Gå til innhold

Kan mediaoppmerksomheten til Apple iPhone virke manipulerende? *Oppdatert førstepost*


  

237 stemmer

  1. 1. Får Apple iPhone ufortjent mye oppmerksomhet i forhold til sine topp-konkurrenter? (f.eks iPhone 4 vs. Galaxy S II)



Anbefalte innlegg

Egentlig ikke. iPhone er iPhone, de fleste har sett screenshots, testet hos venner osv, de vet hva os'et er selv om de kanskje ikke vet navnet på det.

 

På android så er det så mange forskjellige skins, versjoner etc etc at jeg kan godt forstå hvorfor Runar tror det.

Nettopp.

 

Jeg forstår at påstanden kan oppfattes som drøy, og det var på ingen måte ment som en konklusjon (spesielt ikke det første ordet, «sannsynligvis»), men de aller fleste som kjøper en iPhone vet at det er Apple som står bak alt, fra maskinvare (grovt regnet) til operativsystem. Dette er ikke tilfelle med en Android-telefon.

Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva dere vil frem til her. I sammenhengen i tråden her, så prates det jo ikke om iOS får ufortjent oppmerksomhet i forhold til Android, men om iPhone får ufortjent oppmerksomhet i forhold til sine konkurrenter. Jeg har store problemer med å tro at en bruker som er stålende fornøyd med sin Samsung whatever, eller sin HTC whatever, ikke er interessert i å lese om den nye modellen til Samsung eller HTC. Like så mye som jeg har store problemer med å tro at den generelle mannen i gata er interessert i å lese om iOS fordi de har en iPhone. Det de er interessert i er hva en oppgradering til deres iPhone kan gjøre for dem, eller hva den neste iPhonenen kan gjøre for dem.

 

Uansett. Det jeg ville frem til er at å på en side si at «brukere av x er ikke interessert i teknologien de bruker, de vil bare ha noe som fungerer bra for dem, mens brukere av y er ofte mye mer interessert i teknologien de bruker» og samtidig si at «brukere av x er langt mer interessert i å lese om teknologien de bruker, enn brukere av y», så er det noe som ikke stemmer et sted. ;)

 

Runar: Syns ikke påstanden var drøy, jeg bare syns den skurrer.

 

Til syvende og sist så tror jeg ikke dette har noe som helst å gjøre med hvem som er mest interessert i å lese om hva. Jeg tror på ingen som helst måte at media hadde tjent noe mindre, eller hatt mindre besøkstall om de var vridde i andre retningen, altså overfokuserte på f. eks. Samsung-telefoner og ignorerte Apple-telefoner. Jeg tror det utelukkende har å gjøre med PR-maskineriet som Apple er.

 

Og uansett hva man skriver om, så finnes det folk som vil skrike ut om korrupsjon, elendighet og det som verre er. Et eksempel på det er å se hva hardwareredaksjonen beskyldes for. De blir stadig anklaget av å være kjøpt og betalt av Microsoft av enkelte, mens andre anklager dem for å være en gjeng med hippier som gir GNU/Linux ufortjent fokus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva var det noen sa? Justin Bieber er en søt og snill ung gutt, og nerdene er sure på ham bare fordi han i motsetning til dem har draget på damene... :innocent:

 

Geir :)

 

Hehehe. Jeg unner han alt det gode han får oppleve den heldiggrisen, MEN jeg takkler ikke å høre på han. Derfor er det sykt irriterende at alle jenter liker den barnslige stemmen og musikken. Resultatet er jo at han er på radioen konstant. Dette får meg til å bytte kanal rimelig kjapt;)

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar
Hva var det noen sa? Justin Bieber er en søt og snill ung gutt, og nerdene er sure på ham bare fordi han i motsetning til dem har draget på damene...

Ser det på kidsa - vennene til yngste sønnen. De fleste er 'in' og har iPhone, de færreste kan noe om den eller andre tlf. Det er om å ha det som er 'in' og det er det som kan trekke endel jenter/gutter. Samme med klær og utstyr forøvrig - Det begynner også å bli mer vanlig at gutter sminker seg ... det er bare å hive seg på trend, ellers blir de fryst ut. Så ja, jeg tror det er mer sannhet enn hva enkelte tror i den uttalelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar


Folkens! Det er ikke greit å kalle andre her på forumet for fanbois. Det definerer vi faktisk som et personangrep. (Å kalle en selv for fanboi står en naturligvis fri til å gjøre). Anklager man andre brukere av forumet for å være fanboi, må man forvente at posten slettes, og dersom det skjer ofte, strengere reaksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... og det er helt greit.

 

Geir :)

 

 

 

Han var nok inne på noe vesentlig han som påpekte at Apple skiller seg ut fra Android bl.a. ved at de bare har få lanseringer i forhold til de mange Android-lanseringene. Apple kjører som regel på med en lansering som innledes med Interressange rykter og full "Radiotaushet" helt frem til selve dagen hvor alt som kan krype og gå av formidlere har blitt hektet på "Apple-kroken".

 

Jeg tror at et selskap som Samsung taper på at det stadig vekk lanseres Android-produkter, og at formidlerne av den grunn kanskje Ikke blir like "Tent". Etter min mening tror jeg denne store forskjellen på medie-oppmerksomhet mellom Apple og Android, også skyldes at Apple hittils har hatt mer spennende ting å vise frem teknologisk sett. Med Samsung Galaxy S ll og Samsungs tab. 10.1 kan man vel erklære at mesteparten av dette forspranget nå er spist opp. Jeg har selv gått til innkjøp av en S ll og kan ikke si annet enn at den er strålende. Jeg elsker skjermen, fargene og grensesnittet som gjør at man kan lese Washington Post like godt som med en IPad 2. Den er lynkjapp på alt jeg ber den gjøre og det meste av "barnefeilene" jeg opplevde med LG Optimus 2X og Galaxy S er borte.

 

Det er med andre ord ingen grunn til at ikke formidlerne burde være på tå hev når f,eks Samsung sier de skal lansere grensesprengende nye lanseringer, og spesielt nå når de skal lansere Android 4.0. Det er overhodet ikke rart at Apple får masse oppmerksomhet, det rare er at ikke Samsung får det samme. Jeg fremhever Samsung siden de ligger best an til å tilby en sømløs strømlinjeformet totalpakke med Mobiler, Tablets og div. tilbehør. I tillegg blir det veldig spennende og se hvor praktisk Samsungs Note med sin utradisjonelle størrelse blir i bruk. Android-leverandørene har dessuten også flere strenger å spille på siden de også produserer Windows-mobiler.

 

Slik jeg ser det er HTC og LG bittelitt etter Samsung. Men mye tyder på at det vil jevne seg ut, og nettopp derfor vil de respektive designerne hos Android-kollegaene måtte anstrenge seg hardt for å greie å opprettholde sin egenart

Lenke til kommentar

Det har vært en del sånne nyheter om iPhone 4s i det siste. Men legg merke til størrelsen denne artiklen fikk hos nettavisen kontra de andre og. Nesten ubegripelig spør du meg.

 

unled134.jpg

 

Noen som husker å ha lest en eneste nyhet i norske medier om hva prisen på Galaxy S II ville bli?

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Ja, de skriver det folk interesserer seg for. Om man legger sammen alle fansen som leser artiklene, alle haters som leser artiklene og alle andre som litt interesserer seg for telefoner og er nysgjerrig på iphone så blir det ganske så mange.

 

Sant så sant.

 

Norske publikasjoner om iPhone i media:

 

- Rykter om neste generasjon. (dette er med på å gjøre nordmenn oppspilt)

- Før lanseringen.

- Etter lanseringen.

- Hysteriet rundt smartmobilen (folk som står i kø, mangel på enheter i butikk osv)

- Førsteinntrykk.

- Tester.

- Pris og hvor du får kjøpt smartmobilen.

- Salgstall.

- Flere andre diverse nyheter.

 

Norske publikasjoner om Galaxy S II i media:

 

- Tester

 

Er det mulig for en annen enkelt modell å selge like mye som iPhone dersom iPhonen får så ufattelig mye fokus i media? Selv den enheten som måtte være klart bedre får jo ikke 5% av oppmerksomheten en gang(bare tok en ca prosenttall ut ifra det blå).

 

Denne mediaoppmerksomheten lokker jo folk som fluer til å kjøpe siste generasjon iPhone.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Ser jo også media snakker rett som det snakker om pad og sier iPad, som at det er betegnelsen på nettbrett. Så da blir det jo naturlig for de uten peiling (som er de fleste - er mitt inntrykk) går for å kjøpe seg en iPad når de skal kjøpe pad - de spør altså i butikken etter "en slik iPad" og ikke pad.

Eksempel fra media: "Det er helt åpenbart ulovlig å sitte med en iPad på fanget under kjøring." - her menes selvfølgelig generelt en Pad, da man skiller ikke på modeltype/produsent - alle pad's er farlige sånn sett. Men her kan det virke som den som uttalte seg ikke vet bedre og/eller artikkelforfatter ikke gjør det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg tror at et selskap som Samsung taper på at det stadig vekk lanseres Android-produkter, og at formidlerne av den grunn kanskje Ikke blir like "Tent".

 

Vel, nå selger vel Samsung flere telefoner enn Apple, så de taper jo ingenting på å lansere modeller som er tilpasset forbrukerne. Samtidig som de får en promille av den mediaoppmerksomheten som iPhone får, så det betyr bare en ting; Samsung gjør noe som er fryktelig rett. De produserer gode telefoner som er tilpasset forbrukerne. Punktum!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt sant. Samsung er "nødt" til å gjøre slik om de skal stjele markedsandeler. De får bare ikke like mye mediaoppmerksomhet som apple. Jeg er overrasket over progresjonen som sammy har hatt på bare et år! Får meg til å lure hvor mye SGS III vil selge. Kanskje den får noen av publikasjonspunktene som vist i #175

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når man klarer å skrive at en baksiden til en tv har apple hvitfarge synes jeg det går litt for langt.

greit man bruker iphone som referanse til mobiler i tester, siden den er kjent for folk flest og pleier å ligge blant top 10. men når man begynner å kalle hvitfargen som apple har brukt og mange andre før og etter de for apple hvit, blir det litt for feil fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...