Gå til innhold

NAS til hjemmekino. Trenger tips...

Anbefalte innlegg

Mest sannsynlig er de kompatible.

Lydkort og annet småsnacks som du finner i en bruks PC er det litt problemer med.

Men for å få startet det? 90% av tilfellene er det bare tut og kjør, verste er ekstra diskkontrollere muligens, så disse må du sjekke opp.

Men resten av systemet er good to go.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest sannsynlig er de kompatible.

Lydkort og annet småsnacks som du finner i en bruks PC er det litt problemer med.

Men for å få startet det? 90% av tilfellene er det bare tut og kjør, verste er ekstra diskkontrollere muligens, så disse må du sjekke opp.

Men resten av systemet er good to go.

Men du er ikke helt sikker på at det er kompitabel?

Er diskkontrolleren jeg valgte kompitable? Kan jeg bruke satakontaktene på hovedkortet i tillegg til kontrolleren? For hvis jeg kan det, så trenger jeg ikke ny kontroller med det første. Kan kanskje kjøpe to kontrollere med en gang, hvis den er kompitabel...

Lenke til kommentar

Teoretisk sett kan du ha RAID array med disker på kontrolleren og hovedkortet...

Om du ikke bruker ZFS og dets RAID muligheter så vil du havne i merkelige problemer med hastigheter og stabilitet.

ZFS tar seg av det meste, men du må være litt forsiktig og må KANSKJE vurdere en SSD:

Lenke til kommentar

Kommer til å bruke ZFS (siden det er det som ligger i Freenas).

Mener du at jeg bør bruke SSD over hele fjøla, eller bare de som blir plugget i hovedkortet? Jeg kommer nok til å instalere Freenas på en god minnepenn (CORSAIR Flash Voyager), og ikke på en hardisk (iom at hvis jeg instalerer freenas på en hardisk, kan jeg da ikke bruke hardisken i et raid. Men hvis det blir problemer med å bruke SATAportene på både hovedkortet og kontrolleren i ett og samme raid, så kan jeg ha en liten hardisk med freenas på koblet til hovedkortet...

Hva er den billigste og stilleste CPUkjøleren til mitt bruk?

Edit: Takk for flott film. De gutta der er flinke og har gode videoer...

Endret av vetting
Lenke til kommentar

Ikke mere enn 2TB, det var jeg ikke klar over... Men er det noen andre gode alternativer på 8ports kontroller? Som sagt, trenger ikke RAID da software skal ta seg av det.

Jeg tenker jeg skal droppe skjermkortet, og bare låne skjermkortet til PCen når jeg skal installere FREENAS. Da kan jeg heller bruke pengene jeg sparte på dette hovedkortet istede (får 2 SATAporter ekstra).

Gigabyte GA-990FXA-UD5, Socket-AM3+

I et RAID, må hardisker være av samme merke, type og størrelser, og må kontrolleren være samme type?

Lenke til kommentar

Du skal ha en stor film samling for å fylle 8 3TB disker,så er ikke helt med på hva du skal med et 8 ports sata i tilleggg nå..

Får vel kanskje 100 bluray filmar à 30GB på 3TB

For seriar så kan ein vel rekne 5 plater per sesong. 30GB per plate x 5 = 150GB per sesong.

Om ein seier gjennomsnittleg 5 sesongar så vert det 4 seriar per disk.

Er nok ein del filmar som tek meir enn 30GB, så dette er nok i beste fall.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Ja, kontrolleren er basert på eit nyare chipset frå LSI (SAS 2008), mens INTEL SASUC81 er basert på eit eldre (LSI 1068).

Nå veit eg ikkje kor mykje FreeNAS henger etter FreeBSD, men driveren til LSI SAS 2008 er rimeleg ny.

Finner ikke denne i FreeNAS sin HCL, så vet ikke om det er støtte for denne i FreeeNAS...

Det er denne ja?

IBM Express ServeRAID M1015 Contr (46M0831)

Er vel her komprimering kommer inn i bilde..når det gjelder serier så duger jo 1-1,5 GB pr. episode fint..så en sesong blir da 15-40GB..tidkrevende eneste...

Ser ingen poeng i å sløse med HDD plassen..

Hehe... Det er din mening ja. For andre som driver på med hifi og hjemmekino er topp lyd og bilde hovedprioritet, og dermed ingen komprimering. Men dette er off topic og helt uintressant for meg...

Endret av vetting
Lenke til kommentar

LSI har kernel modul tilgjengeleg på deiras nettsider http://www.lsi.com/products/storagecomponents/Pages/LSISAS9210-8i.aspx

Legger du den til så skal du få det til å fungere.

Kommandoen er

kldload /path/to/driver.ko

Ellers les her:

http://forums.freenas.org/showthread.php?3528-IBM-M1015-Freenas-8.0-Easiest-way-to-install-drivers

Bra at det skal funke, men på papiret så det gresk ut for meg. Er det en vanskelig oppgave?

Den skal flashes til ITmode uansett?

Endret av vetting
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...