Gå til innhold

[Løst] Deler av bilder henger igjen på andre bilder ved nedlastin?

Anbefalte innlegg

Hei.

Holdt på og prøvd og ordne , og har komt et stykke det ar blitt noe bedre fra heilt stripete bilder til nå henger der igjen noe på enkelte bilder.

Har kjøpt nytt minekort og overføringskabel fra kamera til pc.

Har testet det på annen pc og problemet er ikke der da,så problemet må lige i pc.

Har restilt pc til fabrikk standar,og lastetn inn alle programer og oppgaderinger på ny,,, og nå er det bare 2-3 bilder av 40 som er skadet,dette gjelder både RAW og jpeg bilder.

Er der noen måte og ordne resterende problem i pc eller må eg satse på og kjøpe meg ny pc?

MVH

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville kikket på kamera, kabel, kort og USB-plugg i pc.

Hvordan går det med kort i minnekortleser?

Det har neppe noe med PC-programvare å gjøre - dette er nok hardware.

Kamera skal vere ok etter tlf med Nikon,samt samtaler med en fotoforhandler..Kabel og kort er kjøpt nytt,skal prøve minekort leser nå.

Hviken hardware er det du meiner blir feil,tror selv og det må lige her og oppstår ved nedlasting på pc, denne eg sitter og skriver på nå der fungerer alt som det skal og bildene er helt ok.

Lenke til kommentar

Korrupte bildefiler får man ofte hvis man ikke formaterer kortet jevnlig i kameraet, aller helst formatere hver gang man skal slette bildeinformasjonen i kortet.

Vil også anbefale og ikke slette enkel-bilder underveis da det kan lage tull med dataene i kortet.

Lenke til kommentar

Det virker egentlig litt underlig.

Hadde vært interessant med litt mer målrettet feilsøking - overføre filene flere ganger, med og uten kortleser/kabel, kabel i forskjellige porter etc.

Hva slags kort er det, og formaterer du kortet i kameraet hver gang du har tømt det?

Lenke til kommentar

Det virker egentlig litt underlig.

Hadde vært interessant med litt mer målrettet feilsøking - overføre filene flere ganger, med og uten kortleser/kabel, kabel i forskjellige porter etc.

Hva slags kort er det, og formaterer du kortet i kameraet hver gang du har tømt det?

Ja alt virker litt rart,nå skriver eg fra den pc som er fullstendigt opprettet fra fabrikk stander(kjøpt for ca 4 år siden)den har nesten hold på i 24 timer og laset ned oppgraderinger,alt gjort fordi eg har prøvd som du skriver,

slettet programer som har med bilder og bildebehandlig for så og laste dei inn igjen,skal prøve med forskjelige porter som du skriver!så litt spent nå når eg skal laste alt inn igjen i ny/oppgradert pc.

Det nye kortet til kamera er Transcend hc 4 gb og dette har eg formatiset hver gang eg har slettet bilder.det første korte eg hadde gjorde eg ikke dette før problemene med bildene oppsto og kan kansje være årsaken.

Takk for råd og skal komme tilbake nå når eg får prøvd ut med restilt pc med tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Flere har rapportert problemer med Transcend - anbefaler Lexar/Sandisk.

Du må ikke si sånt du får kjeft da :)

Ellers er jeg enig med deg, minne er såpass billig i dag at det er ikke noe vits og kjøpe drittkort.

Tror eg har komt et steg videre,må være noe med programvaren til Nikon VeiwNX og VeiwNX 2,legger med et bilde som er tatt i jpeg og lastet in i dei programma.når samme bildene er lastet in i Windows fotogaleri er ikke bilde så,da er alt ok.var jo på tlf med Nikon Norge i går og han påsto at det kunne ikke ha noe med kamera og programvaren,men måtte ligge i pc min et sted,så får ta ny tlf på mandag.s

Takk for ale tilbakemeldinger,og skal komme med en tilbakemelding om hvordan det ender.

Ser ikke ut som bilde kom med legger det ut i prøverom,så kan det ses der.

Endret av Tor Foto
Lenke til kommentar

Last opp en "korrupt" jpeg og zippet Raw her i tråden, og så kan vi andre prøve å åpne dem på våre maskiner.

Vet ikke hva du meiner med zippet Raw,men nå fikk eg lagt ut et bilde.

Får satse på bedre kort,takk for anbefaling og tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Du må ikke si sånt du får kjeft da :)

Ellers er jeg enig med deg, minne er såpass billig i dag at det er ikke noe vits og kjøpe drittkort.

Takk for tilbakemelding,får satse på et bedre kort,så blir vel muligens slutt resultatt enda bedre når eg får orden på Nikon og bilde som vist i tråden her.

Lenke til kommentar

Tror eg har komt et steg videre,må være noe med programvaren til Nikon VeiwNX og VeiwNX 2,legger med et bilde som er tatt i jpeg og lastet in i dei programma.når samme bildene er lastet in i Windows fotogaleri er ikke bilde så,da er alt ok.

:hmm:

Du kan ta og laste ned en prøveversjon av LR3 og se om problemene oppstår der også, hvis ikke har du snevret inn problemene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tror eg har komt et steg videre,må være noe med programvaren til Nikon VeiwNX og VeiwNX 2,legger med et bilde som er tatt i jpeg og lastet in i dei programma.når samme bildene er lastet in i Windows fotogaleri er ikke bilde så,da er alt ok.

Du kan ta og laste ned en prøveversjon av LR3 og se om problemene oppstår der også, hvis ikke har du snevret inn problemene.

Det blei seint i dag,ja ja,eg ble sittende og laste ned lightroom 3 og det ble ok,men ved lasting fra kamera og in på lightroom 3,får eg bare beskjed om at programet har sluttet og virke/får se noen bilder som kommer in men så slutter det,blir hvit over skjerm, og skal søke etter løsning på problemet står det,men så forsvinner heile programet,får se litt videre på det i morgen,ble seint må i seng nå.

Lenke til kommentar

Den bildefilen er korrupt, det vil si at noen programmer vil få problemer med å åpne den siden noen programmer går ut i fra at filene er korrekte.

Det ser ut til å mangle noen data i midten og JPEGsnoop rapporterer problemer på slutten av fila.

Det er som oftest minnekortet som er problemet når filene blir korrupte på denne måten. Kjør fullstendig feilsøking på kortet (inkludert søking etter skadede sektorer) og prøv med et kvalitetskort.

Lenke til kommentar

Det blei seint i dag,ja ja,eg ble sittende og laste ned lightroom 3 og det ble ok,men ved lasting fra kamera og in på lightroom 3,får eg bare beskjed om at programet har sluttet og virke/får se noen bilder som kommer in men så slutter det,blir hvit over skjerm, og skal søke etter løsning på problemet står det,men så forsvinner heile programet,får se litt videre på det i morgen,ble seint må i seng nå.

Hei,fik til programet i dag,har nå testet i LR3 og noen av bildene er ødelagt her og,skal nå prøve som Trondster skriver,laste ned memtester86,så får vi se.

Lenke til kommentar

Hvis bildene bare virker korrupte i det de åpnes, så kan det være RAM eller annet. Men - hvis også originalfilene er korrupte, så kan det tyde på feil i kamera og/eller minnekort.

Hvis forskjellige filer blir korrupte avhengig om de blir overført med kabel eller minnekortleser kan det være defekt kabel eller lignende.

Overfør samme korrupte bildefil med minnekortleser. Er den identisk vil jeg gjette på kort/kamera - sannsynligvis kortet.

Men - har du "mystiske" problemer på en maskin, særlig i programmer som bruker mye minne, så er en memtest86 alltid en god idé. Har selv hatt defekt RAM som kun ble endelig bekreftet defekt mot slutten av den aller siste testen i memtest86. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...