k1mkaasa Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Specs: MB-ASUS P6T-SE CPU-INTEL i7 920 2,66GHz (oc 3,5ghz) RAM-Corsair Vengeance 12gb 1600mhz GFX-ASUS Radeon 6970 CUII PSU-CoolerMaster 620W SSD-OCZ 90gb Vertex 2 Har nylig byttet ut gammel cpu kjøler til en H60 grunnet høy temp etter jeg clocket cpu. Monterte H60 slik som det sto i anvisning, men temperaturene var nøyaktig de samme som når jeg hadde luftkjøling. Jeg fjernet vifta som fulgte med h60 pakka, og monterte 2x Viper 120mm vifter på hver sin side av radiatoren, og temperatur sank med noen få grader. Kabinettet er luftig og fint og alle andre komponenter har fine temperaturer. skjermkortet ligger stabilt på 50C. temp er som følger: idle: 45-50C load: 80C++ () uten overclock: idle: 40C load: 70C++ (kjører full load med prime95) Håper jeg kan få noen meninger om hva problemet er. MHV Kim Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Sikker på at pumpen går på full guffe og at selve kjøleren sitter som den skal? Mulighet for remontering? Endret 1. oktober 2011 av Komakino Lenke til kommentar
k1mkaasa Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 Sikker på at pumpen går på full guffe og at selve kjøleren sitter som den skal? Mulighet for remontering? jeg har allerede prøvd å bytte kjølepasta (artic silver), så remontering er gjort. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Hvor mye kjølepasta har du på? Kan du ta bilde av CPU og bunnen av pumpen slik at vi får se hvordan den har spredt seg? Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Om du ikke har hatt på kjølepastaen riktig(for mye) : Demonter og fjern all kjølepasta fra både kjøler og prosessor. Hvis du ikke har noe som er ment for å ferne kjølepasta kan du improvisere, men det er på egen risk. Selv har jeg brukt en dråpe salo på microfiberklut og skylt kluten godt med varmt vann for så å vri den nesten helt tørr. Da blir det lite søl, og ikke for mye zalo eller vann. Det blir sagt at du skal ha kjølepasta på størrelse med en ert. Nå vet ikke jeg hvor store ertene deres er, men så mye kjølepasta er fem ganger for mye. Ha på en flekk med størrelse på et knappenålshode midt på prosessoren før du setter fast kjøleren. Ikke stress, pastaen er ikke lim. Jeg har selv merket på mine CPU-kjølere at jeg må la pastaen "sette seg" litt før den har noe for seg. Om det er for at kjølepastaen stivner litt, eller sakte men sikkert glir utover med tiden, vet jeg ikke. Etter installasjon slår jeg på maskinen og lar den stå i ca. en time før jeg sjekker temp. Hvis jeg sammenligner idle temp. med idle temp. et par dager senere har den bestandig vært minst 10 grader mindre enn rett etter installasjon. Om dette er tilfeldig vet jeg ikke, men jeg driter også i det ettersom dette har fungert for meg hver bidige gang Lenke til kommentar
beirch Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Om du ikke har hatt på kjølepastaen riktig(for mye) : Demonter og fjern all kjølepasta fra både kjøler og prosessor. Hvis du ikke har noe som er ment for å ferne kjølepasta kan du improvisere, men det er på egen risk. Selv har jeg brukt en dråpe salo på microfiberklut og skylt kluten godt med varmt vann for så å vri den nesten helt tørr. Da blir det lite søl, og ikke for mye zalo eller vann. Det blir sagt at du skal ha kjølepasta på størrelse med en ert. Nå vet ikke jeg hvor store ertene deres er, men så mye kjølepasta er fem ganger for mye. Ha på en flekk med størrelse på et knappenålshode midt på prosessoren før du setter fast kjøleren. Ikke stress, pastaen er ikke lim. Jeg har selv merket på mine CPU-kjølere at jeg må la pastaen "sette seg" litt før den har noe for seg. Om det er for at kjølepastaen stivner litt, eller sakte men sikkert glir utover med tiden, vet jeg ikke. Etter installasjon slår jeg på maskinen og lar den stå i ca. en time før jeg sjekker temp. Hvis jeg sammenligner idle temp. med idle temp. et par dager senere har den bestandig vært minst 10 grader mindre enn rett etter installasjon. Om dette er tilfeldig vet jeg ikke, men jeg driter også i det ettersom dette har fungert for meg hver bidige gang På størrelse med et knappenålshode ville jeg sagt var litt lite, men ja, på størrelse med en ert blir også alt for mye. Noe på størrelse med en sjokolade dråpe er idéelt. Endret 2. oktober 2011 av beirch Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Det kan også hjelpe å dra til skruene på kjølern etter at den har fått gått seg varm og pastaen har fordelt seg. Gjorde det på en H50 og load tempen sank 10 grader. Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 På størrelse med et knappenålshode ville jeg sagt var litt lite, men ja, på størrelse med en ert blir også alt for mye. Noe på størrelse med en sjokolade dråpe er idéelt. Nå tenker jeg ikke på de nålene av rent metall, men disse: Lenke til kommentar
beirch Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 På størrelse med et knappenålshode ville jeg sagt var litt lite, men ja, på størrelse med en ert blir også alt for mye. Noe på størrelse med en sjokolade dråpe er idéelt. Nå tenker jeg ikke på de nålene av rent metall, men disse: Hm, ser fortsatt litt lite ut for meg, men hvis det dekker der det skal er det sikkert good Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Hm, ser fortsatt litt lite ut for meg, men hvis det dekker der det skal er det sikkert good Den mengden der er absolutt maks når jeg bygger hvertfall Men så lenge CPU'en ikke brenner opp så kommer det vel på det samme. For de fleste hvertfall ^^ Lenke til kommentar
k1mkaasa Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Ok takker for så mange svar! Jeg har nå remontert dette faenskapet for tredje gang, og jeg har også for tredje gang tatt en dråpe som er kanskje bittelitt større enn knappenål og mindre enn en ert. når jeg starter fks Prime95 så hopper temp fra 45 til 80 på 1 sek! og så fortsetter den og jobbe seg sakte oppover helt til jeg må stoppe testen så ikke cpuen når kokepunkt :/ kan dere si meg hva normal temp burde være med mitt oppsett? med og uten clocking. takk igjen PS: jeg har selvfølgelig fjernet gammel pasta før jeg tok på ny Lenke til kommentar
beirch Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Ok takker for så mange svar! Jeg har nå remontert dette faenskapet for tredje gang, og jeg har også for tredje gang tatt en dråpe som er kanskje bittelitt større enn knappenål og mindre enn en ert. når jeg starter fks Prime95 så hopper temp fra 45 til 80 på 1 sek! og så fortsetter den og jobbe seg sakte oppover helt til jeg må stoppe testen så ikke cpuen når kokepunkt :/ kan dere si meg hva normal temp burde være med mitt oppsett? med og uten clocking. takk igjen PS: jeg har selvfølgelig fjernet gammel pasta før jeg tok på ny Kan ikke forstå det altså. Kan være at temp sensoren er ødelagt. Et veldig dumt spørsmål, men man vet aldri: Du har vel passet på at det er kjølevæske i slangene dine? Lenke til kommentar
k1mkaasa Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Ok takker for så mange svar! Jeg har nå remontert dette faenskapet for tredje gang, og jeg har også for tredje gang tatt en dråpe som er kanskje bittelitt større enn knappenål og mindre enn en ert. når jeg starter fks Prime95 så hopper temp fra 45 til 80 på 1 sek! og så fortsetter den og jobbe seg sakte oppover helt til jeg må stoppe testen så ikke cpuen når kokepunkt :/ kan dere si meg hva normal temp burde være med mitt oppsett? med og uten clocking. takk igjen PS: jeg har selvfølgelig fjernet gammel pasta før jeg tok på ny Kan ikke forstå det altså. Kan være at temp sensoren er ødelagt. Et veldig dumt spørsmål, men man vet aldri: Du har vel passet på at det er kjølevæske i slangene dine? Ja:) h60 kommer ferdig satt opp og fylt opp med guffe. hører også det surkler litt der innimellom, så jeg er sikker på at det skjer ting inni der. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 @3.5 GHz burde du kunne oppnå en temperatur som ikke er noe særlig mer enn 40 grader over romtemperatur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå