Gå til innhold

Oktoberfest - 24mm TS-E f/3.5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker dybden - herlig befriende å kunne tilte kameraet opp eller ned uten å samtidig få konvergerende linjer. Føles mer behagelig og "riktig" å kunne se ned på steiner og trestamme og allikevel kunne se fram og følge stien opp i skogen uten å se trærne som "skjeve".

En veldig fin ro du har over bildene. :)

Ellers: Har lest i tester at objektivet har noen veldig få svakheter - det skal ha krumt fokusplan på stor blender, i alle fall på kort hold, og hvis du tilter objektivet veldig og justerer fokus helt tett innpå, for å flytte fokusplanet veldig den ene veien, så blir ting litt uskarpt i kantene. Dette siste fordi objektivet er korrigert for fokusering i nærområdet - funker veldig bra når du fokuserer tett innpå, men ikke når du fokusere tett på for å flytte fokusplanet så det treffer noe som er langt unna.. ;)

Og dæven, som jeg har lyst på en sånn 24mm.. :love:

Lenke til kommentar

Liker dybden - herlig befriende å kunne tilte kameraet opp eller ned uten å samtidig få konvergerende linjer. Føles mer behagelig og "riktig" å kunne se ned på steiner og trestamme og allikevel kunne se fram og følge stien opp i skogen uten å se trærne som "skjeve".

En veldig fin ro du har over bildene. :)

Ellers: Har lest i tester at objektivet har noen veldig få svakheter - det skal ha krumt fokusplan på stor blender, i alle fall på kort hold, og hvis du tilter objektivet veldig og justerer fokus helt tett innpå, for å flytte fokusplanet veldig den ene veien, så blir ting litt uskarpt i kantene. Dette siste fordi objektivet er korrigert for fokusering i nærområdet - funker veldig bra når du fokuserer tett innpå, men ikke når du fokusere tett på for å flytte fokusplanet så det treffer noe som er langt unna.. ;)

Og dæven, som jeg har lyst på en sånn 24mm.. :love:

Takk for det.

Ja, det er veldig befriende å kunne fotografere ting akkurat som jeg vil uten å måtte tenke på optiske svakheter i objektivet. Har dog merket det du nevner her med fokuseringen. Når jeg tilter for å få alt i fokus, som foreksempel på bildet av treet, vil kantene bli noe uskarp. Merket også at øvdre del av treet ble litt uskarp, mens resten av bildet er 100% i fokus. Det er nok fremdeles en god del jeg har å lære med dette objektivet.

Vil si at det er den beste investeringen jeg har gjort etter å ta steget over til fullformat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...