Stigma Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hvis du går fra 1024x768 til 1920x1080 får du 2,5 ganger så mye bruksareal på skjermen. Det du sannsynligvis kommer til å merke først er hvor mye mer du kan se samtidig. På denne siden her for eksempel, vil du nok få oversikt over tekst i høyden som tilsvarer en A4-side. Selv da kommer du til å ha to tredjedeler igjen i bredden til andre ting. Jo høyere oppløsning, desto mer krever det av skjermkortet ditt, men det meste som finnes i mellomsjiktet og oppover klarer 1080p helt fint. Ikke for 2D. Da vil alle kort fra de siste 10 årene mer eller mindre fungere helt likt. 2D krever så og si ingenting i ytelse fra kortet. For 3D derimot kreves det mye mer av kortet for å levere høyere oppløsning. -Stigma Lenke til kommentar
thomit Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Hvis du bruker 1024x768 på en av dagens skjermer, så vil du heller ikke får riktig aspektratio. 1024x768 er 5:4, mens de fleste av dagens skjermer er 16:9 eller 16:10. Dvs. at bruker du 1074x768 på en 16:9 skjerm, så vil alt du ser på skjermen bli unaturlig strukket i bredden. Det som skal være en sirkel blir en bred ellipse, for å si det sånn. 1024*768 er 4:3, 1280*960 er 4:3, 1280*1024 derimot er 5:4. Riktig. Lenke til kommentar
Torpedo_Peter Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Ikke for 2D. Da vil alle kort fra de siste 10 årene mer eller mindre fungere helt likt. 2D krever så og si ingenting i ytelse fra kortet. For 3D derimot kreves det mye mer av kortet for å levere høyere oppløsning. -Stigma Var egentlig det jeg mente, hvis man kun skal farte rundt i explorer trenger man omtrent ingenting, men det er få som bare gjør det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå