Inge Rognmo Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Av motorvarmer finnes det flere typer og de dårligste får så vidt motor lunken. Spess i kombinsjon med vind og kulde. Her er nok watt nøkkelen. De dårligste kan være på bare 1000w og får så vidt lunk selv om strømmen står på hele natten. 2000 W ++ på motor og 500- 1000 w på kupe fører til en billig , rask og effektiv oppvarming. Tenker vi sier omvendt. 550-750w (som er vanlig på stort sett alle motorvarmerelementer fra Defa) på motor er nok i massevis, selv på en tungstartet fireliters traktordieselmotor, etter 2, maks 3 timers bruk. I en stor bilkupe med mye glassruter er imidlertid absolutt ikke 1500-2000w kupevarmer å forakte. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Av motorvarmer finnes det flere typer og de dårligste får så vidt motor lunken. Spess i kombinsjon med vind og kulde. Her er nok watt nøkkelen. De dårligste kan være på bare 1000w og får så vidt lunk selv om strømmen står på hele natten. 2000 W ++ på motor og 500- 1000 w på kupe fører til en billig , rask og effektiv oppvarming. Tenker vi sier omvendt. 550-750w (som er vanlig på stort sett alle motorvarmerelementer fra Defa) på motor er nok i massevis, selv på en tungstartet fireliters traktordieselmotor, etter 2, maks 3 timers bruk. I en stor bilkupe med mye glassruter er imidlertid absolutt ikke 1500-2000w kupevarmer å forakte. OK, høres fornuftig ut. Så lenge kupeen er varm, så er det jo nok at motoren ikke er iskald. Jeg hadde Defa motorvarmer på en VW Vento. Den måtte stå på i 3 timer for at motoren skulle bli lunken. Hvor effektive er de 200W viftene til Biltema på 12 V? Klarer de å tine frontvinduet på noen minutter dersom den blåser rett på? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Etter min erfaring er det nei på den siste Luske_Ludvig. Det vil ta forholdsvis lang tid, og luften som kommer ut av den ved feks 15 minus er ikke særlig varm. Man må nesten ha tilgang på 220V eller bensin/diesel-varmer for å få noe orden på dette. Varme i frontruten tar noen minutter deg også hvis det er kaldt nok, men i en helt annen klasse enn en sånn liten 12V Biltema-vifte. Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Bosse Bildoktorn lagde sin egen vinduspylervæske med alkohol. Jeg foreslår å kjøpe inn gjær og aktivt kull. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Bare la det gjære i spylerbeholdere, så ordner alt seg selv! Men sitronlukt må man ordne separat. Hoho Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Hvis man ikke vil bruke tid på å skrape, hvorfor ikke bare bruke noe sånt? Det krever riktignok ett minutt eller to ekstra når man parkerer, men det sparer man fort inn når man skal ut å kjøre. Mindre riper får man på rutene også. http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Presenning/Snobeskyttersolbeskytter/ http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Presenning/Topphatt-polyester/ Om man ikke gidder å bruke noe sånt, kan man jo alltids behandlene rutene med noe. Da fester ikke is og møkk seg på langt nær så godt, og man trenger knapt bruke vindusviskerne i hastigheter over 60-70 km/t. http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Eksteriorrengjoring/Rain-off/ http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=11548220 http://www.nanowebshop.no/nanolotus%C2%AE_bilglass_forsegling_profesjonell_sett__best_i_test_-p-251.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå