Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elenergi - Får ikke lys i pæra ved enkel bryterkopling.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke at det egentlig har noe med saken å gjøre, men det er vel standard å kople brun ledning til L og blå ledning til N.

Hvis du vet at det er kortslutning mellom de to tilkoplingspunktene dine når bryteren er slått på, og ikke når den ikke er slått på, er det ingen grunn for at det der ikke skal fungere.

Jord skal jo ikke ha noe med saken å gjøre. Jeg vil tro feilen ligger i ødelagt lyspære eller ledninger som ikke er tilkoplet skikkelig. Prøv å spenningsmål ulike deler av kretsen for å se om du får verdier som forventet.

Lenke til kommentar

Ikke at det egentlig har noe med saken å gjøre, men det er vel standard å kople brun ledning til L og blå ledning til N.

L er brun i dette tilfelle glemte og markere det var starten av ledningene. Feilen jeg har gjort som jeg kan se, er at L skal alltid til bryter, og N skal alltid direkte til lampe har jeg lært.JEg har satt L(brun) direkte til lampe og N(blå)innom brtyter. Men ser egentlig ikke hvorfor det skal bli noe problem siden det tross alt kun er kobberledninger i begge

EDIT: trodde du mente i forhold til flerlinjeskjemaet, men hvis du tenker angående bryter, så skal vel ikke det ha noe å si i dette tilfelle?

Endret av Remlow
Lenke til kommentar

Neida, ingen av de tingene du nevner i den siste posten har noe å si. Jeg nevner bare en standard som er vanlig å følge, slik at alle elektrikkere som kommer til et hus, vet hvilken leder som går hvor.

Men det er vekselstrøm og som du sier, elektronene går like fint begge veier. Så det er som sagt ingen grunn for at du ikke skal få lyset til å fungere som du ønsker ut ifra den tegningen. Det er ikke koplingen som er feil, så da må du finne hvor kontaktfeilen din er. Du har trolig et brudd i kretsen et sted.

Lenke til kommentar

Er ikke 100% sikker ettersom jeg ikke har koblingen her, men mulighet for at brun og blå ledning var byttet plass på kontaktpunktene til 1polsbryteren. Angående lampeholderen kan også disse ha hatt en annen plass dvs. blå ledning kan ha vært koblet til høyre del og brun kan ha vært koblet til venstre på bildet.

Ettersom det ikke var noe hull til jord i lysholderen, så kunne jeg ikke stikke jordkontakten inn i noe så jeg lot den bare henge. Husker det pep i multimeteret når tok måleinstrumentene fra multimeter på begge metall polene(på oversiden der lampen skrus på) der jeg koblet inn brun og blå ledning. Tenkte ikke over det da, men regner med at det er det som er feilen? Hvordan kunne det være kontakt? Kanskje jord kom borti begge to det vet jeg ikke, men regner med at dette må være problemet ettersom det ikke er noen feil i resten av koblingene.

Lenke til kommentar

Om jord er kortsluttet mot en av lederne, skulle jordfeilbryteren i huset skru av strømmen, så det er tvilsomt problemet. Hvilken side av pæra du kopler hver av lederne, har ingen ting å si.

Kan du forklare bedre hvor du plasserte pinnene på multimeteret, da du fikk "pip"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...