Gå til innhold

NAS til hjemmekino. Trenger tips...

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge meg en NAS for å rippe hele DVD og BR-sammlingen min til. Det vil si at jeg trenger god plass og mulighet for å utvide. Jeg har en gammel pc jeg tenkte jeg skulle bruke til å bygge NASen av, men kabinettet tar bare 6 hardisker. Dette vil vel bli for lite, spes i lengden? Noen tips?

En annen ting jeg lurer på er om hardiskene settes opp i RAID, kan man utvide ved å legge til flere disker?

Hvordan gjør dere som har NAS i hjemmekinoen det?

Endret av vetting
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg noen erfaring med å bruke pc som NAS, men anbefaler deg å kjøpe en dedikert NAS. Grunnen er at en dedikert NAS bruker ressursene bedre enn en pc (avhenger naturligvis på OS), samt at NASen så og si ikke bruker strøm og har "idle"-mode. I tillegg har de dedikerte NASene gjerne funksjoner og muligheter som er vanskeligere å få til om man selv skal lage en NAS. Tenker da f.eks. på Synology sine Anrdoid/iPhone-apps for å kunne styre NASen på ulike måter.

Når du sier at pcen kun tar 6 HDDer, så tror jeg det holder veldig lenge med DVD/BD-rip, selv om disse tar en del plass. 6HDD x 2gb = 12TB lagring som er langt mer enn både den gjennomsnittlige og ivrige NAS-eier.

Selv kjører jeg en 2-bay NAS med RAID 0, men hvilket RAID man setter opp er opptil en selv naturligvis.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger hørt folk anbefaler å bruke eldre maskiner til å bygge NAS av, og tenkte jeg skulle prøve meg på det. Må nok bytte ut komponenter som hovedkort (som er for gammelt) og lignende.

Å kjøpe en dedikert NAS som tar mange disker er dyrt. Og når en ripper DVDer (6-7gig) og BRs (f.eks 32gig) så trenger man mye plass. En hjemmekino har som regel mange DVDer og BRs (min samling nærmer seg 900) og vokser. Derfor trenger man stor plass og mulighet for å utvide.

Lenke til kommentar

Det å bygge selv er billig, det eneste det står på er hvor stort kabinett du vil ha.

Kan du stappe bort serveren eller NASet i gangen eller en annen plass hvor størrelse ikke spiller noen rolle, så handler du den kassa med mest mulig plass til harddisker, pluss en del 5.25 bays (Disse kan du konvertere til harddisk plasser også :D)

Så velger du noe gammel hardware du har liggende eller handler nytt billig (Trenger ikke noe med high power om det kun er lagring, men du kan legge andre roller på serveren også.) en Intel Atom eller lignende holder lenge for lagring.

Men det du vil ha i ett hovedkort er MASSE PCI-E spor, med REN PCI-E båndbredde, det vil si at stort sett vil 1155 og 1156, P45 og P35 plattformen gå ut, grunnet at disse selv med mange PCI-E spor deles via NF200 brikker, noe som i praksis betyr at du fortsatt har kun x16 til resten av systemet, noe som ikke er bra for hastigheten.

Alle disse PCI-E sporene kan du dog sette inn kontrollere, du trenger ikke noe med avansert RAID, bare at kontrolleren er rask og har mange porter.

RAID funksjonalitet osv, lar du software ta seg av, det gir god nok fart til videostreaming og temmelig god backup også.

Du vil heller ikke trenge så mye RAM for kun lagring heller, personlig har jeg 8Gb i min server, men det er mest fordi jeg hadde det liggende, du trenger kun det som operativsystemet du vil bruke, krever.

Når det gjelder OS til NAS / Serveren din, så må du med en gang slå ifra deg Windows.

Det er enkelt å komme igang med, men mye stress over tid, i tilegg til en ELENDIG software RAID funksjon.

Trenger du Windows til ett eller annet på server fronten så er det bedre å legge Linux eller BSD i grunnen og heller virtualisere Windows for det du trenger.

Så kandidatene her er begge OpenSource, du har FreeBSD i FreeNAS form og Linux, hvor jeg personlig anbefaler Ubuntu grunnet at det er populært (Lett å finne programmer og guider hvis nødvendig) og her har du litt valg.

Du kan enten velge server distroen og bryne deg med engang på kommandolinjen (Kjekt å kunne uansett.) eller du kan bruke vanlig Ubuntu desktop for jobben, her er det bedre å velge LTS versjoner siden du da slipper hodepinen med å oppgradere serveren ved årskiftet grunnet support, eller at supporten med oppdateringer avsluttes.

Du kan få til GUI på Ubuntu server hvis ønskelig, men poenget blir litt borte da du sitter med en vanlig Ubuntu desktop versjon, bare med annet navn og litt mindre programvare forhåndsinstallert.

Nå har jeg ikke testet FreeNAS, men det er populært og støtter ett litt mer egnet filsystem fra Oracle til ren lagring, siden BTRFS er fortsatt eksperimentellt.

Fordelen her er at du kan legge inn VNC for fjernstyring av serveren din, men du kan også fra det øyeblikket du har installert OSet, fjernstyre maskinen fra kommandolinjen med SSH hvis ønskelig (Bruker brukernavnet og passordet du satt under installeringen.)

Annen fordel er at det er griselett å utvide RAIDet ditt senere om du får inn en disk til for eksempel, det fikser mdadm (Linux software RAID) glatt for deg.

Ett selvbygget NAS er absolutt kjekt å se på, siden du da også har tilgang til å for eksempel smelle på en Minecraft server eller noe annet i tillegg til lagringen din.

Fleksibiliteten er mye høyere enn du noensinne vil få på en ferdig snekkret NAS boks.

Lenke til kommentar

Det å bygge selv er billig, det eneste det står på er hvor stort kabinett du vil ha.

Kan du stappe bort serveren eller NASet i gangen eller en annen plass hvor størrelse ikke spiller noen rolle, så handler du den kassa med mest mulig plass til harddisker, pluss en del 5.25 bays (Disse kan du konvertere til harddisk plasser også :D)

Så velger du noe gammel hardware du har liggende eller handler nytt billig (Trenger ikke noe med high power om det kun er lagring, men du kan legge andre roller på serveren også.) en Intel Atom eller lignende holder lenge for lagring.

Jeg tenkte jeg skulle bruke det kabinettet jeg har. Er et midi tower-kabinett jeg ikke vet merke på. Men det er ganske stort. Er plass til 6 hardisker (2x3 disker) og 3 5.25 bays. Tror jeg. Skal sjekke det nærmere ut. Hvordan får jeg konvertert 5.25 bays til 3.5?

Men det du vil ha i ett hovedkort er MASSE PCI-E spor, med REN PCI-E båndbredde, det vil si at stort sett vil 1155 og 1156, P45 og P35 plattformen gå ut, grunnet at disse selv med mange PCI-E spor deles via NF200 brikker, noe som i praksis betyr at du fortsatt har kun x16 til resten av systemet, noe som ikke er bra for hastigheten.

Hovedkort må jeg ha nytt. Hvilket er å anbefale?

Alle disse PCI-E sporene kan du dog sette inn kontrollere, du trenger ikke noe med avansert RAID, bare at kontrolleren er rask og har mange porter.

RAID funksjonalitet osv, lar du software ta seg av, det gir god nok fart til videostreaming og temmelig god backup også.

Du vil heller ikke trenge så mye RAM for kun lagring heller, personlig har jeg 8Gb i min server, men det er mest fordi jeg hadde det liggende, du trenger kun det som operativsystemet du vil bruke, krever.

Her er jeg helt blank. Hvilke kontrollere trenger jeg? Eller anbefales?

Når det gjelder OS til NAS / Serveren din, så må du med en gang slå ifra deg Windows.

Det har jeg allerede gjort :-D

Så kandidatene her er begge OpenSource, du har FreeBSD i FreeNAS form og Linux, hvor jeg personlig anbefaler Ubuntu grunnet at det er populært (Lett å finne programmer og guider hvis nødvendig) og her har du litt valg.

Du kan enten velge server distroen og bryne deg med engang på kommandolinjen (Kjekt å kunne uansett.) eller du kan bruke vanlig Ubuntu desktop for jobben, her er det bedre å velge LTS versjoner siden du da slipper hodepinen med å oppgradere serveren ved årskiftet grunnet support, eller at supporten med oppdateringer avsluttes.

Du kan få til GUI på Ubuntu server hvis ønskelig, men poenget blir litt borte da du sitter med en vanlig Ubuntu desktop versjon, bare med annet navn og litt mindre programvare forhåndsinstallert.

Nå har jeg ikke testet FreeNAS, men det er populært og støtter ett litt mer egnet filsystem fra Oracle til ren lagring, siden BTRFS er fortsatt eksperimentellt.

Fordelen her er at du kan legge inn VNC for fjernstyring av serveren din, men du kan også fra det øyeblikket du har installert OSet, fjernstyre maskinen fra kommandolinjen med SSH hvis ønskelig (Bruker brukernavnet og passordet du satt under installeringen.)

Annen fordel er at det er griselett å utvide RAIDet ditt senere om du får inn en disk til for eksempel, det fikser mdadm (Linux software RAID) glatt for deg.

Her har jeg ikke bestemt meg, og har ikke erfaring med noen av dem. Har kun sett litt på FREENAS på internett. Det jeg vil ha er det som blir enklest og best. Samt å utvide raidet etterhvert er viktig for meg. Og da sier du det er enklest med FREENAS?

Ett selvbygget NAS er absolutt kjekt å se på, siden du da også har tilgang til å for eksempel smelle på en Minecraft server eller noe annet i tillegg til lagringen din.

Hva er dette?

Fleksibiliteten er mye høyere enn du noensinne vil få på en ferdig snekkret NAS boks.

Lenke til kommentar

Merkelig måte å lage ett svar på men men ok.

Eksempel på konverter fra 5.25 til 3.25: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=430937

Du kan også få dyrere modeller med HotSwap hvis ønskelig, men disse blir fort en tusenlapp per stykk.

Når det gjelder kontrollere, så er de rundt 1000 spenn per stykk for 8 porter etter de jeg har sett, driver fortsatt å tråler etter billigere.

Til lagring spiller ikke funksjonalitet eller latency noen viktig rolle, alt du vil ha er mest mulig porter og PCI-E, og du kan med glede ofre onboard RAID funksjonalitet (Dette skal jo OSet ta seg av.) for å få flere porter eller lavere pris.

Når det gjelder hovedkort, så må du ha noe enten ett 1366 fra Intel (Dyrt for kun en lagringsserver, men kan være verdt det om du har en masse større planer da du får 4 kjerner, plass til 24Gb RAM) men som sagt til kun lagring er det overkill og bortkastede penger.

AMD derimot skinner igjennom som vinneren her om du skal kjøpe nytt, 990FX eller noe ala det vil gi deg plenty med PCI-E spor til kontrollere og antall disker.

Vær dog obs på at du med FX MÅ ha dedikert skjermkort, men her kan du handle det billigste rælet du finner.

Uansett AMD hovedkortene er billige og det samme med CPUene og relativt ok på strømsparing som gjør det lett å få til ett "Billig hjemmesnekkret NAS" som kan utvides i fremtiden.

Når det gjelder OS så kan jeg ikke uttale meg spesielt om FreeNAS, men du kan høre med TechSNAP:

De har også flere episoder som er desidert verdt å titte på, også litt av muligheter du har med roller til serveren din.

Minecraft... Vell det er ett spill :p

Så jeg har brukt lagringsserveren min som spillserver også for LAN bruk og litt annet.

Dette er muligheter du vil ha med ett hjemmebygget NAS.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var den enkleste måten når jeg svarte på en iPhone :)

Ser dette bra ut for en server som skal levere HDmateriale?

Konverter fra 5.25 til 3.25: COOLERMASTER 4-In-3 HDD Module For Stacker

Kontroller: INTEL SASUC81 RAID SAS Controller PCIe. Kan man bruke hvilket som RAID med denne?

Hovedkort: GIGABYTE Mod SoAM3+ GBT GA-990FXA-UD3 (990FX/ ATX). Eller vil du anbefale et annet kort?

Processor: AMD Athlon II X2 250 Dual Core. Eller er det en mer strømsparende/kaldere processor som anbefales?

Skjermkort, strømforsyning og ram: Bruker nok noe jeg har liggende fra andre pcer.

Hvis det er noen andre komponenter som anbefales istedefor det jeg har valgt ut, si ifra :) Som sagt, det må være enkelt for meg å legge til hardisker/utvide RAIDet i ettertid.

Endret av vetting
Lenke til kommentar

Etter oppskriften så skal det der virke toppers.

Har du ett PCI skjermkort så tror jeg du slipper billig unna, men PCI-E tror jeg garantert vil funke.

Kontrolleren skal funke og når det gjelder utviding av RAIDet så avhenger dette av OS og software RAIDet du setter opp.

I Linux er ikke dette ett problem, i FreeNAS er jeg usikker men antar det er en versjon av mdadm der også.

Lenke til kommentar

Et par dumme spørsmål.

Når jeg ikke har skjerm koblet til serveren, må skjermkortet stå i? Tenkte meg en så stille som mulig NAS. Skjermkortet jeg har nå er et MSI TI4800SE. Vet ikke hvor mye denne bråker, da det sitter en vifte på den. Anbefaling til et billig og stille skjermkort? Mitt skjermkort er jo et PCIkort.

Tror kanskje jeg skal invistere i litt ram, da det jeg fant var 2 stk PC2100 512MB DDR brikker. Noe gammelt ræl som jeg hadde liggende. Kanskje greit å ha litt størrelse på ramen?

Jeg har en Chiftech HPC-360-202 på 360W. Vet ikke om det er den som har tatt kvelden eller hovedkortet, for pcen den står vil ikke starte. Får se om den starter når jeg skal bygge NASen. Hvilken anbefaling til strømforsyning har du om jeg må kjøpe en ny? Som sagt, vil ha en så stille som mulig NAS.

Lenke til kommentar

Gamle GF4 Ti kjørte vifta på full load den gangen, idag justeres de etter behov, og viftene er større som betyr at de kan ha lavere turtall.

Men billig rælet du får kjøpt av PCI-E skjermkort er alle passive stort sett, det vil si, ingen vifte.

Med det HKet du har valgt, så må du nok ha DDR3 RAM ja, 2-4Gb er plenty.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Jeg har en Chiftech HPC-360-202 på 360W. Vet ikke om det er den som har tatt kvelden eller hovedkortet, for pcen den står vil ikke starte. Får se om den starter når jeg skal bygge NASen. Hvilken anbefaling til strømforsyning har du om jeg må kjøpe en ny? Som sagt, vil ha en så stille som mulig NAS.

Dersom du må kjøpe en ny strømforsyning så bør du velge Seasonic X-400 Fanless selv om den er dyr. Den er rett og slett lydløs og uten tvil en av de desidert beste strømforsyningene som finnes på markedet.

Rimeligere er Seasonic M12 II 520W. Jeg har forgjengeren i min server - den bråker ikke den heller. Corsair CX-serien var tidligere et meget godt budsjettalternativ da dette egentlig var en Seasonic strømforsyning (som jeg også har i en server - CX 400W). Nyere CX, som CX 430W, CX 500W er så vidt jeg vet bygd av CWT, og har ikke samme kvalitet som de gamle. Men de er rimelige, CX 430W får du for under 400 kr. Antec har også noen i prisjiktet 500 - 800 av OK kvalitet.

PS! Personlig er jeg nesten mer kresen på strømforsyning i serverene mine enn andre steder. Tross alt står disse på 24/7 i årevis - så det er greitt å ha noe som holder.

Lenke til kommentar

For å legge toppen på kransekaka for deg, så vil jeg FAKTISK anbefale deg å bruke virtualiseringssoftware ala VirtualBox til å TESTE OSet du vil bruke på serveren og leke deg litt med oppsettet, da kan du spare mye tid før du setter igang, eller om du er litt piratisk av deg kan du bruke VMWare som er overlegent, men dette er ikke ett lovlig alternativ.

VirtualBox er gratis og tilgjengelig i OpenSource versjon (Elendig, driveren er labelet Crapware av Linux kernel gutta nå nylig.)

Lenke til kommentar

Dersom du må kjøpe en ny strømforsyning så bør du velge Seasonic X-400 Fanless selv om den er dyr. Den er rett og slett lydløs og uten tvil en av de desidert beste strømforsyningene som finnes på markedet.

Rimeligere er Seasonic M12 II 520W. Jeg har forgjengeren i min server - den bråker ikke den heller. Corsair CX-serien var tidligere et meget godt budsjettalternativ da dette egentlig var en Seasonic strømforsyning (som jeg også har i en server - CX 400W). Nyere CX, som CX 430W, CX 500W er så vidt jeg vet bygd av CWT, og har ikke samme kvalitet som de gamle. Men de er rimelige, CX 430W får du for under 400 kr. Antec har også noen i prisjiktet 500 - 800 av OK kvalitet.

PS! Personlig er jeg nesten mer kresen på strømforsyning i serverene mine enn andre steder. Tross alt står disse på 24/7 i årevis - så det er greitt å ha noe som holder.

Takk for godt tips. Skal vurderes om jeg skal ha meg ny strømforsyning til NASen. Med SEASONIC X-400 så må jeg vel ha en vifte i kabinettet som blåser varmen ut?

For å legge toppen på kransekaka for deg, så vil jeg FAKTISK anbefale deg å bruke virtualiseringssoftware ala VirtualBox til å TESTE OSet du vil bruke på serveren og leke deg litt med oppsettet, da kan du spare mye tid før du setter igang, eller om du er litt piratisk av deg kan du bruke VMWare som er overlegent, men dette er ikke ett lovlig alternativ.

VirtualBox er gratis og tilgjengelig i OpenSource versjon (Elendig, driveren er labelet Crapware av Linux kernel gutta nå nylig.)

Genialt :) Skal testes ut...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...