Gå til innhold

Har ingen arbeidskontrakt, er jeg forpliktet til å møte på jobb?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg lurer på om jeg er pliktet etter loven til å møte opp på min jobb. Jeg jobber på en bensinstasjon og jeg har ingen kontrakt med de og har aldri hatt det. Har en vakt annen hver uke på søndager men har så sykt mye lekser at jeg må bruke hele helgen på lekser. Lurer bare på om jeg har rett om at hvis man ikke har noen jobbkontrakt at man trenger å møte opp på jobb?

 

Vennlig hilsen,

 

Gutt19år

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en kontrakt med en annen bensinstasjon(Shell) som varte 6 måneder. Før den gikk ut så hadde jeg skiftet over til stasjonen som jeg jobber på nå. Der har jeg ikke fått noen kontrakt og i den gamle kontrakten jeg fikk av den andre stasjonen står det spesifikt at det er den stasjonen som jeg jobber på og ikke noen annen. Jeg betaler skatt og får lønnslipp og alt men har bare aldri signert en kontrakt.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke, TMB?

 

Du og din arbeidsgiver er jo underlagt aml. uansett om en har kontrakt eller ikke, og aml. sier vel at du skal gjøre jobben din, i dette tilfellet etter en arbeidsplan?

 

Og jo, du som arbeidstaker har lov å jobbe uten kontrakt. Dog arbeidsgiver skal gi dere kontrakt. Derav du jobber ikke ulovlig.

Endret av CissaM
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke, TMB?

 

Du og din arbeidsgiver er jo underlagt aml. uansett om en har kontrakt eller ikke, og aml. sier vel at du skal gjøre jobben din, i dette tilfellet etter en arbeidsplan?

 

Og jo, du som arbeidstaker har lov å jobbe uten kontrakt. Dog arbeidsgiver skal gi dere kontrakt. Derav du jobber ikke ulovlig.

Fordi han ikke har skrevet under at han jobber der?

Lenke til kommentar

Han jobber der. Han er underlagt aml.

 

Selv om arbeidsgiver skal sørge for at det foreligger en skriftlig arbeidsavtale i ethvert arbeidsforhold, er det likevel en del arbeidstakere som ikke har arbeidsavtale. En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig. Ved muntlige avtaler kan det imidlertid lett oppstå uenighet om hva som faktisk ble avtalt og om det i det hele tatt ble avtalt noe. Ofte blir det påstand mot påstand. Derfor er det en klar fordel, og et lovkrav, med skriftlige arbeidsavtaler.
-Arbeidstilsynet Endret av CissaM
Lenke til kommentar

Det er ikke slik at en avtale ikke eksisterer bare fordi man ikke har skrevet under et dokument. Det er bare litt vanskeligere å si hva avtalen inneholder. Lønnsslippene dine sier nok noe om hva dere har avtalt at du skal ha i lønn, og sånn ca. hvor mye du skal jobbe. Vaktlistene som du jo unektelig har sett og ikke har protestert på sier også gjerne noe om når og hvor mye du skal jobbe. Jeg anbefaler dog å få deg en skriftlig arbeidskontrakt, det er påkrevd etter aml (§ 14-5) og vil gjøre ting enklere for deg. Det er dog ikke slik at du bare kan la være å møte opp bare fordi du ikke har skrevet under på en kontrakt, og arbeidsgiver kan åpenbart ikke la være å betale lønn.

Lenke til kommentar

Det er forferdelig lite taktisk å ikkje møte opp på jobb sjølv om du ikkje har signert ei arbeidskontrakt.

Du vil då komme veldig skeivt ut med arbeidsgiver, og er du riktig uheldig så svarer arbeidsgiver med samme mynt og seier fordi du ikkje har kontrakt så jobber du ikkje der og skal derfor ikkje ha utbetalt lønn.

 

Det beste er å gjere det så enkelt som at du seier til arbeidsgiver at du gjerne vil arbeidsavtalen skriftlig.

Då vil enten arbeidsgiver gå i arkivet for finne arbeidsavtalen (dersom du har signert ein slik avtale og berre har gløymt det). Eller så vil arbeidsgiver lage ein arbeidsavtale slik at du får signert den.

 

Du kan også benytte anledninga til å prøve å forhandle deg fram til høgare lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...