Gå til innhold

Trene med vekter når du er 15

Colinex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dropp sit-ups. Nei kroppen din stopper ikke og vokse selv om du trener styrke. Kroppen din vokser av og trene styrke og spise mye i den alder du er i! Så det er bare og trene og ha det moro. Hadde ialefall vært dumt om man ikke kunne løfte tunge ting i hverdagen i den alderen du er i nå, slikk at kroppen hadde stoppet og vokse :laugh:. Uansett, om målet er styrke kommer du ikke langt med og trene bare push-ups og mage. Tren hele kroppen -> ja første pri = beina.

Lenke til kommentar

^What he said.

Markløft og knebøy er gode øvelser som hjelper på hele kroppen.

Ellers liker jeg selv å tenke at jeg skal kunne bruke styrken jeg tilegner meg, heller enn kun å få større muskler. I det ligger at man må trene all støttemuskulaturen også. Måten jeg gjennomfører det i praksis er å holde meg unna apparater( som spesialiserer seg på én muskel), men heller bruke manualer. Gjerne varier hvilke øvelser du tar. For eksempel kan du ta benkpress med manualer av og til.

Lenke til kommentar

Det er riktig som de sier over at det bare er å trene. Å gjerne hele kroppen. Spørs selvfølgelig helt hva du er ute etter.

Begynte selv å trene i den alderen å mener det la et skikkelig grunnlag for senere års trening og holdning. Man blir i tillegg disiplinert. Jeg forandret meg helt etter jeg begynte å trene.

Men nå som du er ny i "faget", vær nøye med å lær deg riktig utførelse av øvelser. Les deg til hvordan muskler fungerer og hvordan de påvirkes av trening.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Litt sent svar her, men.

Du kan såklart trene, og du slutter ikke å vokse selv om du trener med vekter. Det eneste du må være forsiktig med er at du ikke overbelaster/trener alt for tungt. Om du har en 17kg stang så er det helt fint.

Eneste grunnen for dette er at man ikke er ferdig utvokst som 15åring, og skal ta hensyn til fremdeles voksende bein, sener, leddbånd, muskler osv. Ikke uten grunn at de fleste sentre har høyere aldersgrense :)

Tren relativt lett, type 12-15 repetisjoner, sport osv.

Lenke til kommentar

Tung styrketrening går også fint, !så lenge teknikken er på plass!

Grunnen til at mange treningsentre har aldersgrense er ikke pga kroppen ikke tåler styrketrening. Grunnen er rett og slett at det er et treningssenter, og ikke en barnehage.

Sålenge du er forsiktig, ydmyk og utfører korrekt teknikk, skal det gå helt fint :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du trener veldig mye kan det skape hormonell ubalanse i kroppen som kan gjøre ting med vekst.

Du må dog trene latterlig mye for at det skal ha noen effekt. Mener å huske at det å trene mer enn 5 dager i uken ikke er å anbefale for folk som ikke er ferdig utvokst eller noe sånt. Altså er det ikke noe å bekymre seg for såfremt du ikke har tenkt til å flytte inn på treningssenteret

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...