tolv tiden og det er jo greit for meg. Men i går kveld spilte de høy musikk til kl 12, kom tilbake kl 4 og fortsatte festen. :nei2: Ikke happy. Heldig som jeg er måtte jo selvfølgelig opp tidlig for å dra på jobb. Jeg sendte melding å sa ifra at jeg jobber tidlig på lørdag, og at han måtte vise litt hensyn til dette, og det at han spilte musikk og lagde bråk oppe er ikke greit for meg. det jeg fikk som svar var "Takk for det"..... Og dette slutta aldri, jeg fikk til slutt sove igjen og i dag tidlig når jeg sto opp var musikken fortsatt på. Ikke kjempe høyt akkurat, men jeg kunne høre musikken likevel.

Hva skal jeg gjøre her?? Han hører jo ikke på meg, og det har skjedd flere ganger nå :((

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...