hemo Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Hei! ghost.exe funker ikkje i Windows XP, og med oppstartsdiskett for DOS får eg ikkje tak i USB-harddisken (som eg vil legga ghost-imaget over på). Harddisken har bare ein partisjon, og det er ein bærbar PC. Finnes det nokon løysing? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Har Norton Ghost 2003 her. Gikk inn på Ghost og sjekket litt. Hva med å klone disken bare? Blir jo det samme. Tror det skal gå ann å gjøre det i Windows og tror det går ann å klone over på en USB enhet siden den dukker opp som en egen stasjon. Når du kloner så har du en source, og en destinasjon. Bare velge source og velge USB harddisken din som destinasjon. Men hva vet jeg.. Går jo ann å prøve. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Må nok ha Norton Ghost 2003 ja. Tidligere versjoner støtter ikke XP ettersom jeg kan huske... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Må nok ha Norton Ghost 2003 ja. Tidligere versjoner støtter ikke XP ettersom jeg kan huske... Det er feil. Ghost skal ikke kjøres i Windows når det er Windows-partisjonen du skal klone. Så du må ha et filsystem som er tilgjengelig fra DOS for å skrive til. Noen muligheter: Bruk Partition Magic og lag en FAT partisjon stor nok til å holde imaget. Men når du har bare en partisjon så blir det problematisk, imaget blir for stort. Det er en av grunnene til at man bør dele opp disken og begrense størrelsen på Windows-partisjonen. Det er antagelig en 2.5" disk du har. Kjøp en adapter og sett disken i en annen PC, og så kjører du Ghost der. Lenke til kommentar
wil Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 for ikke til å ghoste disken min jeg. vil det går bedre hvis jeg oppretter bootdisketter? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 gjør det slik oppdater ghost og sjekk at det støtter ntfs hvis du bruker det eller fat som filsystem bruker du ntfs så tror jeg versjon fem og opp fungerer. så tar du og mekker disketter med støtte for usb-harddisk, så velger du partition to image peker til usb disken og du er igang, eller du kan gjøre det gjennom nettverket Lenke til kommentar
Zuul Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Må nok ha Norton Ghost 2003 ja. Tidligere versjoner støtter ikke XP ettersom jeg kan huske... Som Hårek sa over så her fungerer tidligere versjoner av Norton Ghost (2002 i mitt tilfelle) i Windows XP. Klonet innholdet på min WDC 40 GB over på en WDC 120 GB SE for 1 uke siden. Det gikk helt OK. Jeg kjører Win XP Pro. Til deg som startet tråden, ta en titt i manualen til Norton Ghost. Der står alt du trenger å vite Hvis du har fått tak Norton Ghost på lovlig vis da :wink: Hilsen Zuul Lenke til kommentar
hemo Skrevet 11. august 2003 Forfatter Del Skrevet 11. august 2003 Til deg som startet tråden, ta en titt i manualen til Norton Ghost. Der står alt du trenger å vite Hvis du har fått tak Norton Ghost på lovlig vis da :wink: Tja.. den lovelige kopien var vel versjon sju eller no Den tilhører ein arb.gj. og er DOS-basert (ghost.exe) Ghost 2003 må vel installerast som ein full programpakke det? Kan ikkje bare starte programmet uten at det legger seg inn i regestry og klusser til? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Ghost.exe er et DOS program, så du trenger egentlig ikke installere noe som helst i Windows. Det du får i Windows er noe "ekstrautstyr", som muligheten for enkelt å generere spesielle boot disketter (som man ofte klarer seg uten), og Ghost Explorer, som lar deg få tilgang inn i en image fil. Lenke til kommentar
hemo Skrevet 12. august 2003 Forfatter Del Skrevet 12. august 2003 Men utfordringa var å få ghosta eit image over på ein ekstern hdd. USB2-disken har ingen DOS-drivere, og eg skulle/burde brukt det DOS-baserte ghost.exe for å laga image'et med... Men ghost.exe nekte å starta i NT/XP :s Så eg ville i grunn hatt ein ghost.exe som kunne kjøra under NT/XP, men det er vel ntfs-filsystemet som nekter ghost.exe å få sånn direkte lesetilgang til disken, tenker eg... Lenke til kommentar
toreae Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Uten at jeg noen gang har prøv det selv, så skal det finnes drivere for usbutstyr til dos. Jeg har en fil kalt DOS USB driver_4_2.zip som jeg aldri har pøvd selv, kansje det kan hjelpe? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Men ghost.exe nekte å starta i NT/XP :s Klart det. NT / XP er ikke DOS. Du må ikke forveksle Windows sitt kommandovindu med DOS. Da får du denne meldingen: F:>ghost ABORT: 440, Ghost cannot run on Windows NT. Please boot your system into Dos and then run Ghost. Den eneste måten å kjøre DOS er å boote en floppy med DOS. Med XP kan du enkelt lage en slik floppy. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Må nok ha Norton Ghost 2003 ja. Tidligere versjoner støtter ikke XP ettersom jeg kan huske... Det er feil. Ghost skal ikke kjøres i Windows når det er Windows-partisjonen du skal klone. Så du må ha et filsystem som er tilgjengelig fra DOS for å skrive til. Noen muligheter: Bruk Partition Magic og lag en FAT partisjon stor nok til å holde imaget. Men når du har bare en partisjon så blir det problematisk, imaget blir for stort. Det er en av grunnene til at man bør dele opp disken og begrense størrelsen på Windows-partisjonen. Det er antagelig en 2.5" disk du har. Kjøp en adapter og sett disken i en annen PC, og så kjører du Ghost der. Er ikke ogsaa dette feil da? Siste jeg ghostet saa hadde jeg en partisjon paa 4GB, men jeg hadde kun installert 900MB, da Ghost var ferdig med aa lage et image saa var filen paa kun 450MB, jeg kan ikke tro at Ghost ghoster en hel partisjon som er uten filer, den ghoster vel kun der det finnes noe? Rett meg hvis jeg tar feil igjen? Frankie Singapor Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Hvis du bruker den pc-dos som ligger med ghost 7.5(sikkert ghost 2003 også) så er det usb-støtte med den. (skal si jeg var overaska når usb-musa virka første gang jeg prøvde det ) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 frank_jarle: Litt usikker på hva du mener er feil i det jeg skrev. Jeg mener ikke at filen blir større fordi man har en større partisjon, men hvis man har kun en partisjon så havner jo alt du har i image filen: filmer, bilder, musikk, osv. Slike ting bør man ha på en data partisjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå