Gå til innhold

[Løst] AM3 socket på AM2+ hovedkort

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et M3A32-MVP DELUXE (link)hovedkort , og ønsker å oppgradere prosessor fra en AMD Phenom 9950 x4 til en Phenom II X4 980 (link)

Jeg lurer på om dette er mulig. Har også lest at man må oppdatere BIOS, men fant ingen oppdateringer relevant til den prosessoren.

Ole

Endret av o13
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

980 BE er ikke støttet av hovedkortet ditt med nyere BIOS nei. Dessuten er forskjellen fra 955 BE til 980 BE bare et par økte multipliere, det er ikke verdt å betale 500 kr for 500 MHz som gir deg kanskje 15% bedre ytelse om du er heldig og ikke blir hindret av andre svakheter ved Phenom II. Når Phenom II er End Of Life i januar er det hvertfall ikke vits i å betale mer enn du må for en prosessor som er bygget på 8 år gammel arkitektur.

955 BE kan du få for 850 kr. Og er et langt bedre kjøp.

Lenke til kommentar

Så om jeg forstod deg rett vil ikke prosessoren fungere på mitt hovedkort.

Hva med en Phenom II X4 970? (link) Den står listet som en prosessor som er støttet.(link)

Vil en 955 BE gi bedre ytelse enn 970? Jeg leter etter en prosessor til spill, Photoshop (og liknende krevende programmer)

Takker for svar (igjen :p )

Lenke til kommentar

am3 prossesorer vil passe i am2+ hovedkort, men det anri90 sier er at den vil passe men vil ikke få så mye mer ytelse en den du har, 955 er den beste vist du skal oppgradere, en 970 er ingen vits å kjøpe for bare litt mer ytelse igjen en 955

Lenke til kommentar

Jeg vil ha den beste prosessoren som passer mitt hovedkort, om det koster meg 200 kr mer er ikke så farlig :p

Uten å tenke på penger, vil 970 (evnt. en 975) være et bedre valg enn en 955?

I prinsippet ja, men du ser på en forskjell som er under 10% i ytelse. Overklokkingsmessig vil du få helt like resultater og forskjellen i ytelse fra en i5-2500k vil være ekstremt stor uansett om du kjører 970 eller 955.

Det du må forstå er at alle disse er Black Edition, så med 955 BE kan du bare øke multiplier i BIOS med 1.5x og du har en 970 BE. Forskjellen i ytelse vil ikke være stor nok til å merkes engang. AMD bare selger disse dyrere modellene for å tjene ekstra penger uten at de egentlig gir noe bedre ytelse eller mer for penga.

Lenke til kommentar

Er ikke spesielt interessert i overklokking, har hatt en del dårlige erfaringer med det.

Så kort oppsummert:

En 970 (en 975 vil være bedre?) vil klare seg bedre med tanke på spill og programmer, enn en 955 BE rett fra pakka.

Sett litt på forskjeller på de 3 prosessorene. Den største forskjellen jeg ser er at 955 BE har 8MB cashe, mens de andre to har 6 MB. Vil det i praksis gjøre en stor forskjell?

På komplett er det bare 50 kr forskjell på prosessorene. 955 BE, 975, 970.

Jeg spør grundig fordi det sannsynligvis blir en stund til jeg oppgraderer igjen, og vil ha det riktig og best mulig. : )

Lenke til kommentar

En 955 BE er like fremtidssikker som 970 BE, ut av esken er det snakk om 10% forskjell i ytelse. Begge to blir nemlig gruset av en i5-2500k til spilling.

Komplett er overpriset. 955 BE til 819 kr, er et langt bedre kjøp. Personlig hadde jeg aldri betalt mer enn 900 kr for en så gammel prosessor.

EDIT:

Alle har 6MB L3 Cache + 512KB L2 Cache per kjerne. Om det står 8MB er det totalen av L3 + L2 lagt sammen.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...