TheRocky Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Hei! Jeg har problemer med laptopen, blir for varm og skrur seg av, prøvd ny kjølepasta og støvsuging av pcn men ingenting hjalp.. Noen som vet hvordan jeg kan sette ned hastighet på cpu? Har prøvd å gå inn i bios men finner ingenting om det der. Har en ACER med AMD Athlon X2 Dual Core QL-64 2.10 GHz Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Normalt styres det primært i BIOS. Desverre har mange laptopper veldig begrenset eller ingen mulighet for tradisjonell overklokking i BIOS. Finner du ingen relevante instillinger i BIOS så er det nok tilfellet for deg. Overklokkingsmuligheter finner du normalt bare på high-end entsiast laptopper - for overklokking på laptop er skjeldent noe spesiellt god idè pga. latopper er designet for å kunne takle bare så-og-så mange watt varme, og underklokking som du er interessert i er uvanlig å gjøre. Det er mulig du kan nedklokke via software. Jeg har mest erfaring med Intel for de siste generasjonene og kan dermed ikke peke til spesifikke programmer for AMD - men det er mulig det finnes en klokkegenerator via software du kan bruke. Det finnes for Intel så jeg anntar det er gode muligheter for at det finnes for AMD også. Over/underklokking via software saves ikke i BIOS - men om softwaren støtter å kunne autostarte og sette verdiene ved windows start så burde det kunne fungere. Vel og merke så bør de fleste nyere prosessorer automatisk nedklokke seg når de begynner å nå sine grenseverdier - lenge før de når verdier høye nok til å måtte slå seg av. Dermed skal normalt ikke dette skje ved midnre kjølingen er ekstremt dårlig (f.eks. er mountet feil og har veldig dårlig kontakt). Jeg kna ikke si om din spesifikke modell har slik funksjonalitet - men jeg vil nesten annta det basert på når den ble produsert siden dette er funksjonalitet som har vært standard en god stund. Det hadde kanskje hjulpet litt å ha noen tall å se på - f.eks. å vite hvilken temperatur maskinen havner på når den får stå og idle i windows. Hvis selv idle temperaturen er veldig høy så indikerer det normalt en kritisk feil i kjølingen et sted - som feil mounting eller av viften har stoppet eller tar borti noe. Håper det hjalp litt ihvertfall. -Stigma Lenke til kommentar
komodekork Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 gå inn på strømstyring og sett den til power saver. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hvis laptopen blir for varm og skrur seg av i drift er den teknisk sett defekt, og du burde prøve å få gjennom reklamasjon om den er kjøpt de siste 5 årene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå