Gå til innhold

Ekstern harddisk (Western Digital) lagrer tre backuper av det som er på PC-en.

Helene01

Anbefalte innlegg

Jeg har AcerAspire 5738ZG

AcerAspire 5738/5338 series

Windows 7 HomePremium, 64-biters operativsystem.

Har klart det mesterstykket å stille inn noe slik at når jeg lagrer noe lagres tre kopier av alt. Dette medfører at lagringsplassen blir brukt opp veldig, veldig raskt.

Jeg har ekstern harddisk – WD Passport Essential SE med 1000 GB. 1000 GB burde holdt i massevis men jeg har brukt 87%.

Er noe jeg bare har på WD, men har selvfølgelig ikke oversikt over hva som bare er der og kan derfor ikke slette alt. WD har sagt at det ikke finnes en automatisk måte å finne kopiene på.

Også vært i kontakt med Acer som sier at dette ikke er noe de kan hjelpe med.

Vet ikke om jeg tenker riktig nå, men har WD på autobackup. Hvis jeg hadde klart å slette alle unødige kopier fra Acer ville dette ført til at kopiene også ble borte på WD. Mengden kopier ville ha sunket betraktelig og gjort det mulig å slette kopiene på WD manuelt. Tenker jeg rikig nå?

Noen som vet hvordan jeg kan finne kopiene og slette dem?

Og viktigst av alt – hvordan stiller jeg inn slik at maskinen kun lagrer ett eksemplar?

Noen som vet noe? Har knappe 2 GB ledig av 454 GB som er internminne på Acer så tiden renner ut..

Å finne alle kopier og slette manuelt virker helt uoverkommelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo alltids kjøpe en ekstern harddisk til, eller slette filer på harddisken. Jeg regner med at du har ganske mye på harddisken som f.eks. filmer som du har sett som du "aldri" kommer til å se igjen. Du kan jo da slette disse og se om det gir noen resultater.

--

Forstod ikke alt du skrev i utgangspunktet så skriver et innlegg til etter å ha tydet litt:

Du kan prøve å slette alle filer på hele harddisken, inkludert skjulte filer, så skal du se at den fungerer som en vanlig harddisk og ikke masse dilldall vedsiden av. Så vidt jeg skjønnte min WD 1TB USB 3.0.

Endret av Trollfjes
Lenke til kommentar

Takk! Nå hadde jeg akkurat skrevet hvorfor ingenting løste seg med ny harddisk og så komløsningen :yes:

Jeg har jo alt på WD så mister ingenting ved å slette harddisken på maskinen. Den tenkte jeg ikke på. Tusen takk. Hvordan går jeg frem for å slette absolutt alt? Skjulte filer har jeg ikke hørt om.

Vet du hvordan jeg kan stille inn slik at maskinen bare lagrer ett eksemplar? Eller blir det kanskje tilbakestilt når jeg sletter alt?

Når jeg sletter alt hva skjer med word, windows osv? Beklager mange dumme spørsmål :blush:

Lenke til kommentar

Først av alt: Snakker du nå om din eksterne harddisk (utenfor PC-en) eller harddisken du bruker til oppstart (med windows osv.)?

Om det er en ekstern harddisk så kan du markere alt og slette som du vil. Er det din lokale harddisk det er snakk om, så kan du evt. skru av sikkerhetskopiering, som jeg ikke er sikker på hvordan man skrur av, da jeg ikke har brukt det så altfor mye enda.

Skjulte filer kan f.eks. være nettopp den fila som tar backup av hele PC-en din hele tiden, eller om du har valgt dette på et tidligere tidspunkt. Aner ikke.

Eneste logiske løsning though er å slette filene du ikke ønsker, og se om den fortsatt tar backup.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først av alt: Snakker du nå om din eksterne harddisk (utenfor PC-en) eller harddisken du bruker til oppstart (med windows osv.)?

Om det er en ekstern harddisk så kan du markere alt og slette som du vil. Er det din lokale harddisk det er snakk om, så kan du evt. skru av sikkerhetskopiering, som jeg ikke er sikker på hvordan man skrur av, da jeg ikke har brukt det så altfor mye enda.

Skjulte filer kan f.eks. være nettopp den fila som tar backup av hele PC-en din hele tiden, eller om du har valgt dette på et tidligere tidspunkt. Aner ikke.

Eneste logiske løsning though er å slette filene du ikke ønsker, og se om den fortsatt tar backup.

Beklager at jeg uttrykker meg så uklart. Takk for tålmodigheten.

Angående sletting mente jeg den interne harddisken. Får jeg fjernet alt derifra vil en ny bakcup sikkerhetskopiere de nåværende filene på datamaskinen og kopiene vil også bli borte fra WD ved neste backup.Da vil det bare være for mange kopier av det som kun er lagret på WD, et betydelig mindre antall kopier slik at det er overkommelig å slette manuelt.

Hva skjer med programmer som word og windws etc ved en fullstendig sletting av harddisken? Har ikke installasjonscd/koder lenger.

Hvordan finner jeg skjulte filer? Har søkt nederst i startmenyen, hjelp og på C (dtamaskinen) uten å bli noe klokere.

Angående sikkerhetskopiering har jeg gått inn på kontrollpanel -> Sikkerhetskopier eller gjenopprett filene dine -> alternativer -> valgt WD. Har deaktivert nå.

BackUp aktivert og virker. Det har den gjort hele tiden.

"Eneste logiske løsning though er å slette filene du ikke ønsker, og se om den fortsatt tar backup. "

Før jeg så ditt svar nummer to hadde jeg skrevet et innlegg om hvorfor ikke løsningen var å slette eller å kjøpe ny harddisk. Droppet dette etter ditt svar nummer to. En bitteliten mulighet for at det klargjør noe så limer det inn. Da jeg så ditt andre svar droppet jeg dette og har ikke redigert det. Håper noe er forståelig. Kan så lite om data at jeg ikke vet hva som er relevant informasjon eller hvordan forklare problemet slik at den datakyndige forstår det.

Det tiltenkte svaret:

Tenker ikke at en ekstern harddisk til løser problemet. Den eksterne er ganske ny og 1000 GB burde holde lenge. Lagringsplassen på datamaskinen er 452 GB.

Årsaken til ny ekstern harddisk var at den tok automatske backuper. Jeg byttet fra en 150 GB som ble full da det ble flere filer med filmer/serier/musikk som som tar mye plass. Hatt WB 150 i mange år og vært veldig fornøyd. Ingen problemer. Denne har ikke vært målet for sikkerhetskopier, eller automatisk BackUp.Overført det jeg har ønsket. WD var et naturlig valg da jeg trengte ny. Trodde at med 1000 GB lagrngskapasitet hadde jeg en harddisk som holdt lenge.

Overførte alt fra den lille eksterne og slettet alt, den skulle ikke lenger fungere som "backup". Automatiske autobackup av alt med den store, og slik ha en tilgjengelig liten ekstern harddisk jeg kunne bruke etter behov.

Sletter jeg ikke alle de unødvendige kopiene blir en ny harddisk like full, og ingenting er løst. Må klare å endre innstillingene om at ikke alt skal lagres i tre kopier. Hvordan jeg har klart å stille inn på lagring av tre eksemplarer aner jeg ikke. Jeg kan stille inn på WD hvor mange kopier jeg ønsker, har valgt 1. Både Acer og WD sier det er maskinen uten å kunne si hvordan jeg kan endre innstillingene.

Jeg har ikke masse filmer og diverse jeg aldri kommer til å se igjen. Tvert imot har jeg en del serier og filmer jeg ikke har sett. Mange eksemplarer av disse tar veldig stor plass. Har slettet de jeg har sett.

Vanskelig å slette kopiene av filmene/seriene. Jeg kan søke opp en serie på harddisken til datamaskinen å få mange treff, også tilsynelatende identiske. Tenkte først at det bare var å søke opp mediefilene og slette alle kopier siden det tar mest plass. Men alle linkene/filene lar seg ikke åpne, feilmelding om at den ikke er der. Sletter jeg på måfå kan jeg ende med å slette filer som lar seg åpne og sitte igjen med ubrukelige linker. Det samme gjelder musikk. Lært på den harde måten :!: Dette er altfor mye til at jeg klarer å gjøre sjekke en og en fil.

Dokumenter og andre skrevne ting har jeg en del av, men de tar ikke så stor plass. Men det hadde vært ryddigere og mer oversiktelig om jeg slapp alle kopiene.

Endret av Helene01
Lenke til kommentar

De vil selvfølgelig forsvinne om du ikke har aktiveringskode/innstalasjons-CD til f.eks. word, men windows får du jo selvfølgelig tilbake om du reformaterer noe du må, for å legge til via disk, med mindre du vil bruke gratisprogram som linux i mellomtiden til du får skaffet deg windows.

Skjønner hva du mener, du kan jo også evt bare cleane hele WD-disken om du vil de, ved å høyreklikke i min datamaskin og velge "formater" (dette går da KUN på ekstern harddisk og intern som ikke er primærharddisk med OS innstallert).

Vanskelig å svare på hvordan og hvorfor den kopierer som et helvete inn på WD, jeg ville rett og slett fjernet sikkerhetslagring på hele disken, kjøpt en liten harddisk til det du synes er viktig å ta vare på, i stedet for backup på en som er i bruk relativt ofte.

Men det er jo også et spørsmål om penger, for alt jeg vet er du student og 500-1000 kr kan være mye bare rett ut av vinduet for ekstra-løsning for å slippe alt det ekstra arbeidet, eller at du vil ha minst mulig på skrivebordet slik som meg.

Beste løsning imo er bare å gjøre som jeg sa: Høyreklikk, formater, trykk OK og gjør det to ganger for å ta noe som evt ikke ble tatt med første gang (ja, det skjer). Dette sletter alt på den eksterne, den interne så kan du slette saker og ting direkte i programfiler mappa uten at det gjør noen skade på maskinen, delvis slik man gjør det ved å avvinnstallere programmer manuelt, bortsett fra at den også fjerner eventuelt .dll-filer som skulle være liggende i en eller annen windowsmappe på 200kb osv.

Dette kan du manuelt ta livet av senere med programmer som ccleaner som finner .dll-filer som ikke er i bruk av noen innstallerte programmer osv.

Jeg skal ikke hinte til det, men det finnes nettsider, beregnet BARE for å se filmer og serier på nettet som er 100% lovlig i Norge, mot at nedlastning som er ulovlig. Dette tror jeg også kan være positivt i ditt tilfelle dersom du trenger mer lagring.

Endret av Trollfjes
Lenke til kommentar

Forstår at du tenker nedlastning ettersom jeg kobler musikk, film og serier til den manglende lagringsplassen. Årsaken at til dette er at disse filene tar mest plass og dermed viktigst å klare å fjerne ørten doble kopier. Streaming er kjempeflott!

”Vanskelig å svare på hvordan og hvorfor den kopierer som et helvete inn på WD”

På innstillinger på WD kan jeg velge antall kopier den skal sikkerhetskopiere, opp til 5 eksemplarer om jeg husker rett. Jeg har valgt 1 sikkerhetskopi av hver fil. Både WD og Acer sier det er maskinen. Må ha kommet borti noe og stilt inn maskinen på å lagre 3 eksemplarer på et eller annet vis… Legger jeg inn nye bilder for eksempel blir det tre kopier av disse også.

Har funnet aktiveringskoden for Word. Hadde først Office Home and Student”, og har oppgradert til Windows 7 Home Premium. Har begge kodene. Lastet ned, ingen installasjonscd. Har installasjonscd/kodene på andre programmer jeg ikke vil miste. Skulle jeg ha glemt noe er det ikke noe uunværlig.

Heller mot å formatere som du anbefaler. Vet du om jeg får

oppgradert igjen til Windows 7 Home Premium? Evt. om jeg først må laste ned Office Home and Student for å oppgradere. Vil ikke miste Home Premium. Utover det tror jeg ikke det er noe annet jeg ikke kan unnvære.

Dette er altfor mye til at jeg kan gjøre det manuelt, og sikkert lurt med en skikkelig opprydning.

Etter formateringen - hvordan vet jeg hva jeg kan/skal/bør slette direkte i programfilermappen uten å ødelegge noe? Er det for vanskelig kan jeg jo bruke ccleaner som du nevner.

Tusen takk for all hjelp. Beklager at alt må inn med teskje. :blush:

Lenke til kommentar

Du kan sjekke innstillingene dine rundt sikkerhetskopiering her: Kontrollpanel\Alle kontrollpanelelementer\Sikkerhetskopiering og gjenoppretting

Og vel, det er ikke mer jeg kan si enn at du kan lett formatere din WD i "min datamaskin" og høyreklikke, trykke "formater" og velge "OK".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...