Isildur Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 På hovedkortet mitt så er det så vidt jeg vet, ett sted der det står systemfan 1... Er det der jeg skal koble til kabinettvifte? Men hvordan får jg koblet til flere? Eller går ikke det hvis jeg ikke har flere slike systemfan greier? Jeg har nettopp kjøpt meg to vifter og en minnekjølerting, og jeg vil gjerne ha mulighten til å bruke de... Hjelp meg? Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 En bedre overskrift, så kanskje du får bedre svar også! Defaulten (kom ikke på det norske ordet.... Hjelp!) for kabinettviften er CHA_FAN-kontakten. Den kontakten du snakker om kan også brukes, men så vidt jeg vet er den bare 2-pin, og støtter ikke avlesning av hastighet. Hvis du bare har en kontakt for vifte på hovedkortet, kobler du vifteledningene på en av kablene som gir HD/ROM-ene strøm. Da kan du i tillegg velge om du vil la viftene gå på 5v,7v eller 12v, slik at du kan f.eks. minske støy hvis det er ønskelig. Vifteeffekten synker selvfølgelig også nå du setter til 5v/7v, da hastigheten reduseres. Kobler du til HD/ROM-kablene kan du heller ikke lese av hastighet i BIOS/mm. Da må det en egen viftestyringskomponent, e.l. til. Lykke til! (Hvis du vil vite hvordan du kobler til 5v/7v/12v, er det bare å søke litt på forumet, flere gode forklaringer!) Lenke til kommentar
Hevi Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Defaulten (kom ikke på det norske ordet.... Hjelp!) Lykke til! kom ikke på det selv jeg heller,, (jernteppe), men jeg slo det opp, "Normal, Standard, Normalbetingelse, NormalVerdi" hehe,, *sliten etter å jobba 47 timer i butikk denna uka* Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Du må kjøpe deg en adapter(overgang) direkte fra PSU, da blir PC- livet litt lettere :wink: De fleste WEBshoppene har slike. Lenke til kommentar
Isildur Skrevet 9. august 2003 Forfatter Del Skrevet 9. august 2003 Takk skal dere ha! Lenke til kommentar
Isildur Skrevet 9. august 2003 Forfatter Del Skrevet 9. august 2003 Du må kjøpe deg en adapter(overgang) direkte fra PSU, da blir PC-livet litt lettere :wink: De fleste WEBshoppene har slike. Bare en ting til... Hva heter de? Er det 3- til 4- pins kabler? Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Defaulten (kom ikke på det norske ordet.... Hjelp!) Lykke til! kom ikke på det selv jeg heller,, (jernteppe), men jeg slo det opp, "Normal, Standard, Normalbetingelse, NormalVerdi" hehe,, *sliten etter å jobba 47 timer i butikk denna uka* Standard var ordet jeg lette etter ja! Du trenger forresten ikke noe adapter Isildur. Hvis du ikke skal bruke STANDARD (JA! Jeg klarte det!) kontakten, drar du ut kablene til viften fra molex-pluggen (den lille som du eg. skulle satt i STANDARD-kontakten på, og pjåter de inn i en av strømkontaktene som går inn til hd/cd-rom osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå