torbjornen Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hei! Lurer på om det er mogeleg å teikne ansvarsforsikring på eit køyrety når eigar aldri har teke lappen. Vil forsikringa evt. verte dyrare? Det er i dette tilfellet snakk om ein traktor som berre skal brukast på landbrukseigedom, bortsett frå kryssing av kommunal veg ved køyring frå ein teig til ein annan. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Du får ikke skilter på et kjøretøy uten at ansvarsforsikring er tegnet Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Takk, men det var ikkje det eg spurte om. 1 Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Underforstått: Eier av kjøretøy må tegne ansvarsforsikring, om det så er en liten unge. Det er jo flere enn eier som kan bruke et kjøretøy, men ansvarsforsikring må stå på eier av kjøretøyet. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 men ansvarsforsikring må stå på eier av kjøretøyet. Ikke nødvendigvis, andre kan også forsikre bilen men eieren er ansvarlig for den biten. http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/kampanjer/tolkningsuttalelser/erstatnings--og-forsikringsrett/tolkningsuttalelser-om-bilansvarsloven/bilansvarsloven--15-og-19---forstaelsen-.html?id=455314 Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Ikke nødvendigvis, andre kan også forsikre bilen men eieren er ansvarlig for den biten. http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/kampanjer/tolkningsuttalelser/erstatnings--og-forsikringsrett/tolkningsuttalelser-om-bilansvarsloven/bilansvarsloven--15-og-19---forstaelsen-.html?id=455314 Jeg hadde en firmabil en gang som Gjensidige klarte å forsikre på meg som privatperson. Da fikk jeg brev fra Statens Vegvesen om at bilen ikke hadde forsikring og ville bli begjært avskiltet. Det hører med til historien at Gjensidige aldri klarte å rydde opp i dette, det måtte jeg gjøre sjøl. Endret 2. oktober 2011 av Anskar Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Ordlyden i første punktum – som inneholder vilkåret for at inndragning kan skje – tilsier klart at det ikke vil være adgang til inndragning dersom andre enn eieren har tegnet forsikringen, jf. at forsikringen i disse tilfellene vil være i kraft. Vi viser her til det vi har sagt ovenfor om forståelsen av bilansvarslova § 15. Det sentrale ved regelverket er at det av hensyn til potensielle skadelidte skal være tegnet en forsikring. Lovavdelingen antar etter dette at kjøretøyets kjennemerker og vognkort ikke kan inndras, selv om det er en annen enn den registrerte eieren som har tegnet forsikringen. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Ordlyden i første punktum – som inneholder vilkåret for at inndragning kan skje – tilsier klart at det ikke vil være adgang til inndragning dersom andre enn eieren har tegnet forsikringen, jf. at forsikringen i disse tilfellene vil være i kraft. Vi viser her til det vi har sagt ovenfor om forståelsen av bilansvarslova § 15. Det sentrale ved regelverket er at det av hensyn til potensielle skadelidte skal være tegnet en forsikring. Lovavdelingen antar etter dette at kjøretøyets kjennemerker og vognkort ikke kan inndras, selv om det er en annen enn den registrerte eieren som har tegnet forsikringen. Skal se om jeg finner brevet med krav om avskilting som jeg fikk fra Statens Vegvesen. Lenke til kommentar
Snor Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Fullt mulig, jeg var eier og forsikret bil i mitt navn lenge før jeg fikk lappen. Pris ble styrt av min opparbeidede bonus, og alder på den som kjørte bilen. Endret 2. oktober 2011 av Snor Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Man trenger ikke førerkort for å forsikre en bil. Lenke til kommentar
Rippler Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Hei! 1:Lurer på om det er mogeleg å teikne ansvarsforsikring på eit køyrety når eigar aldri har teke lappen? 2:Vil forsikringa evt. verte dyrare? Irellevant for svarene under: "Det er i dette tilfellet snakk om ein traktor som berre skal brukast på landbrukseigedom, bortsett frå kryssing av kommunal veg ved køyring frå ein teig til ein annan." Svar: 1: Ja 2: Ja Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) 2: Ja Det er mulig jeg er for dårlig å lese, men jeg kan ikke se at gyldig førerkort for det aktuelle kjøretøyet er nevnt som en av faktorene som virker inn på prisen... Har ikke eier førerkort (noe som jo er fullt lovlig, bare man har privatsjåfør...) og vedkommende likevel kjører selv, så gjelder ikke forsikringen. (dvs selskapet vil kunne kreve regress fra føreren/skadevolderen.) Er det snakk om kjøretøy/bruksmåte som ikke er førerkortpliktig (traktor inntil 40km/t på privat eiendom/veg, kryssing av offentlig veg, som nevnt i åpningsinnlegget) trenger man logisk nok heller ikke førerkort for at forsikringen skal gjelde, og i alle fall ikke for å tegne forsikring. Endret 2. oktober 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Takk for alle svar. Lenke til kommentar
Rippler Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 2: Ja Det er mulig jeg er for dårlig å lese, men jeg kan ikke se at gyldig førerkort for det aktuelle kjøretøyet er nevnt som en av faktorene som virker inn på prisen... Har ikke eier førerkort (noe som jo er fullt lovlig, bare man har privatsjåfør...) og vedkommende likevel kjører selv, så gjelder ikke forsikringen. (dvs selskapet vil kunne kreve regress fra føreren/skadevolderen.) Er det snakk om kjøretøy/bruksmåte som ikke er førerkortpliktig (traktor inntil 40km/t på privat eiendom/veg, kryssing av offentlig veg, som nevnt i åpningsinnlegget) trenger man logisk nok heller ikke førerkort for at forsikringen skal gjelde, og i alle fall ikke for å tegne forsikring. Helt riktig. Rett svar her hadde vert "2: Nei". Jeg tenkte litt feil. Grunnen til at jeg linket til den siden var mest for å påpeke det som står skrevet som første punkt, at alder på den som skal føre kjøretøyet er sterkt medvirkende på prisen på forsikringen. Ihvertfall dersom fører er under den magiske grensen på 25 år. Uansett er listen en god pekepinn på hva som bestemmer prisen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå