Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lyden hakker - Skjermkort er problemet

Anbefalte innlegg

Hei

Har en litt eldre PC som den gang var ganske bra spekket.

4gb ram, 2,8 ghz quad core,og et NVIDIA Geforce GTX 8800 768mb skjermkort.

Problemet er at når jeg hører på musikk via feks Spotify hakker lyden noe helt sykt når jeg skroller på en nettside (andre ganger også men spesielt når jeg skroller). Mao helt totalt ubrukelig.

Har funnet ut at når jeg deaktiverer skjermkortet fungerer det upåklagelig men da går hele pcen tregt og skrolling etc fungerer ikke optimalt. Med andre ord er jeg helt avhengig av å få skjermkortet opp å gå.

Jeg har prøvd nyeste driver for WIN7 64bit uten at det hjelper. Dette problemet var ikke med XP og Vista.

Spørsmålet mitt er da hva gjør jeg for å prøve å fikse det? Har googlet meg ihjel uten suksess..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et liknende problem med en medie-PC og det skyltes for lite minne i maskina

Takker for det, men da skulle det ikke virket med Vista da Vista er mer krevende enn WIN7. Dessuten så ligger ikke CPU loaden høyt og da TVILER jeg på det er minne det skorter på.

Lenke til kommentar

Har du installert nyeste lyddrivere også?

Lyddrivere? Ja, har i grunnen det.

Har et creative lydkort på maskinen som jeg oppdaterte til nyeste drivere uten forskjell. Har nå tatt ut lydkortet for å teste det men fortsatt samme issue. Har prøvd lyd optisk, via mini-jack, og via USB direkte via en Hegel DAC uprossesert men samme problem fortsatt.

Når jeg avinstallerer driverne til skjermkortet eller de-aktiverer det via enhetsbehandling så fungerer lyden helt perfekt. Men når skjermkortet er aktivt hakker lyden noe sykt.

Jeg er litt rådløs for øyeblikket :p

Lenke til kommentar

Det jeg gjør når jeg står fast med et PC-problem, er å koble fra deler i maskinen som ikke trengs for å bruke den, slik som ekstra harddisker og sånt, samt bytte ut andre deler én for én til problemet opphører.

Kan være tidkrevende, men interessant og engasjerende :hmm:

Før eller senere finner man ut av det.

Lenke til kommentar

Det jeg gjør når jeg står fast med et PC-problem, er å koble fra deler i maskinen som ikke trengs for å bruke den, slik som ekstra harddisker og sånt, samt bytte ut andre deler én for én til problemet opphører.

Kan være tidkrevende, men interessant og engasjerende :hmm:

Før eller senere finner man ut av det.

Nå har jeg funnet ut at skjermkortet er problemet og at det fungerer på vista + xp. Ergo må det være driverrelatert men jeg har prøvd flere forskjellige drivere til dette kortet uten hell. Det jeg nå skal prøve er å finne nye drivere/firmware til hovedkortet. Usikker på hvordan jeg flasher bios etc da men....

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...