Gå til innhold

Hva slags mottaker for TV på PC?

Helene01

Anbefalte innlegg

Har forstått det slik at det er mulig å se tv gratis på pc ved å kjøpe en mottaker. Har lest litt rundt og lurer på om noen her har noen erfaringer/anbefalinger?

Hvilke kanaler kan jeg få inn? Er noen kanaler gratis, mens man betaler for andre?

Forstår ikke helt forskjellen på de ulike typer mottakere, og hvilken jeg trenger. Men tenker at hybridmottaker er best siden den har alt (DVB – T,S og C)?

Opptak

Å kunne ta opp er en viktig funksjon. Helst kunne forhåndsinnstille opptak. Ser at man på noen av modellene kan se på én kanal og opptak på en annen kanal samtidig.- ikke noe must, men veldig praktisk.

Forskjell usb og "pluggeinn-kort"

Hva er forskjellen på usb-mottaker og kort man setter inn i pc’en? Ønsker en så liten og diskret mottaker som mulig og da ser pluggeinn-kort veldig fristende ut.

Hva kreves av pc for at kort er mulig?

Har to pc’er. En vanlig og en mini-pc. En mottaker jeg kunne brukt på begge etter behov hadde vært fantastisk om det går. Alternativt en billigbillig-mottaker til den ene?

AcerAspire 5738ZG - Windows 7 Home Professional, 64-biters operativsystem

AcerAspireOne - Windows XP Home Edition, versjon 2002, servicepack 3

Setter stor pris på om noen har noen innspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ingenting om hvilken type signaler du skal motta (antenne -T, kabel -C eller satellitt -S). Uansett, på mini-pc'en må du bruke en mottaker med hardware dekoding av signalet. Dette fordi den ikke har kraftig nok prosessor til å dekode i software. Eksempel på DVB-T-mottaker med hardware dekoding er:

http://www.dinside.no/844885/dette-er-en-tv-mottaker

Når det gjelder gratis, på DVB-T så er det de tre NRK-kanalene som er gratis. På kabel, så vil normalt kun analoge kanaler være "gratis" (noen må betale for tilkoblingen). Det finnes gratis satelittkanaler (free-to-air). Jeg har ikke sett disse, så jeg vet ikke så mye om dem.

For å ta opp en kanal, og se på en annen, så må mottakeren ha to tunere. Alternativt, så er det bare å kjøpe to mottakere.

Edit: For å se på analog kabel, så kan man ikke bruke en ren DVB-mottaker, da denne er digital. Det finnes hybride DVB + analoge mottakere, eller rene analoge mottakere.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

DVB-T er det vi har i Norge. NRK1,2 og 3 er gratis, alle andre kanaler er betaltkanaler. Du kan kjøpe en usb-dongle til 8-10 dollar på dealextreme.com og ta inn NRK i hd, men om du skal ha betalkanaler må du ha en tuner med kortleser og et gyldig kort knyttet til et tv-abonnement.

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe en usb-dongle til 8-10 dollar på dealextreme.com og ta inn NRK i hd

De fleste billige DVB-T-mottakere vil fungere dårlig på mini-PC'er, da de må dekode signal i software, noe prosessoren (Atom o.l.) ikke er kraftige nok for. De fleste mottakerne hos DX har heller ikke dekoder for MPEG4 (brukt i Norge), slik at man må bruke VLC e.l. for visning. Forhåndsinnstilte opptak blir da også vanskelig.

Lenke til kommentar

Hmm.. jeg har ingen problem med dette. Bruker DVB-Viewer til å se programmene og det går helt fint :o)

Ikke hvis du kjører det på den maskinvaren i signaturen din, nei. Jeg har prøvd flere av de billige DVB-T-pluggene til DX, og Atom er for svak. Link gjerne til en som du garanterer fungerer på Atom. Jeg har en i bestilling (ikke av de billigste) fra DX, som skal støtte MPEG4, og er litt spent på om denne har hardware dekoding. Det står også helt klart på de fleste pluggene til DX at de kun støtter MPEG2 i medfølgende programvare. Man kan gjerne kjøpe en lisens på DVB-Viewer i tillegg, men da blir besparelsen ganske liten i forhold til å kjøpe en i Norge.

Lenke til kommentar

sofTest:

"Du skriver ingenting om hvilken type signaler du skal motta (antenne -T, kabel -C eller satellitt -S). Uansett, på mini-pc'en må du bruke en mottaker med hardware dekoding av signalet. Dette fordi den ikke har kraftig nok prosessor til å dekode i software. Eksempel på DVB-T-mottaker med hardware dekoding er:

http://www.dinside.n...-en-tv-mottaker"

"Forstår ikke helt forskjellen på de ulike typer mottakere, og hvilken jeg trenger. Men tenker at hybridmottaker er best siden den har alt (DVB – T,S og C)?"

Så i nettbutikker at det fantes ulike typer mottakere, men jeg visste ikke hva forskjellen var. Virker som det kan bli komplisert å finne riktig mottaker til mini-pc. Jeg er langtifra datakyndig så trenger noe enkelt.

Jeg har som sagt også en vanlig pc, AcerAspire 5738ZG, Windows 7 med 64 biters operativsystem. Har du noen mottaker å anbefale til denne?

Dersom jeg skal kjøpe en mottaker tenker jeg at jeg bør kjøpe en med mulighet for betalingskanaler slik at jeg kan utvide uten å kjøpe nytt hvis jeg ønsker flere kanaler enn NRK 1,2,3. Vet du noe om hvor jeg kan finne ut hva de ulike betalingskanalene koster?

Finner ingen oppdaterte tester på linken din. Mest om mini-tv'er tilbake i tid. Har Jensen Scandinavia som kommer veldig godt ut på testene. Jeg har hatt denne i et drøyt halvår og er ikke overbegeigestret. For mye som loves i produktbeskrivelsen i fht faktiske muligheter. Ikke mulighet for opptak. Får ikke inn kanalene skal (NRK og TV2 som er gratiskanalene deres etter forsøkstiden med mini ). Opplevd kundeservicen svært dårlig. Heller gå over til tv på pc enn mer frem og tilbake med dem.

Ofte bedre å høre om erfaringer, kombinert med tester.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha tilgang til RiksTV betalkanaler, så må du se på en løsning som denne. Da kan du kjøpe en CAM-modul og kort i tillegg, når du ønsker tilgang til betalkanalene. Vær forberedt at slike PC-løsninger ofte krever litt "knoting" før de fungerer slik man ønsker. Les kommentarene på linken.

Prisene for RiksTV finner du her.

Lenke til kommentar

Hmm.. jeg har ingen problem med dette. Bruker DVB-Viewer til å se programmene og det går helt fint :o)

Ikke hvis du kjører det på den maskinvaren i signaturen din, nei. Jeg har prøvd flere av de billige DVB-T-pluggene til DX, og Atom er for svak. Link gjerne til en som du garanterer fungerer på Atom. Jeg har en i bestilling (ikke av de billigste) fra DX, som skal støtte MPEG4, og er litt spent på om denne har hardware dekoding. Det står også helt klart på de fleste pluggene til DX at de kun støtter MPEG2 i medfølgende programvare. Man kan gjerne kjøpe en lisens på DVB-Viewer i tillegg, men da blir besparelsen ganske liten i forhold til å kjøpe en i Norge.

Ah, glemte spesifisere at det går bra på min Fujitsu skrotlaptop med Intel 2ghz og 2GB ram, men så har jeg strippet ned alt som kjører i bakgrunnen og da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...