Gå til innhold

Trenger ikke lydkabel fra CD-ROM til lydkort??

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har brukt det integrerte lydkortet på det nye hovedkortet mitt en stund, men siden jeg hadde et Audigy Player liggende har jeg nå innstallert dette. Som ventet er det mye bedre lyd nå. Regner også med at det bruker mindre CPU kraft(?).

Men...

Tidligere har jeg opplevd ganske mye skurring(vedvarende 'humming') i høyttalerene, uten å egentelig finne ut hva det kom av, helt til jeg prøvde å mute/skru ned volumet til de forskjellige inngangene, én av gangen.

Fant ut at ved å mute/skru ned lyden fra CD ROM'en, ble skurringen helt borte.

Dette var på mitt forrige PC oppsett, og p.g.a. denne opplevelsen lagde jeg meg en egen audiokabel til bruk for CD-ROMen, ved å lodde kontaktene fra en vanlig CD-ROM audiokabel på en ganske bra lydkabel ment til bruk for stereoanlegg(jada, har sjekket at den funker/ikke kortslutter noe før jeg monterte den. Har lodda en del før).

Tenkte at den bedre skjermingen av denne kabelen burde dempe/fjerne problemet.

Men den gang ei. Nytt hovedkort og andre komponenter, men samme skurreproblem, og samme løsning med å skru ned CD-ROM lyden noe i volumkontrollpanelet.

MEN...

-Så snurra jeg nå nettopp en CD for første gang på dette systemet, og bare for "morro skyld", muta jeg CD-ROM lyden helt.

Og lyden fra CD-ROMen spillte like glad i vei over høyttalerene den!

Så hva er da poenget med lydkabelen fra CD-ROMen til lydkortet, hvis jeg kan mute den(CD Audio) og allikevel få lyd?

For å skru ned lyden fra CDen i volumkontrollpanelet, er det kun Wave/mp3 slideren som fungerer til å justere lyden fra CD. Dette er uansett om jeg muter CD ROM lyden eller ikke. CD ROM(CD Audio) slideren har faktisk ikke innvirkning på CD lyden i det hele tatt uansett!!

Vet ikke jeg....synes bare dette er merkelig.

Lyden går vel via IDE kabelen da. Men som sagt skjønner jeg da ikke vitsen med audiokabel i det hele tatt.

Men skurringa er nå iallefall borte for godt... :)

(beklager lengden på innlegget, men jeg var den fyren på barneskolen som skrev fem siders stil, mens de andre skrev en halv...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det ikke så at hvis du spiller et spil fra cd-rom(n.f.s,unreal 2003)så må lyd-kablen fra cd-rom til lydkort være innstalert.for og få eax lyd eller surround...husker bare jeg fikk pro med n.f.s hot persut..

der eneste jeg kopler bort etter jeg har innstalert drivere til kortet er cd-digital(mute)..

Lenke til kommentar
er det ikke så at hvis du spiller et spil fra cd-rom(n.f.s,unreal 2003)så må lyd-kablen fra cd-rom til lydkort være innstalert.for og få eax lyd eller surround...husker bare jeg fikk pro med n.f.s hot persut..

der eneste jeg kopler bort etter jeg har innstalert drivere til kortet er cd-digital(mute)..

Naa kjenner ikke jeg til andre spill, men hverken UT eller UT2k3 trenger audio kabelen fra CD-Rom spilleren. Jeg hadde selv endel problemer med at naar jeg skulle se DVD filmer saa hver gang Kombo sdpilleren loadet data til maskinen saa skurret det i bakgrunnen.

Saa jeg bare provde meg frem, jeg fjernet da audio kabelen og all skurring ble borte vekk.

Hva audio kabelen egentlig brukes til vet jeg ikke, kan det hende at man kan bruke den til andre tilkoblinger enn kun til et lydkort kanskje?

Uansett, du taper ikke noe paa fjerne audio kabelen....

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Takk for svar.

I mitt tilfelle(WinXP Pro SP1), var både CD brenneren og DVD brenneren allerede innstilt på digital audio da jeg gikk inn i Device Manager.

Så da er det vel bare å fjerne den kabelen jeg lagde selv *sukk*.

:p

Lenke til kommentar

en del (hvertfall eldre) cd-rommer har jo knapper for play-pause-next track osv i front. putt inn en musikkcd i en sånn, press play, og du får lyd gjennom den analoge utgangen bak, som du så kan mate til en analog inngang på lydkortet.

kanalene for cd-audio på softmiksen er altså bare inngangsnivået til denne analoge inngangen, mens wave/mp3 er nivået til 'digital' lyd fra applikasjoner osv, dvs når du spiller av cden med et program som støtter slik avspilling.

trykk play foran på cd spilleren, kjør opp volumet på softmiksen og du vil vel da få musikkcden ut gjennom lydkortet igjen...

(men hva slags nytteverdi det har må du ikke spørre meg om ;) )

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...