NeEeO Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Hei, Idag fikk vi på skolen besøk av en jentesoldat fra forsvaret. Hun fortalte oss om ting og tang..Også sa hun det var ett hav av jobmuligheter..bla..bla..Hun skulle bli F16fly mekk(Tjener 800k..)...bla... Derfor lurer jeg på om man kan bli sånn Lege innenfor Millitæret? Og tjener man mye? Jeg prvde å finne info på forsvaret.no , men fant ikke noe. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Kanskje det står noe her? http://forsvaret.no/utdanning-karriere/velg-utdanning/utdanningskalkulator/Sider/sanitet-lfbs.aspx Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 30. september 2011 Forfatter Del Skrevet 30. september 2011 Hei TMB, Uten mye erfaring..tror jeg det der ser ut som en sånn grunleggende lege greie..Jeg vil lissom ikke bare lære om hvordan gjøre den hjerte/lunge redning...Og sånne grunnleggende ting. Jeg vil være en ekte lege som jobber i forsvaret xD . Lissom jeg kan like mye som en lege som f.eks jobber på landet (f.eks som jobber på Akersykehus..eller noe..) . Og, hvor mye tjener man? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Skjønner hva du mener. Kanskje bare sende en e-post til Forsvaret og spørre? Da får du nok svar ganske fort. Lenke til kommentar
Contris Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Da må du nok gå den vanlige 6-årige medisinutdannelsen. Selv blir jeg innkalt som vernepliktig lege etter endt utdannelse. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Vanlig medisinutdannelse, som nevnt over, så er det åpenbart mange leger som er ansatt i forsvaret. De blir betalt jævla godt også, da det ikke er den mest attraktive jobben man kan ha rent faglig. Lenke til kommentar
Kaja_ Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hei TMB, Uten mye erfaring..tror jeg det der ser ut som en sånn grunleggende lege greie..Jeg vil lissom ikke bare lære om hvordan gjøre den hjerte/lunge redning...Og sånne grunnleggende ting. Jeg vil være en ekte lege som jobber i forsvaret xD . Lissom jeg kan like mye som en lege som f.eks jobber på landet (f.eks som jobber på Akersykehus..eller noe..) . Og, hvor mye tjener man? Hva mener du egentlig med "en sånn grunnleggende legegreie"? Og hva definerer en "ekte lege" som jobber i forsvaret? Det virker ikke helt som om du har peiling på hva det å være lege dreier seg om, derfor spør jeg . Uansett så må du gå medisinstudiet på 6 år, og turnustjeneste (som antakeligvis erstattes nå med nybegynnerstillinger). Deretter pleier de fleste å spesialisere seg, noe som krever ytterlige 5 - 10 år, hvor du jobber på den aktuelle avdelingen, og tar kurs og seminarer ved siden av. Da er du f. eks ferdigutdannet thoraxkirurg (og nærmere 45 år gammel, men det er en annen sak...) - og da kan vi vel begynne å snakke om det jeg antar du mener med "ekte lege som jobber i forsvaret". En overlege i lungemedisin som jobbet på sykehuset der jeg var i praksis, jobber nå i forsvaret, og utfører fysiske tester på jagerflypiloter og har overordnet ansvar for deres helse og fysiske form. Hun er nærmere 60 år gammel, så det ville hjulpet en del hvis du presiserte hva du legger i det å være lege i forsvaret, og dine forventninger. Da blir det lettere å hjelpe deg . Lenke til kommentar
Stereotypisk bergenser Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Synes det er viktig å få med seg at leger ikke velger sitt erverv basert på inntekt alene. Det er selvføglgelig et hyggelig biprodukt av knallhard innsats, men et grunnleggende ønske om å hjelpe andre, samt fascinasjon av menneskekroppen er nok det som står bak hos de fleste. Hvis man er vanvittig interessert i det man "studerer", så vil jeg påstå at man ikke lenger studerer, men selvrealiserer seg selv. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 OMG !!!!! er man ikke ferdigutdannet før du er 45år???? Lol? du bruker mer enn halve livet på å studere! Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 En ekte lege er aldri ferdigutdannet. 7 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 Det er litt vannskelig å definere ordet "Ekte lege" . Men kan vel si at en "ekte lege" er en som er smart nok til å jobbe på ett sykehus. Liksom, vi noen er skadet på ett sykehus..osv ..Vet han hva han hva han skal gjøre. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Mener og ha lest et sted, at norske kirurger som var i Afghanistan fikk in 6 mil i året. Vær flink på skolen du. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Mener og ha lest et sted, at norske kirurger som var i Afghanistan fikk in 6 mil i året. Vær flink på skolen du. Umm..jeg har ikke de dårligste eller beste karakteren..ligger på rundt 4.3 :/ Det 2 treere som trekker ned..ellers hadde jeg ligget på 4.5 . Endret 2. oktober 2011 av Noreply Lenke til kommentar
operg Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Så lenge du kommer deg inn på videregående skole og gjør det godt der betyr karakterene dine fra ungdomsskolen ingenting. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 OMG !!!!! er man ikke ferdigutdannet før du er 45år???? Lol? du bruker mer enn halve livet på å studere! Man er på en måte aldri ferdigutdannet som lege. Etter medisinstudiet er det vanlig å spesialisere seg. Da jobber man mens man deltar på diverse kurs og har en slags veileder på jobben så vidt jeg har forstått. Se på det som lærlingtid med jævlig god lønn. Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg tror det er et enkelt svar på det trådstarter spør om, nemlig lege i Forsvaret. For å bli lege må du studere medisin. Ingen vei utenom det, noe lavere krav å studere i utlandet, men likevel uhorvelige mengder å lese/lære seg. Når du har gått 6 år på medisin søker du på jobb i Forsvaret, som en hvilken som helst annen jobb. Med mindre du blir kalt inn i verneplikten fordi du netteop er lege. Lenke til kommentar
norgi Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Når det gjelde lang utdanning kan du se det slik, uansett hva du gjør med live ditt, du komme til å lære hele livet ditt. Vis du virkelig brenne for det blir det vel også grei nok å studere det. Du er nå heldig som veit akkurat hva du vil bli^^ Siden jeg begynte i VGS er jeg mer forvirret en noen gang før når det gjelde valg av utdanning og yrke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå