Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye kan jeg få i erstatning? (Oppdatert: omfang av skade)

Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Trådens emnetittel kan hver vanskelig å svare på, alikevell håper jeg dere kan prøve å hjelpe meg.

Kort om situasjonene: Jeg er 20 år og er student. Ble i 2010 operert, noe som ikke gikk bra. Har etter operasjon fått en nerveskade som er kronisk og har gjort meg for øyeblikket helt ufør. Jeg kan med tiden gjerne jobbe men aldri i nærheten av 100%. Vi snakker i bestefall her om 50% eller mindre.

Selv om studiemotivasjonen har rast ned pågrunn av skaden, prøver jeg å se fremover. Selv om jeg tenker det er for jævlig å få livet ødelagt som 20 åring.

Erstaningssaken:

For øyeblikket kjører jeg full sak både hos NPE og NAV. Hos npe har saken blitt meldt inn og blir nå vurdert. Det samme hos nav, her har jeg søkt om arbeidsavklaringspenger.

Det jeg lurer på er hvor mye jeg bør forvente i erstatnig? Jeg leser på npe sine sider at den største utbetalingen de har gjort er på 10 mill. Hvor lenge siden dette er skrevet, vet jeg ikke. Men for meg virker 10 mill som lite med tanke på at de skal dekke alle tap frem til jeg blir pensjonist.

Hvis vi ser på fremtidige tap:

Si viss jeg har en snittinntekt på 600 000 og taper bare halvparten så skal de dekke 300 0000 x antall år til jeg blir pensjonist.

I tilegg regner jeg med å komme under ordningen om menerstatning som gjelder ved nedsatt livskvalitet.

Å på topp av dette skal de dekke andre økonomiske tap som følge av skaden. Ekstra utgifter osv. Totalt sett blir dette et meget høyt beløp som dere ser.

Det store problemet her er at jeg ikke er ferdig med min utdannelse engag og kommer aldri til å få en sjans til å opparbeide meg en god inntekt, selv med en god utdannelse. Om jeg hadde fått jobbet 100% med min fremtidige utdannelse hadde lønnen fort blit 600 000 ++ alt etter hvor jeg hadde jobbet, ansitet osv.

Hvordan regner de da ut fremtidige tap? Går de ut ifra sannsynlighet da?

Håper noen med juridisk kompetanse kan gi meg et svar her.

Oppdatering, skadens omfang:

Det var ønsket at jeg beskrev skaden mer spesifikk. Det kan jeg selvfølgelig gjøre.

Under operasjonen kom kirurgen for å skade en nerve. Denne nerveskaden er det ikke noe å gjøre med. Jeg har vert til udredning hos flere urologer i tilegg til nevrolog som har konkludert med at dette er en kronisk skade jeg må leve med.

Måten nerveskaden utatert seg på, er ved å gi smerteanfall. Når nerven slår ut, klarer jeg ikke å gå fremover. Det gir isåfall helt utrolig vondt og jeg går veldig sakte med store smerter.

Antall smerteanfall varierer ifra 1-2 ganger i uken. Måten jeg "dreper" anfallene på er ved å ta nobligan. Dette fungerer meget bra, men selv om smertene går nesten helt bort. Er jeg relativt ruset etter inntak. I tilegg får jeg mange bivirkninger. Blant annet svette, kløe, ustabil og veldig slapp. Virkningen av nobliganen sitter i lenge og varer 2-3 dager. Jeg må ta en ganske stor dose for å drepe smertene.

Dette er en helt utrolig vanskelig situasjon for meg :( Hvorfor er livet så urettferdig?

På forhånd takk for hjelpen.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok beskrive skaden litt nærmere. Ut i fra skadens art kan det være sannsynlig å påregne et stort bedringspotensiale, ev. endrete satser med etter en periode på 5 år.

Når det gjelder fremtidige tap regnes dette vanligvis ut fra inntekt på det tidspunktet ulykken hendte. Siden du er student vil det være mye snakk om potensielle inntekter etter endt utdanning, alt ut i fra hvor langt du har kommet i studiene. I værste fall ser du på aap for life.

Nå beror mye av dette på hvordan type operasjon som har foregått, skadeomfang osv. Det vil være vanskelig for samtlige her å gi noe konkret ut i fra den lille mengden informasjon som foreligger.

Vennligst vær litt mer spesifikk.

Lenke til kommentar

Erstatningsutmåling er et spennende fag, det.

Når det gjelder tap i fremtidig inntekt skal det nevnes at hvis du får en 50 % varig inntektsnedsettelse (fra 600k til 300k per år) er det ikke dermed sagt at du får 300k per år i erstatning. Til fradrag i det beløpet kommer trygd (AAP, uførepensjon) og andre "besparelser" du har (for eksempel betaler du mindre fagforeningskontigent, du kan ha mindre utgifter til barnepass, mindre behov for å ta opp studielån for å fullføre utdannelsen din).

Inntektsnivå. Høyesterett har fastslått at for studenter skal man legge til grunn det yrket vedkommende sannsynligvis ville fått. For en student på et profesjonsstudium (lege, jurist, arkitekt, revisor, lektor, ingeniør) blir dette ganske lett. Det tas også hensyn til inntektsutviklingen i yrket. For studenter tidlig i studieløpet på mer ubestemte studier (historie, antropologi, økonomi) vil man være mye mer forsiktig - og nivået blir mye lavere.

Ialletilfelle: Pasientskadeloven § 11 har en regel om at du kan få dekket advokatbistand av NPE. Kontakt en advokat.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mye å bidra med med tanke på erstatningssaken din som jeg regner med at vil ta noen år.

Men jeg er også smertepasient og har vært det i atskillig lenger tid enn deg. Det jeg vil fram til er at det finnes andre stoffer enn Nobligan siden du åpenbart opplever store bivirkninger når du går på dette.

Jeg bruker store mengder Oxycontin som er et hakk vassere enn Nobligan men med bivirkninger som ikke er like fremtredende eller plagsomme. Jeg har endog tillatelse til å kjøre bil.

Kanskje du skulle forhøre deg om du kunne få prøve Oxycontin i en periode og se om det kan være et bedre alternativ.

Alternativt be om henvisning til en Smerteklinikk. De kan garantert hjelpe deg å finne et medikamentregime som du kan leve med da det ikke er mye til liv å gå rundt i halvsvime og med tildels store bivirkninger.

De første mnd jeg gikk på Oxy så hadde jeg endel bivirkninger, men de værste som forstoppelse og heroinkløen gir seg rimelig fort. Idag jobber jeg 60% og kan ikke få lovprist Oxycontin høyt nok. Det reddet bokstavelig talt livet mitt.

Lenke til kommentar

Erstatningsutmåling er et spennende fag, det.

Når det gjelder tap i fremtidig inntekt skal det nevnes at hvis du får en 50 % varig inntektsnedsettelse (fra 600k til 300k per år) er det ikke dermed sagt at du får 300k per år i erstatning. Til fradrag i det beløpet kommer trygd (AAP, uførepensjon) og andre "besparelser" du har (for eksempel betaler du mindre fagforeningskontigent, du kan ha mindre utgifter til barnepass, mindre behov for å ta opp studielån for å fullføre utdannelsen din).

Inntektsnivå. Høyesterett har fastslått at for studenter skal man legge til grunn det yrket vedkommende sannsynligvis ville fått. For en student på et profesjonsstudium (lege, jurist, arkitekt, revisor, lektor, ingeniør) blir dette ganske lett. Det tas også hensyn til inntektsutviklingen i yrket. For studenter tidlig i studieløpet på mer ubestemte studier (historie, antropologi, økonomi) vil man være mye mer forsiktig - og nivået blir mye lavere.

Ialletilfelle: Pasientskadeloven § 11 har en regel om at du kan få dekket advokatbistand av NPE. Kontakt en advokat.

Hei. Takk for god informasjon. Etter hva jeg leser på NPE sine sider så kommer trygdeyttelser på toppen av erstatningsbeløpet. Det er uansett ikke rare beløpet jeg kommer til å få i trygd. Nå har jeg søkt om AAP mens jeg prøver å fullføre studiene. Det er ikke sikkert jeg klarer det engang.

Om jeg får aap innvilget og får godkjent alvorlig kronisk sykdom før fullt 26 år. Så får jeg 2,44 G årlig. Dette tilsvarer ca 200 000. Det kan jeg gå på opptil 3 år før jeg da går over til uførpensjon helt eller delvis. Uførpensjon for ung ufør tilsvarer 3,5g. Altså 276 000. Ikke så fett det heller.

Etter hva jeg forstår så er hele poenge med erstatning fra NPE at jeg skal ha det like godt økonomisk som om jeg ikke hadde skaden.

Informasjonen om høyesterett ga meg en god pekepinn på hva jeg kan forvente og da eventuelt kreve, dersom det blir diskusjon rundt erstatninsbeløpet.

Jeg har ikke mye å bidra med med tanke på erstatningssaken din som jeg regner med at vil ta noen år.

Men jeg er også smertepasient og har vært det i atskillig lenger tid enn deg. Det jeg vil fram til er at det finnes andre stoffer enn Nobligan siden du åpenbart opplever store bivirkninger når du går på dette.

Jeg bruker store mengder Oxycontin som er et hakk vassere enn Nobligan men med bivirkninger som ikke er like fremtredende eller plagsomme. Jeg har endog tillatelse til å kjøre bil.

Kanskje du skulle forhøre deg om du kunne få prøve Oxycontin i en periode og se om det kan være et bedre alternativ.

Alternativt be om henvisning til en Smerteklinikk. De kan garantert hjelpe deg å finne et medikamentregime som du kan leve med da det ikke er mye til liv å gå rundt i halvsvime og med tildels store bivirkninger.

De første mnd jeg gikk på Oxy så hadde jeg endel bivirkninger, men de værste som forstoppelse og heroinkløen gir seg rimelig fort. Idag jobber jeg 60% og kan ikke få lovprist Oxycontin høyt nok. Det reddet bokstavelig talt livet mitt.

Det har seg slik at jeg har vert til utredning både hos urolog og smertelege. Urologen konkluderte med at nobligan ville fungere meget bra. Da hadde jeg allerede prøvd endel forskjellig. Blant annet voltaren og parlgin forte. Ingenting av dette fungerte i det hele tatt. Det tar alltid tid her til lands før du får noe som fungerer. De prøver alltid det svakeste først.

Smertelegen som jeg var til etterpå som skulle utrede nerveskaden, ønsket at jeg skulle prøve TENS. Strømbehandling. Dette høres stress ut og det var fastlegen også enig med meg i. Da anfallene kommer helt tilfeldig, så kan jeg ikke gå rundt med et strømapperat døgne rundt.

Til nå er det kun nobligan som dreper smertene helt når de oppstår. Fastlegen har gitt meg noen andre legemiddler som jeg har prøvd underveis istede for nobligan i tilegg til de jeg har nevnt her. Ingenting fungerer utenom nobligan.

Konsekvensen er at jeg må leve i en lang rus med nobligan. Det er ikke noe morro nei, men bedre en at jeg ikke klarer å bevge meg fremover.

Det som er og som leger også sier, er at det som fungerer for noen for akuratt samme smerte eller lignende. Fungerer gjerne ikke på en annen pasient.

Jeg er bare glad for at jeg nå har noe som fungerer, slik at jeg kan bevege meg.

Lenke til kommentar

Jeg ble også pusha på Tens i en periode noe som mer enn doblet smertene mine både i intensitet og lengde.

Jeg kjenner dog en kar som har amputert begge bena og som fikk enorme bedringer med Tens, så han har fått operert inn stimulator og sist jeg snakket med ham var han i syvende himmel for han hadde sovet en hel natt for første gang på 20år.

Jeg er klar over at ting som fungerer for en ikke nødvendigvis har samme effekt på andre, men når man er dømt til et liv i smertehelvete så ville jeg ikke latt noe være uprøvd. Hvis det finnes noe som kan gjøre deg såpass oppegående at du f.eks kan fullføre en utdannelse og jobbe tilnærmet så mye du ønsker så er jo det en velsignelse.

For meg så tok det 5 år før jeg fikk Oxy og det var rett og slett en helt utrolig opplevelse og lettelse.

Jeg hadde da hatt 5 uker med Tens helvete rett føre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er selv nerveskadet og bruker nå fast Neurotin og ved behov Tramandol.

Dette funker ok så lenge det ikke er kaldt ute, riktig land å bo her da ja :).

Brukte før Lyrica som ilag med Neurotin er nervesmertemedesin, ingen som har foreslått noe slikt eller er det prøvd ut?

Begge preparatene over går desverre ut over hukommelsen min.

Oxycotin er jo ganske heavy saker,gikk på det første 6mnd etter ulykken min.

Tens hadde jeg nytte av når jeg låg på sykehus og ikke kunne få mer smertestillende.

Tensen tok dei værste toppene av smertene.

Gikk da på Oxycotin,oxynorm,sarotax,lyrica,keflin og ketorax(i smertepumpe).

Nå virker ikke tensen på smertene som den gjorde for 5,5 år siden.

Dette er da fantomsmerter.

Erstatning:

Du vil vel få erstatning ut fra invaliditetsgrad og uføregrad.

Invaliditetsgraden er der ut arbeidet en tabell for som alle må forholde seg til.

Du må til en uavhengig spesialist for å få beregnet invaliditetsgraden.

http://www.skadesiden.no/medinv.htm

Uføregraden er vanskeligere og er advokatmat, for en dyktig advokat kan få mye mer ut av et fosikringsselskap en du klarer selv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvilken utdannelse hadde du påbegynt? Det vil ha stor betydning.

Ang. advokatutgifter så er dette noe NPE dekker f.o.m. de har konstatert ansvar, jeg skrev nettopp en artikkel om NPE's dekning av advokatutgifter på Gratis-Advokat.no...

Beklager at jeg ikke har oppdatert tråden. Jeg satt det på vent, så ble det helt glemt.

Jeg har påbegynt it og informasjonssystemer og hadde tenkt å ta mastergrad. Om jeg klarer det nå er uvisst. Dersom jeg klarer å fullføre en hel bachelor så må jeg hver fornøyd i første omgang.

Helsetilstanden min har ikke akuratt blitt bedre og anfallene har økt i det siste. Det var ikke akuratt et ønske ifra min side at jeg livet mitt skulle ende slik som 20 åring.

I tilegg har jeg søkt om arbeidsavklaringspenger hos nav, hvorvidt dette går igjennom vet jeg ikke. Først skal det bli vurdert om jeg fuller inngangsvilkårene. Det får jeg svar på ganske snart og jeg får da penger imens vi utarbeider en aktivitetsplan.

Jeg har liten tiltro til nav systemet.

Det jeg synes er mest frustrerende er at jeg aldri vil bli helt frisk. Å dette i en alder av 20 år.

Når det gjelder npe, så skal de få dekke alt jeg får av tap i form av skaden. Jeg kommer ikke til å godta hva som helst der. Har tross alt mange år igjen å leve.

Kom gjerne med ytterligere kommentarer og innspill :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...