Gå til innhold

Valg av ram til ASUS P8Z68-V PRO / Noctua D14

griffin95

Anbefalte innlegg

Hei ser meg blind på minne brikker.........trenger hjelp til å få brikker som passer når jeg monterer en kjøler av typen: NOCTUA NH-D14 er redd for at kjøleribber på brikkene skal ta opp i kjøleren. Helst vil jeg ha 16GB siden jeg kjører mye med mange programmer oppe samtidig uten å lukke ned.

Stemmer det at de bør være på 1,5v for evt. overklokke ram (selv om det ikke er så mye ytelses forskjell å hente ) ? og burde jeg gå for CL8

Maskin oppsett under bestilling:

Kjøpt: i5-2500K

Kjøpt: ASUS P8Z68-V PRO Z68

Kjøpt: Lite-On DVD±RW Writer IHAS124-19

Kjøpt: Kingston HyperX SSD 120GB 2.5"

Samsung Spinpoint F3 1 TB

Noctua NH-D14

2 x GIGABYTE GEFORCE GTX 570 Super OC (ser denne har metall deksel og litt bedre komponenter)

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB) (må kanskje ned til 8GB hvis ikke finner 16GB)

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 PS! her skulle jeg hatt tips om et som er like bra med lyddempening da leverings dato er først om en måned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med NOCTUA NH-D14 tror jeg ikke du har plass til varmesprederene på de minnebrikkene du kan vurdere de som bare heter xms 3 og har betydelig lavere varmespreder.

Takk da håper jeg det er i boks og bestiller disse 2 stk.2x4GB CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ

Det er ikke så lett å ha kunnskaper om brikkenes bygge høyde så setter pris på forumet som en får svar på det aller meste.

Men kan noen oppklare denne kommentaren fra en bruker der han sier at det ikke går med 2 sett (2x4GB) Sitat:

Stabil å bra RAM - passer helt fint hvis du har en STOR CPU kjøler da disse brikkene er veldig lave. MEN, ikke tro at du kan kjøre 2 av disse settene og dermed får 16GB ram - det går ikke!!! Hvis du skal ha 16GB må du kjøpe et 16GB sett!

Endret av griffin95
Lenke til kommentar

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9, Low Vengeance Heatspreader

2 sett med 2 brikker vil som regel fungere, men det er ingen 100% garanti for at de klarer det, på den frekvens og med de timings de er spesifisert for.

Det er egentlig akkurat samme brikkene, men kjøper du et sett med 4 brikker, er de valgt ut og testet for å være sikker på at de passer sammmen.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

2 sett med 2 brikker vil som regel fungere, men det er ingen 100% garanti for at de klarer det, på den frekvens og med de timings de er spesifisert for.

Det er egentlig akkurat samme brikkene, men kjøper du et sett med 4 brikker, er de valgt ut og testet for å være sikker på at de passer sammmen.

Hei jeg kjøpe disse Low Profile 16GB brikkene, men nå er spørsmålet om passer de til / eller får en noe ekstra ut av de hvis de er av type: Intel Sandy Bridge ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Jeg har samme kjøler, CPU og hovedkort som trådstarter.

Jeg kjøpte først disse rambrikken:

CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

Men så fant jeg ut av at de var for store til kjøleren, så da bestilte jeg nye LP (Low profile) brikker som passer:

CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

Så nå er mine 3 spørsmål:

1. Vil være plass til Low Profile (LP) brikkene innerst mot CPU'en, og så vanlig størrelse lengst ute?

2. Vil dette la seg gjøre mtp å velge forskellige slots etc? (Altså at LP brikkene vil være ved siden av hverandre i de to nærmeste slotene?)

3. Kan jeg åpne de vanlige rambrikkene og prøve og hvis ikke de passer/ikke det funker, kan jeg bruke angrefristen, pakke dem ned og sende dem i retur?

Lenke til kommentar

Hei jeg kjøpe disse Low Profile 16GB brikkene, men nå er spørsmålet om passer de til / eller får en noe ekstra ut av de hvis de er av type: Intel Sandy Bridge ?

Nå har ikke jeg veldig mye peiling, men jeg tror ikke at det er noe forskjell på disse, med unntak av merket. Begge passer jo til Intel sandy bridge...Samme timing. Så du kan bare bruke de du har kjøpt.

Lenke til kommentar

Nå er det slik at minnekontrolleren ligger på prosessorbrikka, så det er her du må ta "hensyn".

LGA1155 tar alt av minnebrikker så lenge spenningen på modulene er 1.65V eller lavere, så robust og velfungerende er dette.

Så:

Finn det billigste settet du kan med de spesifikasjonene du ønsker, kjøp disse, sett dem inn, nyt løst problem.

Hvis det ikke funker tester du alle brikker og spor (siden det da sannsynligvis er et minnespor eller -brikke som er defekt), hvis ingenting er defekt øker du VCCIO til 1.15V og prøver på nytt. Dette vil fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...