Anskar Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Er det noen her som kjenner et preparat som heter Truxal, hvilken virkning det har og hvem det gis til? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hei Kjenner litt til det. Det brukes som et beroligende middel og har vært i bruk i psykiatrien i mange år. Det er ikke vanedannende, men du kan føle deg trøtt dagen etter du har tatt det. Såkalt høydose-nevroleptipum. http://www.felleskatalogen.no/ Hilsen Dag Lenke til kommentar
mortenbr Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 vel jeg fikk det da jeg blei avhengig av sovemedisin som immovane og stilnoct. Som Dag sier er det ikke vanedannende En kompis av meg som sliter med høyt alkoforbruk fikk det også utskrevet bl.a for søvn Du blir trett av det, tar utrolig langt tid, fra 1 time til opptil 2,5 i min erfaring. Burde ikke ta for mange, (jævlig kjipt iallefall) da jeg bare fikk kaldsvetting, kvalme å ville svime av Jeg tok vel en pille av 50mg Dagen etterpå er man veldig redusert å jævlig trett, så jeg tar det ikke lengre, ødela alle sjangser for at jeg skulle fullføre noen dagsplaner Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 Men er det primært et antidepresiva eller sovemiddel? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Men er det primært et antidepresiva eller sovemiddel? Ingen av delene. Det er et beroligende medikament. Men det kan også brukes til å få sove på, selv om det ikke er spesielt godt til det. Dag Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 Ingen av delene. Det er et beroligende medikament. Men det kan også brukes til å få sove på, selv om det ikke er spesielt godt til det. Dag Beroligende? Betyr det at det f eks kan brukes som ADHD-medisin? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Ingen av delene. Det er et beroligende medikament. Men det kan også brukes til å få sove på, selv om det ikke er spesielt godt til det. Dag Beroligende? Betyr det at det f eks kan brukes som ADHD-medisin? På ingen som helst måte. ADHD-medisin er av en helt annen type. Truxal er en medisn som tidligere ble brukt for å dempe psykoser og har en generelt dempende virkning på psyken. Den er ganske grovkornet, og demper det meste, og det tar relativt lang tid før den er ute av kroppen - derfor vil den gi hang-over og du vil lett føle deg tung og sløv av Truxal. Den kalles for "apedop" blant narkomane, og selv om det er en stygg overdrivelse, så er ikke betegnelsen helt ute på viddene. Fordelen med den er at du ikke blir avhengig, slik som en lett blir av de "gode" beroligende medikamentene. Dag Lenke til kommentar
Shiktu Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 For all del, bruk noe annet enn Truxal. Har selv gått på Truxal i 2 uker. Etter den perioden sa jeg ifra til legen at jeg måtte få noe annet. Som sagt, så blir man veldig trøtt av Truxal og sovner veldig lett. Personlig sovnet jeg flere ganger på jobb, noe som sjefen satte jævelig lite pris på. Du blir også veldig varm i skalla og svetter som en gris. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg tar ikke tenkt å innta dette preparatet, men det er gitt til en gutt på 14 for traumer og mareritt og jeg stiller spørsmålstegn ved det. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg tar ikke tenkt å innta dette preparatet, men det er gitt til en gutt på 14 for traumer og mareritt og jeg stiller spørsmålstegn ved det. Det kommer kanskje an på hva annet som er prøvd først. Hvis alt annet er prøvd er det kanskje ok, men det høres rart ut som førstevalg. Postet av anonym: 73ab0d0148ced82c39fdd48370646b6f Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Truxal hjelper blant annet mot angst. Postet av anonym: a3db371836cb1e74fcf645ab10317752 Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 Truxal hjelper blant annet mot angst. Postet av anonym: a3db371836cb1e74fcf645ab10317752 Hm. Ikke antidepresiva, men hjelper mot angst, jeg er en smule forvirret. Lenke til kommentar
Aquageek Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Angst og depresjon er da langt fra det samme. "angst, psykisk tilstand som er kjennetegnet ved en følelse av indre uro, spenning og kroppslig ubehag. Angst er vanlig ved ytre belastninger (stress) og ved personlige problemer og bekymringer, enten de er bevisste eller ubevisste." Symptomer på depresjon: "nedtrykthet, tristhet, tomhetsfølelse, redusert initiativ og interesse for andre og tidligere gledesfylte aktiviteter, markert vektøkning eller vekttap, redusert eller sterkt økt appetitt, søvnforstyrrelser, trege bevegelser eller markert rastløshet, utmattelse, følelse av verdiløshet, skyldfølelse eller uttalte selvbebreidelser, ubesluttsomhet, vanskeligheter med konsentrasjon, og derfor også hukommelsen, og selvmordstanker eller -planer." http://www.snl.no Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 Det forekommer meg likevel at de må være nære slektninger. Men at det finnes preparater som er så snevre at de tar bort akkurat den angsten, og at andre preparater tar bort akkurat de depresive tankene, får jeg ikke til å rime med flertallet av personer med psykiske lidelser jeg kjenner. Jeg ville heller ha satt etiketten "Hjelpeløse" på dem alle og sagt at et stort bløtkakestykke har bedre virkning. Men å foreskrive Truxal til et friskt menneske vil jeg uten å nøle kalle barnemishandling, og det var det tråden egentlig handlet om. Psykiatrien i Norge må være på verdensbunnen. Lenke til kommentar
SirSpeaksAlot Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Angst er i "nuet", depresjon er langvarig, og kan SJELDENT ordnes med kun medikamenter. Her tregs terapi/profersjonelle. Dette da "hobby"psykologer som regel graver deg dypere!Dem lønnes for sin jobb av samme grunn som deg og meg, dem gjør jobben sin!Ha en flott og fuktig kveld!MvhSolan&Ludvig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå