Gå til innhold

Kan mediaoppmerksomheten til Apple iPhone virke manipulerende? *Oppdatert førstepost*


  

237 stemmer

  1. 1. Får Apple iPhone ufortjent mye oppmerksomhet i forhold til sine topp-konkurrenter? (f.eks iPhone 4 vs. Galaxy S II)



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har min første iPhone ja, men jeg er langt ifra ukjent med Apple..

Jeg har en MacBook Pro, jeg har hatt 2 eller 3 iPod´er, og ja, når tiden er inne kommer jeg nok til å bytte iPhonen min ut med en nyere type, gitt at det fortsatt er like enkelt å ha med å gjøre da..

 

Brukervennligheten har mye å si for meg, og med PC´er av diverse sorter som nettverkskort kåler, minnebrikker som takker for seg og sånne ting, så fikk jeg beskjed av onkel som har jobba (Grafisk designer) med Mac i alle år at jeg burde prøve det, så ja, jeg lot meg "lure", men denne har det ikke vært noe tull med i det hele tatt..

 

Derfor ga jeg iPhone en sjangs når jeg måtte bytte telefon, og jeg angrer nok en gang ikke på det :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Dere som klager over at Apple får FOR MYE oppmerksomhet hjelper Apple hver gang dere setter i gang hylekoret deres. Dere er så aggressivt ANTI-APPLE at dere må klikke på hver eneste link og artikkel om iPhone bare for å hyle ut om at dere synes Apple får altfor mye omtale. Disse klikkene og kommentarene deres gjør at artikkelen genererer ekstra mye reklameinntekter og dermed tjener webstedet enda mer penger. De skjønner deretter at iPhone-nyheter skaper blest og inntekter, og de skriver deretter mer om det.

 

Bare gå inn på DinSide.no f.eks. Artikler om Nokia, HTC eller Samsung får veldig få kommentarer. iPhone-artikler får massevis av kommentarer. Og flere negative enn positive.

 

Så det er faktisk dere som er ANTI-IPHONE som skaper interesse rundt Apple og iPhone. Gratulerer med at dere hjelper deres egen "fiende".

Lenke til kommentar

herre, dinside har virkelig mistet all kredibilitet etter n9-review fiaskoen deres... men on topic så er det klart at all reklame er god reklame.

 

Nokias lille tullgreier om å putte en N8 i henda til Dexter og i han guttungen i Tronfilmen er ikke akkurat mye å skryte av. Noone knew what the hell it was uansett utenom nokiafanboys.

 

Iphone derimot er overalt. Ett design på samtlige mobiler, bortimot, og veldig rolling snowball situasjon fra iphone1 sine dager.

Lenke til kommentar

Er ikke akkurat positivt for forbrukerene at apple fokuserer så mye på markedsføring. Er jo de som kjøper produktene som må betale høyere pris for produktene for å dekke kostnader forbundet med markedsføring og advokater. Mange av de som kjøper iPhone vet sikkert mindre om hvilke alternativer som er tilgjengelig og hadde nok ikke blitt misfornøyd med en annen telefon, men de ender heller opp med en iPhone fordi det er mer "kjent".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=Ej1df38SzAI

 

4.3-inch Super AMOLED Advanced display with qHD

1.2 GHz dual-core OMAP4430 processor

1GB RAM

Thickness of only 7.1mm (“World’s thinnest smartphone”)

8 megapixel rear-camera with dual-LED flash and autofocus

12.5 hours talk time or 8.9 hours of video playback (1800 mAh battery)

Water-resistant material

It's made out of stainless steel, Kevlar, and Gorilla Glass. Hvis ikke det er build quality(som folk henger seg alt for mye opp i), så vet ikke jeg.

LTE

 

2zzqk9h.jpg

 

Omtales allerede som den antegeligvis beste smartmobilen i verden, i alle fall for de neste 9 timene. Men hvordan blir mediedekningen på denne folkens? Svært lite..

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Er ikke akkurat positivt for forbrukerene at apple fokuserer så mye på markedsføring. Er jo de som kjøper produktene som må betale høyere pris for produktene for å dekke kostnader forbundet med markedsføring og advokater. Mange av de som kjøper iPhone vet sikkert mindre om hvilke alternativer som er tilgjengelig og hadde nok ikke blitt misfornøyd med en annen telefon, men de ender heller opp med en iPhone fordi det er mer "kjent".

Et marked basert på konkurranse trenger markedsføring. Hvordan ellers skulle produsentene gjøre sine produkter kjent? At Apple selger mer enn de fleste andre antyder jo at det er nødvendig.

 

Og ja, markedsføringen koster penger og øker i teorien produktets priser, men til gjengjeld skaper det arbeidsplasser i reklamebransjen, og i mediene og så videre. Selv de pengene som blir til overs investeres i ny teknologi og virksomheter. Det er med på å holde hjulene i gang.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Er ikke akkurat positivt for forbrukerene at apple fokuserer så mye på markedsføring. Er jo de som kjøper produktene som må betale høyere pris for produktene for å dekke kostnader forbundet med markedsføring og advokater. Mange av de som kjøper iPhone vet sikkert mindre om hvilke alternativer som er tilgjengelig og hadde nok ikke blitt misfornøyd med en annen telefon, men de ender heller opp med en iPhone fordi det er mer "kjent".

Et marked basert på konkurranse trenger markedsføring. Hvordan ellers skulle produsentene gjøre sine produkter kjent? At Apple selger mer enn de fleste andre antyder jo at det er nødvendig.

 

Og ja, markedsføringen koster penger og øker i teorien produktets priser, men til gjengjeld skaper det arbeidsplasser i reklamebransjen, og i mediene og så videre. Selv de pengene som blir til overs investeres i ny teknologi og virksomheter. Det er med på å holde hjulene i gang.

 

Geir :)

Du kan se på det på den måten du vil, men du fikk tydelig vis ikke med deg poenget mitt. At det fungerer bra for apple er det ingen tvil om. Apple er brilliant på markedsføring og tjener som bare juling på det, men når alt kommer til alt er det forbrukerne som kjøper produktet som får mindre for pengene.

Lenke til kommentar

Joda, jeg fikk med meg det poenget. Men det er ikke åpenbart at det i sum er noen dårlig handel for oss forbrukere allikevel dersom dette fører til bedre og billigere produkter på grunn av konkurransen. Det hjelper ikke at vi kunne "spart" markedsføringskostnader hvis andre kostnader hadde litt større eller produktene rett og slett ikke hadde vært tilgjengelige.

 

Det reklameres mye mer for matvarer og andre dagligvarer idag en tidligere. Samtidig er tilbudet blitt større og prisene lavere.

 

Spørsmålet står: Hvordan ser du for deg at markedet skulle fungere uten markedsføring?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Apple kunne brukt en del millioner til på markedsføring uten at det ville hatt noen effekt på prisen i det hele tatt. Men det som forundrer meg generelt er at iPhone-kjøpere har betalt veldig mye for sine enheter opp gjennom årene. Jeg syns prisene har vær helt hinsides i forhold til hva brukerne har fått igjen for kjøpet!

 

Etter hele 12 mnd, kostet iPhone 4 fortsatt 1000kr. mer enn SGS II, som var helt fersk. Hvordan kan man forsvare en slik pris? Spesielt med tanke på produktkarakteren. Innmaten til SGS II er dyrere. Så glasset på iPhonen må jammen meg ha kostet isåfall.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Du vet jo på mange måter selv svaret på det siste spørsmålet. Det er jo ikke vits å sette ned prisen for Apple dersom det ikke har noe å si for salget av enheten. Apple kan ta en høy pris fordi det er høy etterspørsel etter produktet. De driver ikke med veldedighet, og selger helhetspakken - ikke ren hardware.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

snip

Nå har eg ikke akkurat sett budsjettet til apple så eg kan ikke vite hvor mye mer de bruker på markedsføring enn konkurrentene, men eg antar at det er betydelig mer. Apple var tidlig ute med sin iphone og brukte masse penger på å annonsere den som det beste og kuleste man kunne kjøpe, noe som den kanskje var i starten, og det har tydeligvis fungert som bare det. Det samme gjorde de med ipod som for mange er synonymt med mp3-spiller. Markedsføring er selvfølgelig nødvendig, for all del, men som forbruker skulle jeg gjerne sett at de heller bruker mer penger på andre ting. Mens andre produsenter produserer flere produkter for forskjellige behov i forskjellige prisklasser for å gi forbrukere valgmuligheter har apple hatt suksess med å få folk til å kjøpe ett produkt de mener skal være best for alle og får forbrukere til å betale både bevisst og ubevisst mer enn de egentlig trenger.

 

De trenger ikke å gjøre det så enkelt å se at det eneste de tenker på er profitt. Nå som de har kommet på etterskudd bruker de heller pengene sine på å saksøke konkurrentene enn på å forbedre sitt eget produkt. Apple har tydeligvis funnet ut at de ikke trenger å bruke like mye på produktutvikling så lenge de selger. For apple er jo det perfekt, men som forbruker ser eg ikke på det som en positiv ting og skjønner ikke hvorfor folk alltid skal beskytte de på godt og vondt, men det er no bare meg..

Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=Ej1df38SzAI

 

4.3-inch Super AMOLED Advanced display with qHD

1.2 GHz dual-core OMAP4430 processor

1GB RAM

Thickness of only 7.1mm (“World’s thinnest smartphone”)

8 megapixel rear-camera with dual-LED flash and autofocus

12.5 hours talk time or 8.9 hours of video playback (1800 mAh battery)

Water-resistant material

It's made out of stainless steel, Kevlar, and Gorilla Glass. Hvis ikke det er build quality(som folk henger seg alt for mye opp i), så vet ikke jeg.

LTE

 

Omtales allerede som den antegeligvis beste smartmobilen i verden, i alle fall for de neste 9 timene. Men hvordan blir mediedekningen på denne folkens? Svært lite..

Den så veldig bra ut! :)

Kjører den stock Android eller er det noe 3. parts UI på den?

Lenke til kommentar

Hvorfor kopierer ikke andre den geniale markedsføringen til Apple?

 

Det er ikke bare å kopiere en markedsføringsstrategi. Både Pepsi og Solo og alle andre skulle gjerne vært like populære som Coca-Cola, og det har de også forsøkt i alle år, uten å lykkes. Coca-Cola er en unik merkevare bygget gjennom dyktig markedsføring. Men det er ikke mulig å bytte ut navnet Coca-Cola med et annet, kjøre samme markedsføring, og få det samme resultatet. Det handler om tid og sted, og mange andre faktorer.

 

Apple har også klart en lignende merkevarebygging. Produktene er i bevisstheten til opinionen på en annen måte enn konkurrentenes. Ikke fordi de er best. Det handler mer om følelser. Gjennomgangstonen fra fanboys er da også at et Apple-produkt føles bedre. Det spiller mindre rolle at konkurrentenes produkt er bedre punkt for punkt, og at hastighetstester viser at Apple henger etter. Ethvert argument blir slått ihjel av at Apple "føles bedre", punktum. Det er i bunn og grunn årsaken til den berømte kranglingen mellom fanboys og andre. Steile, fundamentalistiske og følelsesbaserte holdninger hos den en part, blir møtt med en sunn realitetsorientering hos den andre. Disse to går rett og slett ikke ihop. Det er som religion mot vitenskap. En evig debatt der den ene er basert på fornuft, den andre på ufornuft.

 

Slike mennesker er det den "geniale" markedsføringen og merkevarebyggingen til Apple har klart å skape. Reklamens makt, når den lykkes, er tydeligvis helt enorm. Så sterk er manipulasjonen at de som fanges ikke ønsker å vekkes til realitetene. Fordi det føles bedre å være fanget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...