Jajakanskjedet Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hei Om jeg ripper en Bluray disk til PCen, lagrer fila på en harddisk, kobler harddisken til hjemmekinoanlegget og ser på filmen derfra, blir det den samme bluray effekten som om jeg hadde sett filmen rett fra disken? Takker Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Så lenge du ripper i samme kvalitet så blir det helt likt. Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 Så lenge du ripper i samme kvalitet så blir det helt likt. Så det blir det? Tenkte det ikke ble det samme siden det spesielle med bluray er de annerledes sporene i disken. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Det eneste spesielle med BlueRay plater er at de kan lagre nok data til å huse en film i Hi Definition. Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Det kjem an på korleis du koplar harddisken til heimekinoanlegget ditt. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Så lenge du lagrer innholdet i akkurat samme kvalitet som på plata (det vil si opptil 50GB totalt bilde+lydfiler) og spiller av via 1080p med DTS HD/Dolby TrueHD så vil det bli likt, ja. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Forøvrig, hvis du skal ha samme kvalitet heter det såvidt jeg vet en "remux", og IKKE en "re-encode" som enkoder på nytt og vil gå utover kvaliteten. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Og det beste programmet for ripping av dvd eller blueray er DVDFab. Selve rippefunksjonaliteten i DVDFab er gratis, men skal du ha mulighet for å tilpasse rippen ved å fjerne reklamer, uønskede språk o.l så koster det penger. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Så lenge du lagrer innholdet i akkurat samme kvalitet som på plata (det vil si opptil 50GB totalt bilde+lydfiler) og spiller av via 1080p med DTS HD/Dolby TrueHD så vil det bli likt, ja. Sitter over vurderer å digitalisere filmsamlingen. En film i "full" DVD-kvalitet tar vel sånn ca 2 GB. Hvor mye plass må jeg evt beregne for en 2 timers film i full BD-kvalitet, 50GB er vel heller unntaket? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Så lenge du lagrer innholdet i akkurat samme kvalitet som på plata (det vil si opptil 50GB totalt bilde+lydfiler) og spiller av via 1080p med DTS HD/Dolby TrueHD så vil det bli likt, ja. Sitter over vurderer å digitalisere filmsamlingen. En film i "full" DVD-kvalitet tar vel sånn ca 2 GB. Hvor mye plass må jeg evt beregne for en 2 timers film i full BD-kvalitet, 50GB er vel heller unntaket? Når jeg bruker MakeMKV havner de fleste på ca. 25 GB Lenke til kommentar
kimare Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Så lenge du lagrer innholdet i akkurat samme kvalitet som på plata (det vil si opptil 50GB totalt bilde+lydfiler) og spiller av via 1080p med DTS HD/Dolby TrueHD så vil det bli likt, ja. Sitter over vurderer å digitalisere filmsamlingen. En film i "full" DVD-kvalitet tar vel sånn ca 2 GB. Hvor mye plass må jeg evt beregne for en 2 timers film i full BD-kvalitet, 50GB er vel heller unntaket? Når jeg bruker MakeMKV havner de fleste på ca. 25 GB Har du da bevart reklame, alle tekster, ekstramateriale etc? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Nei, pleier kun å velge selve filmen og huke vekk språk/tekster bortsett fra engelsk/norsk. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Etter hva jeg husker er DTS-HD MA-lydsporet i BD-filmer på rundt 4Mbit, omtrent det samme som en 720p-film med h.264-codec. Dvs. at lydsporet alene blir på rundt 3GB. I tillegg kommer filmen, som har en bitrate på mellom 18 og 35 Mbit. Så samlet snakker man om 35-40Mbit datastrøm. Så er det bare å gange opp med antall minutter, så får du en ca-størrelse på urørt BD-film. Rask hoderegning gir meg at en to timers film i 40Mbit blir på ca 36GB, uten menyer eller andre tillegg. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Holder på og pusse opp i den forbindelse vil jeg legge opp til digitalisering av filmer, hvor disse er tenkt plassert på en nettverksdisk som skal være tilgjenglig fra husets 3 TV-er. Jeg ser det er nevnt et par programmer i denne tråden man kan bruke. Når jeg ripper antar jeg det er en smal sak å velge hvilke språk man skal ta med Engelsk/ Norsk, men hvor enkelt er det for barn å velge sitt foretrukne språk? Hva med DTS/ Dolby etc går dette automatisk? Både ved ripping og framvisning. Jeg har et par filmer hvor jeg mangler norsk tekst (bla Spiderman 2 som husets 12-åring gjerne vil se) er det mulig å laste ned norsk tekst fra nettet? Hva er den foretrukne standarden for ripping (harddisk plass er ikke et tema/ problem). Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 (endret) Holder på og pusse opp i den forbindelse vil jeg legge opp til digitalisering av filmer, hvor disse er tenkt plassert på en nettverksdisk som skal være tilgjenglig fra husets 3 TV-er. Jeg ser det er nevnt et par programmer i denne tråden man kan bruke. Når jeg ripper antar jeg det er en smal sak å velge hvilke språk man skal ta med Engelsk/ Norsk, men hvor enkelt er det for barn å velge sitt foretrukne språk? Hva med DTS/ Dolby etc går dette automatisk? Både ved ripping og framvisning. Jeg har et par filmer hvor jeg mangler norsk tekst (bla Spiderman 2 som husets 12-åring gjerne vil se) er det mulig å laste ned norsk tekst fra nettet? Hva er den foretrukne standarden for ripping (harddisk plass er ikke et tema/ problem). Dette programmet skal visst funke helt topp til ripping: HDConvertToX Gratis er det også! EDIT: Ser at det ikke har vært oppdatert på en stund. Men som alltid, Google er vår venn, så det er bare å snoke rundt med søkeord som "bluray" og "rip" eller noe sånt Endret 18. august 2012 av newman221 Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 18. august 2012 Forfatter Del Skrevet 18. august 2012 Holder på og pusse opp i den forbindelse vil jeg legge opp til digitalisering av filmer, hvor disse er tenkt plassert på en nettverksdisk som skal være tilgjenglig fra husets 3 TV-er. Jeg ser det er nevnt et par programmer i denne tråden man kan bruke. Når jeg ripper antar jeg det er en smal sak å velge hvilke språk man skal ta med Engelsk/ Norsk, men hvor enkelt er det for barn å velge sitt foretrukne språk? Hva med DTS/ Dolby etc går dette automatisk? Både ved ripping og framvisning. Jeg har et par filmer hvor jeg mangler norsk tekst (bla Spiderman 2 som husets 12-åring gjerne vil se) er det mulig å laste ned norsk tekst fra nettet? Hva er den foretrukne standarden for ripping (harddisk plass er ikke et tema/ problem). Norske tekster får du lastet ned fra flere plasser på nettet Jeg bruker som oftest norsub.com, som er en utrolig bra side En veldig enkel måte å brenne over på cd på med teksten du har lastet ned er å bruke programmet convertxtodvd. Supert program Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå