Gå til innhold

Alienware M18x tråden

Straffa

Anbefalte innlegg

Hmm, pussig. Hvis den hadde vært så ille som du vil ha det til, så hadde vi vel sett på Clevo-forum en drøss av folk som sier "næh, sendte den tilbake, den var så bråkete at det ikke var til å holde ut!" ... men jeg har ikke sett noe til en sånn klagestorm.

Bare fordi jeg sier at laptoppen bråker veldig mye, så betyr det ikke nødvendigvis at folk (I dette tilfelle uerfarne forumbrukere) kommer til å sende den tilbake fordi den ikke er til å holde ut. Etter å ha testet veldig støyende laptopper som M17X R1 med en tidlig bios, så mener jeg det ikke er akseptabelt at folk skal holde ut med så mye støy. Samtidig er det mange som mener M17X R1 ikke bråker så mye, men hvis de hadde testet 30 laptopper så hadde de sett at den bråker mer enn den burde, og at de kunne valgt annerledes; de ikke har noe å sammenligne den med.

M11X og M14X har f. eks. billige, elendige skjermer med 45% color gamut, elendig viewing angles og dårlig kontrast. Samtidig er det folk som sier skjermene ser helt fine ut de, har de da rett? Jeg velger å ikke stole på uvitende folk på forumer, som i de fleste tilfeller også henter sin informasjon fra andre forumer. Jeg har eid og testet sikkert 30 laptopper og reparert/bygget stasjonærere/bærbare til bekjente og venner av venner. Så jeg føler ihvertfall at jeg har noe å falle tilbake på.

Men - hvis du ikke skjønner hvorfor noen ville skaffe seg en X7200 til fordel for en stasjonær, hvordan kan du bedre skjønne at noen vil skaffe seg en M18x?

M18X har akseptable bærbare egenskaper (6 timer batterilevetid idle, dimensjoner som gjør den akkuratt bærbar nok). X7200 er tyngre, tykkere, har batterilevetid så dårlig at den nesten kun gjelder i tilfeller der strømmen forsvinner og man må få lagret arbeidet man har gjort.

Ja, X7200 er billigere enn M18X, men det blir et litt merkelig alternativ som noe man skal spille på når den er så lite brukende som en bærbar pc. Jeg ville heller valgt noe mindre kraftig, men noe som er mer brukervennlig og mer innenfor katagorien bærbart.

Slik jeg ser det er det ikke noe poeng i å velge laptop hvis man trenger noe kraftigere enn M18X. Selv om man velger den dyreste bærbare som finnes med underklokket desktop prosessor, så vil det aldri kunne sammenlignes med en stasjonær pc, derfor er det mer gunstig for en person i den kundegruppen å velge stasjonær. Nå er kanskje jeg veldig pirkete og spesiell, men jeg vil ikke si en person som vurderer M18X er i samme gruppe som en som vurderer å velge X7200. X7200 er designet mer for tungt arbeid (Mulighet for Quadro og desktop CPU), mens M18X er en crazy-looking gaming pc. Da sier jeg heller ikke at X7200 ikke kan brukes som en gaming pc, for det kan den absolutt. Men jeg mener bare at det fins andre mer logiske alternativer når man veier alle PROs og CONs mot hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel - for å avslutte denne debatten, vil jeg bare nøye meg med å si at det finnes et alternativ til den som er i markedet på jakt etter en bærbar med den ultimate spilleytelsen, og at folk bør gjøre sin egen research og finne ut hvilken som passer dem best.

For min del, hvis jeg hade vært på jakt etter en bærbar som kunne huse de absolutt raskeste bærbare skjermkortene i en SLI eller CrossFire-løsning - det er jeg ikke, men hvis, så hadde jeg helt sikkert gått for Clevo X7200 nå, eller ventet på P 270WM, av 2 grunner:

1: Jeg ville ha spart mange mange tusenlapper.

2. Jeg ville ha fått et design som er til å leve med. Alienware med sitt design og juletrebelysning er i mine øyne temmelig ... fjortis. Jo, jeg er klar over at det er mulig - tror jeg i hvert fall - å slå av den værste belysningen, men dog.

(Jeg kan legge til en tredje grunn, som er viktig for meg, men kanskje ikke fullt så viktig for gamerne: Jeg ville ha fått prosessorer og hovedkort (X58 i D900F og X7200, X79 i P 270) som vil ha åpenbare fordeler når det gjelder å ta seg av tunge, prosessorkrevende oppgaver)

Ulempene med Clevo'en er for meg relativt ubetydelige. Jeg har allerede forgjengeren, som også mange vil si er godt hørbar - meg plager det ikke. Heller ikke vekten eller størrelsen er plagsom, og batteridrift har jeg svært sjelden vært nødt til å bruke. Det er vel ikke mange som bruker disse maskinene på det de er laget for - spilling eller tunge oppgaver - på batteridrift. Men jeg bruker maskinen minst like mye til andre, tunge oppgaver, som jeg gjør til spilling. Mer, faktisk. Og den blir fraktet med mye rundt til forskjellige lokaliteter.

Kort sagt, fordelene er større en ulempene, i forhold til Alienware. Det er nå min mening.

Men også hvis jeg hadde vært ute etter en maskin med "kun" ett enkelt GTX 580M eller HD 6990M, så hadde jeg heller funnet meg et alternativ blandt Clevo's modeller - av samme grunner, med pengebesparelsen som den viktigste.

Jeg skal notere meg at du plasserer eierne av Clevo X7200 under kategorien "uerfarne forumbrukere", som åpenbart, i følge deg, ikke har peiling på hva de driver med. Etter min erfaring er de fleste som kjøper en slik maskin, særdeles oppegående når det gjelder hardware og datamaskiner, og har valgt seg maskin etter grundig research, og de vet hva de vil ha.

Bortsett fra dette, er det ikke min oppgave å rakke ned på Alienware's maskiner - de er åpenbart helt utmerkede til oppgaven de er tenkt på å brukes til, og det finnes ikke mange alternativer for den som har bruk for høyt ytende spillbærbare - men de er høyt priset, det må vel selv den mest fundamentalistiske Alienware- fan være klar over. Men det finnes alternativer, og Clevo (eller Multicom Kunshan) er helt åpenbare alternativer i så måte.

Og PS: De stasjonære prosessorene i Clevo D900, X7200 eller den kommende P270, er ikke underklokkede, på noen som helst måte. De sitter på hvert sitt "stasjonære" hovedkort (i alt untatt formfaktoren), og med desktop brikkesett, og fungerer 100% som sine brødre som sitter i stasjonære kabinetter. Det kan i noen tilfeller sitte en begrensing i BIOS som gjør at de ikke kan overklokkes - men det ville ikke jeg kalt underklokket ;)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Kvaliteten i sin helhet betaler jeg gjerne litt ekstra for. Det koster fort opp mot 20 000 kroner for å få en slik bærbar uansett merke med enkelt skjermkort av toppklassen, da legger jeg litt ekstra penger i det for å få kvaliteten også.

Det er ikke bare hardware som teller, men helheten.

Ellers kan jeg bare kjøpe en stasjonær, snu den på siden og montere skjerm og tastatur på toppen og kalle den bærbar. Det blir ikke helt det samme.

Jeg gikk fra en stasjonær av toppklassen med GTX 580 men ønsket meg en bærbar som kan være en bærbar når jeg vil at den skal være det, men også gjøre oppgavene som en stasjonær gjør.

Jeg har ikke noe problem å sitte på en kafe, på toget eller flyet med en M18x på fanget eller på kafebordet, da den ser ut som en bærbar og er en bærbar. Jeg ville aldri følt meg komfortabel med en "stajonær bærbar" som bråker, må ha tilkobling til strømnettet, ser tykk og tung ut på samme plassene.

Endret av Straffa
Lenke til kommentar

Jeg er redd jeg ikke helt klarer å følge tankegangen din her: M18x og X7200 er da omtrent like store både i i lengde, bredde og høyde, og de veier også omtrent det samme? Faktisk er x7200 både litt kortere og smalere, muligens noen millimeter tykkere. Skulle da også bare mangle, da den har 17 tommers skjerm mot M18x 18.

Her er målen tatt fra Anandtech's anmeldelser av begge maskinene:

M18x : Dimensions 17.17" x 12.68" x 2.13" (WxDxH) Weight ~11.93 lbs

X7200:

Dimensions 16.5" x 11.3" x 2.22-2.4" (WxDxH) Weight ~13.0 lbs

X7200 veier et pund mer, altså en halv kilo. Oj.

Begge er alt for store til å brukes komfortabelt på fly eller buss etter min mening, og jeg synes også det vil se temmelig teit ut med disse svære monstrene på et kafébord. Men det er nå meg.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Uansett er det smak og behag.

Det er ganske normalt at du som eier en slik data synes den er best mens jeg som eier en Alienware mener noe annet :)

Hva folk velger er opptil dem, men jeg mener værtfall at M18x gir valuta for pengene.

Jeg vil aldri bruke angretten og skaffe meg annet før jeg skal ha en oppgradering og da blir det sikkert en ny Alienware.

Nok om den debatten.

For de som vurderer en M18x kan jeg anbefale den for de som har råd og har lyst på førsteklasses bærbar både i design, ytelse og kvalitet.

Lenke til kommentar

Har nå spilt BF3 både SP og MP. kjører 11.9 med CAP 3 og det går helt fantastisk.

1920x1080 i Ultra med 2xAA har jeg ca 50-60 fps utendørs og 80+ fps innendørs.

Kjører jeg Ultra med ingen AA ligger jeg på ca 60-70 utendørs og 90+ innendørs.

Endret av Straffa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe en alienware M18x.

Jeg har lest litt tester og forums, og det ser ut som at det er et bra valg.

Men noen som har kjøpt alienware M18x med 6990M crossfire har hatt problemer med viften.

jeg lurer på om du/dere har hatt problemer med viften eller vet mer om dette problemet.

Her er en link til et forum om problemet http://forum.notebookreview.com/alienware-m18x/621016-official-alienware-m18x-amd-crossfire-discussion-thread-re-dell-aw-conference-call.html

Håper noen kan gi meg en hjelpende hånd :)

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe en alienware M18x.

Jeg har lest litt tester og forums, og det ser ut som at det er et bra valg.

Men noen som har kjøpt alienware M18x med 6990M crossfire har hatt problemer med viften.

jeg lurer på om du/dere har hatt problemer med viften eller vet mer om dette problemet.

Her er en link til et forum om problemet http://forum.notebookreview.com/alienware-m18x/621016-official-alienware-m18x-amd-crossfire-discussion-thread-re-dell-aw-conference-call.html

Håper noen kan gi meg en hjelpende hånd :)

Har lest om problemer med vifte men jeg har ikke hatt problemer.

Du får med on-site service så skulle du ha problemer kommer en tekniker hjem til deg :)

Lenke til kommentar

Det virker slik at problemet ikke eksisterer på de senere M18x'ene som er blitt produsert.

Det dere on-site sevice, må en bestille igjennom et spesielt selskap?

Og hvor mye endte du opp med å beatale ca for M18x'en din etter alt av avgifter og frakt?

Er det noe spesielt jeg bør sørge for å ha med på pc'en når jeg bestiller?

Lenke til kommentar

Det virker slik at problemet ikke eksisterer på de senere M18x'ene som er blitt produsert.

Og hvor mye endte du opp med å beatale ca for M18x'en din etter alt av avgifter og frakt?

Tror du bare ringer kundeservice og klarer dem ikke fikse problemet fra telefonen så sender de en tekniker til deg så lenge du har on-site service.

Jeg ville valgt 6990M men ellers kommer det litt på hva du vil betale. Frakt og avgifter er vel inkludert i prisen når du bestiller fra nettsiden.

Endret av Straffa
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Siden Alienware er Dell så regner jeg med det er samme on site service. Denne er topp, har en Dell selv som jeg fikk problemer med etter 1 år, Sendte mail til kundeservice litt att og frem med feilsøking så ble det til at en reperatør kom hjem til meg. Tok 2 dager før han var her og byttet hovedkort i maskinen :)

Så denne servicen er Gull verdt!

Lenke til kommentar

Er helt enig at servicen til Dell er helt topp. Har en Alienware M17x, hadde en god del problemer med den. Først kom det noen fyrer hjem til med og byttet hovedkort, begge skjermkortene, en hard disk, men hjalp ikke mye. Laptopen ble så sendt til et Dell verksted, de byttet hovedkort igjen, gjorde ørten prøver og fikk den hjem igjen etter ca 1 uke. Ikke hatt problemer siden, og alt bel gjort uten å betale et øre.

Okay, Dell PCer koster litt mer enn andre, men jeg vil ikke klage på den servicen de yter.

Lenke til kommentar

Hej, jag heter Emma och arbetar på Dell. Om du beställt din Alienware med on-site service ska du vid problem kontakta Dells tekniska support för en felsökning. Om det genom felsökningen kommer fram att en del bör bytas så bokar vår support en tekniker som kommer hem till er nästa arbetsdag (om delen finns på lager. ) Du behöver alltså inte kontakta något annat företag än Dell, utan den kontakten sköter vi. Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar,

Emma Croona

EMEA Social Media Outreach Professional

Dell | Social Media & Communities Professional

Twitter @DellLytter

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...