Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leieforhold m/mer, trenger hjelp!

riotgirl

Anbefalte innlegg

Vi har en tidsubestemt leiekontrakt, hvor utleier selv har ført på "dersom leien ikke er inne til avtalt dato, er dette grunn til oppsigelse. Da med kun en måneds oppsigelsestid".

Vel, vi ga beskjed søndag (for snart en uke siden) at vi ikke lenger kan bo her, pga degraderte jobbstillinger. Vi kan derfor ikke betale til avtalt dato pga pengemangel. Vi må flytte til et sted med billigere leie.

Vi har et vennepar som er veldig interessert i leilighet, så fort som mulig - og gjerne vil ta over etter oss så fort vi er ute. Eller mens vi holder på å flytte ut.

Spørsmål:

1: Hva skjer med depositum, da kontrakten sier at dette er kun én måneds oppsigelsestid? (Det er jo viktig for oss å kunne bruke disse pengene til nytt depositum, hos neste utleier.)

2: Utleier spør om en skriftlig oppsigelse, men vi betaler jo ingen leie, så hva bør vi gjøre der?

Håper noen vet noe, for jeg har lest det meste man kan lese på nett, men finner ikke noe konkret om akkurat denne typen "oppsigelse".

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1)At du lid av pengemangel er i seg sjølv ikkje grunn for oppseiing frå di side. Slik eg meiner dette må tolkast, ut frå ordlyden, gjev det huseigar rett til oppseiing med ein månads varsel i slikt høve (noko som faktisk er betre for deg enn lova, etter lova kan huseigar heva på augneblinken om leiga ikkje er inne til avtala tid). Du har altså heilt vanleg oppseiing framleis.

2)Huseigar har etter husleigelova ikkje KRAV på skriftleg oppseiing, berre leigar. Sidan det kan verta avgjerande prov for deg sjølv seinare, ville eg her likevel gjeve nett det, for eigen del og for naudsynte prov sin del om dette vert "domstolmat" seinare. Ein bed ikkje om mogelege auaka problem ved å nekta slikt, slik eg ser saka.

3)Du har etter husleigelova §7-2 ikkje KRAV på at hine skal få overta, men full rett til å be om det - noko eg her ville gjort, og det skriftleg. Svarar ikkje huseigar på slik (konkret, både med omsyn til tid og og kven, helst med personnummer) førespurnad, er han nemleg bunden av førespurnaden, jfr §7-6, 30 dagar etter at du kan PROVA du leverte slik skriftleg førespurnad (så ha vitne til at du leverer, evt send rekommandert!) Huseigar treng i eit slikt høve ikkje å frigjera depositumet før etter vanleg oppseiingstid, men har huseigar teke naudsynte steg til å få oppretta godkjent depositumskonto hjå hine, og dei sett inn depositumet, skal ditt frigjerast på vanleg måte samstundes. Då har nemleg dette gått over frå å vera "dykkar framleige til NN", til "huseigar sin nye avtale med NN".

Som huseigar ville eg sjølv gjerne godteke ei slik løysing du foreslår, om eg hadde tenkt å leiga ut vidare på same vilkåra og hadde tiltru til personane eg fekk føreslegne. Det hadde vorte beste løysinga for alle partar i ei slik sak, slik eg ville vurdert henne.

Lenke til kommentar

De har skrevet særskilt i kontrakten, at om leia ikke er inne til avtalt dato, så gjelder kun én måneds oppsigelse.

Vi har ikke råd til å bo her - og har gitt beskjed om dette før månedskifte. Da får de ikke leie til avtalt dato. Vi sa at vi ikke ville dette skulle gå utover dem, og at vi må flytte til et billigere sted, så ikke det blir krøll med leien og de får problemer pga at vi har fått mindre jobb.

Hva skjer da med depositumet, når det er én måneds oppsigelse, dersom ikke leien er inne til avtalt dato? Får jeg hele beløpet tilbake? Hvis ikke har jeg lest at jeg kan konfrontere og legge fram bevis på ekstra utgifter, som følge av mangler det er gjort rede for.

(Jeg vet at de ikke har krav på å bo her, men har nevnt dem for huseier, da venneparet ba meg gjøre det :) hehe)

*De har heller ikke holdt bolig slik som lovet. Altså med feil og mangler, som ble gitt beskjed om - uten å bli fiksa. Dette medførte ekstra-utgifter til fyring med gass og elektrisk oppvarming pga manglende karmer på vinduer og verandadør. Ekstra høye strømregninger.

*De lovte på visning, at det elektriske anlegget skulle være fiksa (da det hang farlige kontakter og ledninger fra tak og vegger) før vi flytta inn. Dette skjedde aldri. Det måtte vi ordne selv, for å henge opp lamper osv.

*De har limet igjen dovinduet vårt med sikaflex, eller annet materiale. Uten å si ifra.

*De sa at dersom jeg ville male (pga at hun hadde stress-malt leiligheten og det ikke så pent ut), så kunne jeg legge ut penger for maling/si ifra til dem, så skulle jeg få penger til det. Det fikk jeg aldri, selv om jeg la ut penger - og hun sa det var så fint her etter jeg malte.

Dette er bare noe av det som skjer her. Alt dette har også blitt ganske slitsomt i lengden, sammen med det at de aldri viser hensyn. Vi er redd for å bråke pga det bor noen under, men de tenker ikke likt som oss og gjør som de vil.

Takk for god info, det satt jeg pris på :D

Lenke til kommentar

Jeg er enig med tolkningen til Atlanterhavet av formuleringen med 1 mnds oppsigelsestid. Det er ingen fornuftig grunn til at dere skulle få redusert oppsigelsestiden ved å ikke betale husleie, og det må derfor tolkes som at dette gjelder oppsigelse fra utleier.

Når det gjelder at du ønsker refundert ekstra utgifter er jeg redd det blir litt sent å komme med nå, med mindre du har fremsatt kravene på tidligere tidspunkt. Hvis det er 2 år siden du malte er det litt sent å be om pengene nå, hvis det var i fjor vinter dere måtte fyre ekstra burde det blitt tatt opp da. Hvis du vil prøve likevel ville jeg lagt dette frem på en så pen måte som mulig, jeg tror ikke du kommer langt med å kreve.

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner dette rett, men forventer du å ikke betale husleie for siste mnd og deretter få med deg hele depositumet når du drar?

Hvorfor vil du la vennene dine flytte inn til noen som du er så misfornøyd med?

Lenke til kommentar

Hva skjer da med depositumet, når det er én måneds oppsigelse, dersom ikke leien er inne til avtalt dato? Får jeg hele beløpet tilbake? Hvis ikke har jeg lest at jeg kan konfrontere og legge fram bevis på ekstra utgifter, som følge av mangler det er gjort rede for.

Når du avslutter leigeforholdet så gir du beskjed om dette til banken. Banken vil då ta kontakt med huseigar som då har 30 dagar på seg for å dokumentere eventuelle utgifter som huseigar skal ha dekka frå depositumskontoen. Manglande husleige er eit eksempel på eit legitimt krav som huseigaren har, av andre ting som huseigar kan kreve å få dekka er skader på boligen (som ikkje er normal slitasje), samt kostnaden for å leige inn vaskere dersom utvasken er for dårlig.

Det er også verdt å merke seg at huseigar ikkje kan trekke meir enn det som er nødvendig for å dekke utgiftene. Huseigaren kan heller ikkje bruke f.eks eit urimelig dyrt reinhaldsfirma.

Når det gjeld tilbake betaling eller motkrav for utbetringar som du har gjort så blir dette litt seint no når du skal avslutte leigeforholdet.

Vanligvis foregår dette ved at du utfører arbeid etter avtale og trekker frå utgiftene på den måndens husleige, eller at du sjølv retter ein mangel som huseigar ikkje vil utbetre. I begge tilfella er det vanlig å trekke dine utgifter frå den neste husleigebetalinga.

Lenke til kommentar

Vi har andre familiemedlemmer som har vært med på det samme, at de skulle trekke ditt og datt fra depositumskonto, men at de ikke fikk lov pga at leietaker hadde pusset opp. Da fikk han penger for maling + jobben som var gjort.

Disse folka har aldri holdt det de har lovet, så vi har kvitteringer og strømregninger som tilsier at vi har betalt for mye. Det står i lovverket at disse kan legges frem ved eventuelle situasjoner, sånn som denne.

Men ting er i orden nå. Takk for svar uansett.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med tolkningen til Atlanterhavet av formuleringen med 1 mnds oppsigelsestid. Det er ingen fornuftig grunn til at dere skulle få redusert oppsigelsestiden ved å ikke betale husleie, og det må derfor tolkes som at dette gjelder oppsigelse fra utleier.

Når det gjelder at du ønsker refundert ekstra utgifter er jeg redd det blir litt sent å komme med nå, med mindre du har fremsatt kravene på tidligere tidspunkt. Hvis det er 2 år siden du malte er det litt sent å be om pengene nå, hvis det var i fjor vinter dere måtte fyre ekstra burde det blitt tatt opp da. Hvis du vil prøve likevel ville jeg lagt dette frem på en så pen måte som mulig, jeg tror ikke du kommer langt med å kreve.

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner dette rett, men forventer du å ikke betale husleie for siste mnd og deretter få med deg hele depositumet når du drar?

Hvorfor vil du la vennene dine flytte inn til noen som du er så misfornøyd med?

Greia er at vi har sagt ifra utallige ganger underveis i bo-oppholdet. Om alt av feil og mangler, at de ikke la ut for maling som lovet, at vi har fiksa det elektriske selv +++ Men de gir totalt blanke i det.

Vi spurte gang på gang om de kunne sette på karmene snart, fordi det ble så sykt kaldt og vi måtte fyre ekstra med strøm og gass. Sentralfyring er liksom inkludert i leia. De gadd ikke.

Det er DE som har skrevet på i kontrakten under "særlige bestemmelser" at vi skal være ute innen en måned, dersom leia ikke blir betalt. VI VIL UT INNEN EN MÅNED. Dét er hele opplegget her.. At vi skal slippe 3 måneder, da vi har et annet sted å flytte til innen oktober.

Som sagt nedover, så har vi vært borti veldig mange som har fått penger av huseier ved utflytting pga manglende oppfylelse av krav tidligere. Men også som sagt: Alt er i orden nå, så det har ordna seg :) Ellers takk for svar.

Det er ikke jeg som vil la dem flytte inn, de ville flytte inn uavhengig av alt dette. De er tross alt venner, og har fått med seg litt av hvert. Men disse to måtte ha leilighet så fort som overhodet mulig, da huset de leide i ble solgt. Så de fikk seg leilighet igår..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...