Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skvette litt frosvæske på frontruta for å forhindre is?


MilKman'

Anbefalte innlegg

Av motorvarmer finnes det flere typer og de dårligste får så vidt motor lunken. Spess i kombinsjon med vind og kulde. Her er nok watt nøkkelen. De dårligste kan være på bare 1000w og får så vidt lunk selv om strømmen står på hele natten.

 

2000 W ++ på motor og 500- 1000 w på kupe fører til en billig , rask og effektiv oppvarming.

Tenker vi sier omvendt. 550-750w (som er vanlig på stort sett alle motorvarmerelementer fra Defa) på motor er nok i massevis, selv på en tungstartet fireliters traktordieselmotor, etter 2, maks 3 timers bruk. I en stor bilkupe med mye glassruter er imidlertid absolutt ikke 1500-2000w kupevarmer å forakte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av motorvarmer finnes det flere typer og de dårligste får så vidt motor lunken. Spess i kombinsjon med vind og kulde. Her er nok watt nøkkelen. De dårligste kan være på bare 1000w og får så vidt lunk selv om strømmen står på hele natten.

 

2000 W ++ på motor og 500- 1000 w på kupe fører til en billig , rask og effektiv oppvarming.

Tenker vi sier omvendt. 550-750w (som er vanlig på stort sett alle motorvarmerelementer fra Defa) på motor er nok i massevis, selv på en tungstartet fireliters traktordieselmotor, etter 2, maks 3 timers bruk. I en stor bilkupe med mye glassruter er imidlertid absolutt ikke 1500-2000w kupevarmer å forakte.

 

OK, høres fornuftig ut. Så lenge kupeen er varm, så er det jo nok at motoren ikke er iskald. Jeg hadde Defa motorvarmer på en VW Vento. Den måtte stå på i 3 timer for at motoren skulle bli lunken.

 

Hvor effektive er de 200W viftene til Biltema på 12 V? Klarer de å tine frontvinduet på noen minutter dersom den blåser rett på?

Lenke til kommentar

Etter min erfaring er det nei på den siste Luske_Ludvig.

 

Det vil ta forholdsvis lang tid, og luften som kommer ut av den ved feks 15 minus er ikke særlig varm.

Man må nesten ha tilgang på 220V eller bensin/diesel-varmer for å få noe orden på dette.

 

 

Varme i frontruten tar noen minutter deg også hvis det er kaldt nok, men i en helt annen klasse enn en sånn liten 12V Biltema-vifte.

 

 

Lenke til kommentar

Hvis man ikke vil bruke tid på å skrape, hvorfor ikke bare bruke noe sånt? Det krever riktignok ett minutt eller to ekstra når man parkerer, men det sparer man fort inn når man skal ut å kjøre. Mindre riper får man på rutene også.

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Presenning/Snobeskyttersolbeskytter/

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Presenning/Topphatt-polyester/

 

 

Om man ikke gidder å bruke noe sånt, kan man jo alltids behandlene rutene med noe. Da fester ikke is og møkk seg på langt nær så godt, og man trenger knapt bruke vindusviskerne i hastigheter over 60-70 km/t.

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Eksteriorrengjoring/Rain-off/

http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=11548220

http://www.nanowebshop.no/nanolotus%C2%AE_bilglass_forsegling_profesjonell_sett__best_i_test_-p-251.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...