OddZen Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Har sett litt rundt på trådene hvor folk spør etter ny bærbar PC til rundt 8-9k. Finner forskjellig svar rundt om kring men så ASUS N55SF 15.6". Det jeg lurer på er om N55SF (Dustinhome) og N55SF (Komplett) er samme? Ser litt forskjell på spesifikasjonene, men det er jo samme navn... Så lurer jeg på om dette er det beste kjøpet til maks 9k? Skal bruke PCen til mye vanlig bruk som surfing, film i Full HD, (på 50" gjennom HDMI slik at det ikke hakker). Og noe spilling, skal gjerne kunne drive BF3, men ikke full grafikk selfølgelig =) Grunnen til at jeg lurer på å kjøpe ny laptopp, er fordi svigersøstra mi skal ha ny bærbar PC. Jeg lurer på å selge min 17 mnd gamle ASUS X77JA. Er veldig fornøyd med den PCen, men vil ha større HD, dessuten hakker den litt når jeg viser 1080p filmer på 50" skjerm. Så la oss si at jeg får 5000 for den gamle, er det et smart valg å selge den, og kjøpe en ny til rundt 9000? Hvor stor forskjell vil det være på X77JA og N55SF? Er selvfølgelig 17" skjerm på X77JA, men det gjør ingenting med 15". Er N55SF det beste kjøpet akkurat nå til maks 9000? Tusen takk skal dere ha! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 5000kr for en 17mnd gammel X77JA er ren ønsketenkning, 3000-4000kr kanskje. N55SF er definitivt ikke den optimale maskinen til 9000kr hvis du tenker spillytelse. Asus har flere modeller med GTX560 grafikkort som yter mye bedre enn GT555. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Hvilke er bedre til den prisen da? Tenker ikke bare til spill selvfølgelig men også som en god allround-PC =) Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) G53SW med GTX 460M. Forskjellen i ytelse fra 555M til 460M er minst 40% i 460Ms favør. Firekjernersprosessorer er unødvendig pengebruk til spilling før skjermkortytelsen økes betraktelig. G53SX fant jeg kun med 128bit minnebuss som forhindrer ytelsen til under 460M dessverre. G53SW veier 4KG, og er ikke særlig bærbar, men sjansene dine for å takle BF3 øker betraktelig med en G53SW. Endret 2. oktober 2011 av arni90 Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) G53SW med GTX 460M. Forskjellen i ytelse fra 555M til 460M er minst 40% i 460Ms favør. Firekjernersprosessorer er unødvendig pengebruk til spilling før skjermkortytelsen økes betraktelig. G53SX fant jeg kun med 128bit minnebuss som forhindrer ytelsen til under 460M dessverre. G53SW veier 4KG, og er ikke særlig bærbar, men sjansene dine for å takle BF3 øker betraktelig med en G53SW. Så dere vil si at G53SW er et klart valg i denne prisklassen som en allround PC, eller er det bare med betraktning i spillytelse at dere sier dette? I5 vs I7 er liten forskjell ser jeg folk sier? Men hvor kan man merke denne forskjellen ved normalt bruk? Har I5 M430 2,27 Ghz prosessor nå, kan jeg forvente stor forbedring til i5-2410M Hva er det som gjør at det kan hakke til tider, og skurre til tider ved 1080p filmer på 50" på min gamle PC? Er det prosessor eller skjermkort, ram? Hvis prisen er så gunstig som den er på G53SW tenker jeg å sette inn en SSD HD, og slenge inn 4 GB til med ram. Er det plass til en SSD hardisk i tilegg? Hvilken ram ville dere anbefalt å satt i? Endret 2. oktober 2011 av OddZen Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Man merker forskjell på i5 og i7 når man kjører videoredigering, 3D-modellering eller bilderedigering i batch-format. Aldri ved "normalt bruk" som internett og word, da er det lagring som er flaskehalsen. Forbedringen fra 430M til 2410M vil ikke være stor, kanskje 15-20% Grunnen til at 1080p-filmer hakker kan være mange: Videodekodingen i Mobility 5730 er for treg, så CPU må steppe inn og den er heller ikke rask nok. Lagringen din kan lese kildefilen for tregt. Videodekoding i skjermkort er avskrudd. Jeg mener å huske at G53SW har to HDD-rom, men jeg vet ikke. Den har uansett 4 minnespor, der ett er brukt. Kjøp 1x 4GB-brikke for å få best ytelse og oppgraderingsmulighet senere. Disse koster 200 kr. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Skal sette i SSD disk også, er det sånn at folk bruker bare SSD disken til OS og programmer, iom at det er dyrt pr GB? Eller hvordan fordeler dere dataen? Hvilken SSD disk vil du i så fall anbefale? Vil ikke gi mye mer enn 9k for PC, SSD, Minne. Tusen takk for hjelpen =) Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 OS og tyngre programmer som Photoshop er typisk ja. Nettleser, Word og slikt er også greit å ha på SSD. Vertex 2 eller Force 60GB fungerer fint. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Vil man merke forskjell på spill og 1080p filmer? Hvordan er det med installasjon på den nye SSDen? Går det ann å clone over på SSDen med gratisprogram? Må jo fjerne mye programvare først da. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Spill og filmer? Nei, så lenge diskene er raske nok (de fleste er det i dag for vanlig DVD-filmer og 720p-filer. 1080p vet jeg ikke hvor mye båndbredde som trengs i sekundet for å spille av, men det burde fungere på 5400RPM-disker. Anbefaler alltid å installere windows fra scratch på SSD, klonede installasjoner biter deg i ræva etter noen måneder. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Ok, da tenker jeg at jeg går for ASUS G53SW og Kingston 4GB ram og Vertex 120 GB da havner jeg på ca 9300 med frakt, høres det ut som en bra kombinasjon? Blir vell en god oppgradering for 4 lapper fra ASUS X77JA? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Blir nok en viss oppgradering fra X77Ja ja. Ser bra ut det der. Husk nå på at maskinen veier 4KG og har dårlig batterilevetid og er dermed ikke særlig bærbar Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 X77JA veier 3,2 kg og er 17" så er litt vant til at den er litt stor, men har 17" sekk så skal gå bra =) Leste at G53SW skulle holde i 3 timer med ganske høy lysstyrke etc, er dette noe å stole på? X77JA holder litt over 2 timer.. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 3 timer høres ganske riktig ut. Den skal ikke bruk dedikert skjermkort ved idle og da går batterilevetiden mye opp. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Er det vits å slenge et par hundre ekstra på bordet for OCZ AGILITY istedenfor Vertex 2? Høyre skrive og lesehastighet, men merker man forskjell? Ser også at det er en del problemer med softwaren til Agility, men det var visst bare en oppdatering. Rammen er vell god nok.. Tusen takk for hjelpen =) Utrolig kjekt at dere vil hjelpe meg! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Det går fortsatt rykter om ustabilitet i form av BSODs og lignende med Agility/Vertex/Force 3, men hvor ofte det skjer nå vet jeg ikke. Du vil uansett ikke merke forskjell. Endret 2. oktober 2011 av arni90 Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Kom nettop på at jeg kan få studentrabatt og ser at jeg får G53SX billigere. G53SX til 8011 kr mens G53SW får jeg til 7719 kr. Eneste forskjellen er vell at det er et nyere og muligens litt bedre skjermkort på G53SX, men er det plass til en SSD disk i tillegg slik som i G53SW? Ser også at jeg kan få N55SF til 7918 kr, noe som er ganske bra pris også. Jeg regner med å spille litt, men ikke ekstremt mye, er jo greit å kunne dra litt spill hvis jeg finner ut at jeg vil spille litt, så er det alt for stor forskjell på de skjermkortene? Endret 2. oktober 2011 av OddZen Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 G53SW med GTX 460M. Forskjellen i ytelse fra 555M til 460M er minst 40% i 460Ms favør. Firekjernersprosessorer er unødvendig pengebruk til spilling før skjermkortytelsen økes betraktelig. G53SX fant jeg kun med 128bit minnebuss som forhindrer ytelsen til under 460M dessverre. G53SW veier 4KG, og er ikke særlig bærbar, men sjansene dine for å takle BF3 øker betraktelig med en G53SW. Kom nettop på at jeg kan få studentrabatt og ser at jeg får G53SX billigere. G53SX til 8011 kr mens G53SW får jeg til 7719 kr. Eneste forskjellen er vell at det er et nyere og muligens litt bedre skjermkort på G53SX, men er det plass til en SSD disk i tillegg slik som i G53SW? Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Da var G53SW, KINGSTON 4 GB minne, og Crucial m4 128GB bestillt =) Gikk for Crucial m4 fordi jeg har lest veldig mye dårlig om de andre du anbefalte =) Tusen takk for hjelpen begge to =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå