Gå til innhold

HEALP ASAP Karnaugh Diagram! Innen 23.30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faen ta meg, tenkt 1010 på 0101, da jeg avgjorde 0 eller 1 på F.

 

hehe, shit happens.. Det så jeg faktisk ganske fort, en god lærepenge å sjekke alle sine 1-ere først, er det riktig antall 1'ere og de er riktig plassert, så kommer ting av seg selv.

Husk å lage så store grupper som mulig, som innlegget over meg nevnte. Det gir mulighet for å korte ned enda mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja stemmer det, store grupperinger, sefølgelig. :p.

 

Hvis man har uttrykket dette utrykket som følger og sette det inn i ett karnaugh diagram:

 

Små bokstaver:Eks a= invertert A. Osv.

 

abc+aB+ABc+ABC+ABc.

 

Må man lage ett karnaugh for 3 variabler og ett annet for 2 variabler .-også sette det sammen/legge sammen til F= på slutten ?. Hater mattematisk digitalteknikk med alle sine sære regler ;&

Lenke til kommentar

Ja stemmer det, store grupperinger, sefølgelig. :p.

 

Hvis man har uttrykket dette utrykket som følger og sette det inn i ett karnaugh diagram:

 

Små bokstaver:Eks a= invertert A. Osv.

 

abc+aB+ABc+ABC+ABc.

 

Må man lage ett karnaugh for 3 variabler og ett annet for 2 variabler .-også sette det sammen/legge sammen til F= på slutten ?. Hater mattematisk digitalteknikk med alle sine sære regler ;&

 

Det kan man ikke ;/.

Lenke til kommentar

Den du har merket med WTF må du nok bare godta at det resulterer i at det inkluderes i likninga:

chart?cht=tx&chl=. . . + \overline{A} B \overline{C} D

 

 

[edit]

For de to i midten, så kan det alltids kokes ned til

chart?cht=tx&chl=. . . + BD(\overline{A \oplus C})

 

Ett av reglene til karnaugh er at alle 1ere må være med i en grupering.

I grunn så synest jeg karnaugh er bare forvirrende, og ett "forenklingsprinsipp" som

gjør nesten ting vanskligere etter min mening fordi man må huske alle reglene til det.Også kommer det en uventet ting så blir man så jævlig usikker.

Dette diagrammet er nytting da du har mange porter med 3 variabler.

 

Som sagt den som var market med WTF var en feil da jeg hadde tenkt på 1010, når jeg skulle sette inn i karnaughdisgrammet

 

Liker å bruke portene for å beskrive kretsen også få resultatet ut av det, men karnaugh er vist ett must og lære seg ;/

 

Det år an og bruke svaret ditt i porter og boolsk algebra samt morgans teorem. Men gikk ikke ann og bruke den logikken i samme sammenheng ettersom noen av reglene i karnaugh forhindrer nettopp denne måten og se på det.

 

Men takker for svar:)

Lenke til kommentar

Hater mattematisk digitalteknikk med alle sine sære regler ;&

 

Mjaa.. Men jeg har en bok som heter Digital Design With CPLD applications and VHDL. Det er én side i boken som jeg verdsetter, der alle disse reglene for bools algebra står skrevet. Den siden var til enorm hjelp når jeg hadde digital elektronikk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...