MilKman' Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Hei! Går det ann å gni frostvæske på med en klut eller bruke en spruteflaske på frontruta (Og andre ruter på bilen) for å forhindre at det fryser på rutene? Eller... Det går vel ann, men hjelper det? Mvh CjC Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Du skriver ikke hvilken type frostvæske du tenker på. Vet ikke om den hjelper, men en glycolbasert vil lage en ganske klissete hinne/film på ruten, som vil redusere sikten. Den kan også skade pakninger og lakk. En metanolbasert vil fordampe ganske raskt, og være virkningsløs. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Støtter sofTest. Løsninger: 1 flytt til Gran... Neida 2 Presenning. Men kommer is på så snart du kjører ved riktig værforhold. Samme som garasje. Varm garasje er litt bedre men der ruster bilen. 3 la bil gå på tomgang til bilen er fri for is. Men lite miljøvennlig og lite sundt for enkelte biler som tdi biler. 4 elektrisk / drivstoff- fyrt forvaming. 5 Finnes biler med varmetråder i frontvindu. 6 ekS noen VW biler har eketrisk tilleggvarme i varmapparat. (lurer på om dette er effektivt) 7 skrape og kjøre med kald rute. Men er været riktig så er dette meget farlig. Kaldt vindu inn i varm fuktig tunnell er det verste. Så dersom du ikke har varmetråder i frontvindu og du ikke har mulighet for noen form for kupe / motorvarmer og bør litt kjinki til ville jeg byttet bil. Noen biler krever mange kilometer før det slutter å legge seg is på vindu. Folk har alt for lite fokus på vinteregenskaper ved bilkjøp, syns jeg. Og da dukker ekstreme forslag som trådstarter sitt forslag opp. Noen importbiler mangler vinterpakke og er ekstra ille. Synspunkter? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Men det finnes jo andre egnede midler å kjøpe på sprayflaske, pleier å hete "deicer" ett eller annet. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Støtter sofTest. Løsninger: 1 flytt til Gran... Neida 2 Presenning. Men kommer is på så snart du kjører ved riktig værforhold. Samme som garasje. Varm garasje er litt bedre men der ruster bilen. 3 la bil gå på tomgang til bilen er fri for is. Men lite miljøvennlig og lite sundt for enkelte biler som tdi biler. 4 elektrisk / drivstoff- fyrt forvaming. 5 Finnes biler med varmetråder i frontvindu. 6 ekS noen VW biler har eketrisk tilleggvarme i varmapparat. (lurer på om dette er effektivt) 7 skrape og kjøre med kald rute. Men er været riktig så er dette meget farlig. Kaldt vindu inn i varm fuktig tunnell er det verste. Så dersom du ikke har varmetråder i frontvindu og du ikke har mulighet for noen form for kupe / motorvarmer og bør litt kjinki til ville jeg byttet bil. Noen biler krever mange kilometer før det slutter å legge seg is på vindu. Folk har alt for lite fokus på vinteregenskaper ved bilkjøp, syns jeg. Og da dukker ekstreme forslag som trådstarter sitt forslag opp. Noen importbiler mangler vinterpakke og er ekstra ille. Synspunkter? Haha godt svar, godt svar. Dette er en Toyota Carina E XLi, så det er ikke no moderne greier. Bilen går fint om vinternt, og tar ikke lang tid før isen blir borte. Motorvarmer er det også. Jeg lurer egentlig bare fordi jeg HATER å skrape is om morgenen når det er et sånn tynt, ekkelt og hardt lag på rutene som tar ååååår å fjerne... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Finnes et pledd som kan legges over frontruta og som sørger for å varme opp denne ved et fastsatt tidspunkt. Så sørger man for å gå inn i bilen og få startet varmeanlegget en liten stund før man kjører så slipper man mye av jobben med å skrape is. Krever dog at du har en strømtilgang i nærheten av bilen , mulig det finnes noen som kan kobles direkte til bilen , men jeg hadde vært skeptisk til dette med tanke på eventuelt om bilen kan gå tom for strøm he he... Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Finnes et pledd som kan legges over frontruta og som sørger for å varme opp denne ved et fastsatt tidspunkt. Så sørger man for å gå inn i bilen og få startet varmeanlegget en liten stund før man kjører så slipper man mye av jobben med å skrape is. Krever dog at du har en strømtilgang i nærheten av bilen , mulig det finnes noen som kan kobles direkte til bilen , men jeg hadde vært skeptisk til dette med tanke på eventuelt om bilen kan gå tom for strøm he he... Nekter å gå til innkjøp av slike gadgets haha, ender alltid med at noe blir ødelagt. Men hvor mye varmere er bilen når jeg starter om jeg har plugget i motorvarmer dagen før? Kommer det varmluft med engang? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Jeg lurer egentlig bare fordi jeg HATER å skrape is om morgenen når det er et sånn tynt, ekkelt og hardt lag på rutene som tar ååååår å fjerne... Hehe, ja det er herlig! Heldigvis er det ikke så alt for ofte den typen is du nevner, men det du skriver bringer unektelig frem "gode" minner fra forrige sesong, og tanke på hva som kommer. Her har du en påminnelse, oppfriskning av minnet. (Oppskrift; la stå i god porsjon underkjølt regn, deretter 10-15 minus) Som man såvidt kan se førte ikke mine herjinger med is-skrapen til noe mer enn litt riper i isen; Ellers har jeg ikke noe mer tips enn du allerede har fått. Prøvde for noen år siden en spray som skulle smelte is, hindre dugg, og virke forebyggende. Har aldri sett mer dugg/is på innsiden av ruten enn etter det, så har blitt litt skeptisk til denslags. Vet det finnes dem som ikke liker det, men etter å ha kjørt 1 sesong med en 2007 Ford Mondeo, så kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor ikke oppvarmet frontrute er mer vanlig i Norge? Jeg finner det 100% genialt, både mot is, og dugg, men det er stort sett bare Ford som i årevis har hatt dette nærmest som standard, selv på enkle modeller. Er forøvrig helt på linje med Luske_Ludvig. Har dessverre ikke anledning til å kjøpe fabrikk-ny bil av en type jeg kunne tenke meg, så da er jeg prisgitt hva andre valgte på utstyrslisten. Nå har jeg en bil med bensin-turbo motor, og storkoser meg over all energien den sløser vekk på varme i løpet av svært kort tid på morgenkvisten. Men savner varmeruta fra Mondeo'n (som hadde dårlig varmeapparat/diesel), og i dem begge savner jeg oppvarmet ratt, som tidligere har imponert i en BMW. Jeg vil ha en bil med alt sammen, + fjernstyrt bensin-varmer... Endret 2. oktober 2011 av pcp160 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Haha kjenner jeg blir kvalm av å se slik is... Det beste er når man skal opp klokken 0400 om morgenen, og iskrapen knekker... true story. Hadde jeg hatt økonomi til det, så skulle jeg lett kjøpt meg ny bil som hadde varmetråder i front, men det blir nok en god stund til. Forresten, hva med en spruteflaske med varmt vann? Eller fryser det like fort på igjen, som det kommer ut av flasken? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Varmt vann på flaske? Prøv det og se hva som skjer. Bang og du har en fin sprikk i vinduet. Pluss at vinduviskermekanismen står kubb i stålis fra smeltevannet. Husker tv2 hjelper deg der de testet isskrape med varme fra sigarettenneren. Frøs like fort som det tinte og isen satt enda mer fast. Spray ble også testet. Null effekt. Nei det som duger om vinteren er en pitteliten bensinmotor. Blir fort varm pga stor relativ belastning. Mindre jo bedre. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Men hvor mye varmere er bilen når jeg starter om jeg har plugget i motorvarmer dagen før? Kommer det varmluft med engang? Ja, da vil det komme varm luft ganske øyeblikkelig (på Carina E kommer det jo varm luft ganske raskt selv uten). Plugg motorvarmeren i et ur som kobler inn motorvarmeren en time eller to (prøv deg frem hva som er tilstrekkelig) før du skal kjøre. Ellers har man jo kupèvarmere, som du kan kjøre på ekstern strøm. Da vil du også ha isfrie ruter og varm bil å sette deg inn i... Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Men hvor mye varmere er bilen når jeg starter om jeg har plugget i motorvarmer dagen før? Kommer det varmluft med engang? Ja, da vil det komme varm luft ganske øyeblikkelig (på Carina E kommer det jo varm luft ganske raskt selv uten). Plugg motorvarmeren i et ur som kobler inn motorvarmeren en time eller to (prøv deg frem hva som er tilstrekkelig) før du skal kjøre. Ellers har man jo kupèvarmere, som du kan kjøre på ekstern strøm. Da vil du også ha isfrie ruter og varm bil å sette deg inn i... Hmmm... Men kupévarmer er vel noe man kun finner på nyere biler? Eller er det noe man kan kjøpe i tillegg? Har SÅ lite greie på bil at det er... ja. Fysj Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Best er kombinasjon med motorvarmer og kupevarmer. Bare kupevarmer kan vindu fryse før motor gir varme. Av motorvarmer finnes det flere typer og de dårligste får så vidt motor lunken. Spess i kombinsjon med vind og kulde. Her er nok watt nøkkelen. De dårligste kan være på bare 1000w og får så vidt lunk selv om strømmen står på hele natten. 2000 W ++ på motor og 500- 1000 w på kupe fører til en billig , rask og effektiv oppvarming. Kjør på med godt tverrsnitt på skøyteledninger 2.5 mm2 og 16 A kurs på husets elinstallasjon og i hvertfall dersom totaleffekt overstiger 2300 W (10A) Endret 2. oktober 2011 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Hmmm... Men kupévarmer er vel noe man kun finner på nyere biler? Eller er det noe man kan kjøpe i tillegg? Har SÅ lite greie på bil at det er... ja. Fysj Nei, kupèvarmer får du kjøpt løst. På Biltema får du kjøpt varianter fra 250,- kroner og oppover. En kupèvarmer er i prinsippet kun en varmeovn. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Ah en slik en ja! Hva er pros og cons på disse? Lenke til kommentar
joka Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 oppvarmede viskere.. beregnet for tyngre kjøretøy, men kan sikkert tilpasses små biler også? http://www.isnix.se/ Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Det er jo en svært simpel sak da, en liten vifteovn som gir rask varme i bilens kupe. 30-60 minutter bruk av denne gir god varme i kupeen. Kjøpte en kupevarmer i fjor, tror den er på 1000 watt cirka. Kosta 99 kroner på jula. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Eneste ulempe jeg kan komme på er at du er helt avhengig av strøm der bilen står MilKman. Og selvsagt bruker det jo også litt strøm, men who cares i denne sammenheng? Fordelen er at kupeen er varm når du kommer, og at du ikke får mulighet til å skrape is. Nei det som duger om vinteren er en pitteliten bensinmotor. Blir fort varm pga stor relativ belastning. Mindre jo bedre. Det er en interessant påstand. Jeg er fristet til å mene det er en sannhet med modifikasjoner, og at ordet relativt er en faktor av betydning her. Så la meg forsøke en annen vinkling. Altså gitt at man faktisk kjører så man har vesentlig motstand (ikke står i kø, eller venter på is), så følger jeg deg på at motoren isolert sett bør bli fort varm. Den har sannsynligvis relativt lite vann å varme opp også. Men så mener jeg at det som i realiteten teller mest når det gjelder varme og varmeapparat er hvor mye effekt man kan ta ut over en viss tid. Denne effekten mener jeg er nære knyttet til mengde drivstoff brukt, samt motorens effektivitet. Og herunder ligger også "problemet" med moderne diesel, de er svært effektive, forbruker veldig lite drivstoff, og pr tidsenhet går det veldig lite energi bort i varme, som vi kan høste. Varmeapparat er jo egentlig bare positiv bivirkning av uønskede egenskaper. Energi fra drivstoffet som bare går til spille i form av varme, istedenfor å drive bilen fremover. Snakk om å fyre for kråkene, vi betaler for all denne varmen selv når den ikke geleides inn i kupeen vinterstid. Alt er relativt, men jeg vil hevde at jeg i løpet av la oss si 10 minutter kan ta ut langt mer varme-effekt av en 4,2L bensin-sluker enn en Fiat-500. Så vil det selvsagt variere med design, mengde kjølevæske i kretsløp innenfor termostat, osv, hvor fort det kommer noe varme i det hele tatt, hvor mye effekt og varme-energi som kreves for å smelte is, etc. Men satt ekstremt på spissen så kan man sammenlikne en 2000W byggvarmer med sigarett-tenneren. Sistnevnte blir mye raskere varm, men den får ikke meg noe fortere varm likevel... Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Går det hardt utover batteriet dersom jeg lar bilen stå slik med kupévarmer i 30-60 min, som dere sier? (Uten at bilen går, selvfølgelig) Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Du bruker selvfølgelig en kupévarmer som går på 230V (fra huset). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå