Gå til innhold

Kan mediaoppmerksomheten til Apple iPhone virke manipulerende? *Oppdatert førstepost*


  

237 stemmer

  1. 1. Får Apple iPhone ufortjent mye oppmerksomhet i forhold til sine topp-konkurrenter? (f.eks iPhone 4 vs. Galaxy S II)



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppmerksomheten er vel ikke ufortjent? De har jo laget et så bra produkt og bygd opp en så bærekraftig merkevare at denne oppmerksomheten har de fortjent.

 

Jeg tror alle som ikke liker at Apple får denne reklamen/oppmerksomheten i media helt og greit fordi de ikke liker Apple eller fordi de rett og slett ikke unner dem det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppmerksomheten er vel ikke ufortjent? De har jo laget et så bra produkt og bygd opp en så bærekraftig merkevare at denne oppmerksomheten har de fortjent.

 

Jeg tror alle som ikke liker at Apple får denne reklamen/oppmerksomheten i media helt og greit fordi de ikke liker Apple eller fordi de rett og slett ikke unner dem det.

 

Apple har jobbet seg bra opp gjennom årene å skaffet seg et uhyre bra renommé, dermed har de hele medias søkelys på seg for hvert nytt produkt som slippes. Dette er fortjent.

 

Det som ikke er fortjent er produktoppmerksomheten i forhold til produktkarakteren. Spesielt om vi tar en titt over på Galaxy S II, som hadde fortjent vel så mye oppmerksomhet som iPhone 4.

 

Nå vises også Galaxy Nexus og Android 4.0 om 90 min. Men det har ikke vært ET ord om dette i radio, aviser eller tv. Ikke et! Det er helt utrolig med tanke på at android er verdens mest populære operativsystem til smartmobiler som har et salg oppmot 900 000 enheter hver dag nå. Se også innlegget mitt om den nye motorolaen som ble lansert idag på sist side(#147). Denne blir vel ikke engang nevnt i vg, dagbladet, nettavisen etc. Ufortjent?

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar
Jeg tror alle som ikke liker at Apple får denne reklamen/oppmerksomheten i media helt og greit fordi de ikke liker Apple eller fordi de rett og slett ikke unner dem det.

Tull. Apple er ikke bedre enn andre og det vet vi. Selv på siste og nyeste tlf klarer de ikke å knuse f.eks s2 som er 8 mnd gammel. DET som er poenget - de er ikke bedre enn de andre produsentene på noen måte, men likevel får de mye mer oppmerksomhet.

Jeg som kunde (ja, jeg bryr meg lite i hvem de snakker mest om ... pr idag er det apple, når trend skifter, så kan det være andre) vil ha like mye oppslag så lenge ingen skiller seg spesielt ut - noe ingen gjør. Det er det JEG er interesert i ... produktene og deres prestasjon .... ikke jippi kayeeee hula hula trend uten hold i hva man egentlig får for pengene.

Så samme for meg om det er Samsung, Apple, Nokia eller andre - ingen av de har gjort seg fortjent til mer oppmerksomhet enn de andre, for ingen av de er helt overlegen de andre og i en klasse for seg selv ..... DA hadde jeg forstått oppmerksomheten, men ikke når det bare er jippi kayeee hula hula nonsens.

Lenke til kommentar

Mainstream bryr seg ikke om Android. Det er iPhone de har lyst til å lese og høre om (med unntak av de som er anti-iPhone da, selvfølgelig).

 

I disse dager så er ikke de fleste spesifikasjonshorer. Apple har bygd opp et statusrykte rundt iPhone med eksklusivitet ved high-end-pris, pent design, produktfavorisering og selvfølgelig all hypen rundt. Massene ønsker dette. Apple tilfredsstiller behovet og vinner.

 

Du har iOS, som er enkelt å bruke. Noe kun Apple har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mainstream bryr seg ikke om Android. Det er iPhone de har lyst til å lese og høre om (med unntak av de som er anti-iPhone da, selvfølgelig).

 

I disse dager så er ikke de fleste spesifikasjonshorer. Apple har bygd opp et statusrykte rundt iPhone med eksklusivitet ved high-end-pris, pent design, produktfavorisering og selvfølgelig all hypen rundt. Massene ønsker dette. Apple tilfredsstiller behovet og vinner.

 

Du har iOS, som er enkelt å bruke. Noe kun Apple har.

 

Jeg fikk ikke svar på det med urettferdig, men nevertheless.

 

Jeg er usikker på hvem som vinner her. Android er også svært enkelt å bruke. Selger rett under millionen pr. dag. Jeg som forbruker kan sette opp MIN egen enhet, etter MINE ønsker og behov, slik at mobilbruken blir betydelig mer produktiv. Jeg når MINE viktigste ting raskere enn folk med iOS. Jeg sitter med kontroll over mitt eget produkt, og dette prissetter jeg høyt.

 

Så du release av Android 4.0 nå? iOS 5 ser DRIT KJEDELIG ut i forhold Android 4.0. Det ser ut som iOS5 er 2-3 år eldre enn Android som nylig ble vist frem. Herre min hatt for en forskjell.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Mainstream bryr seg ikke om Android. Det er iPhone de har lyst til å lese og høre om (med unntak av de som er anti-iPhone da, selvfølgelig).

Hva mener du egentlig? Android selger jo som hakka møkk. Mener du at absolutt alle som kjøper Android er anti-iPhone? Eller mener du at Android-brukere ikke bryr seg om å lese om OS-et de bruker, mens iPhone brukere gjør det? Eller omdefinerer du «mainstream» til å bety «de som liker det samme som meg»?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Google lanserer en milepæl i mobiloperativsystemet sitt.

Dagbladet: Google, Android og Samsung er ikke nevnt.

VG: Google, Android og Samsung er ikke nevnt.

Nettavisen: Google, Android og Samsung er ikke nevnt. De er fortsatt den mest iTing fikserte og har flere nyheter og faste plugger om Apple-universet der de to andre store ikke nevner Apple eller iPhone i det hele tatt nå i dag tidlig.

 

Dagens IT: Ingenting om ICS eller Galaxy Nexus. Forsiden pepret med "nyheter" fra appleuniverset.

Din Side Data: Ingenting.

Itavisen: En sak fra i går, lekkede speks om Nexus. Ellers ingenting.

Teknofil: ingenting

tek.no: Forhåndsomtale om slipp. Ingen oppdatering.

 

Kontrasten til ett vist vekkelsesmøte for ett par uker siden er stort.

Lenke til kommentar

Google lanserer en milepæl i mobiloperativsystemet sitt.

Dagbladet: Google, Android og Samsung er ikke nevnt.

VG: Google, Android og Samsung er ikke nevnt.

Nettavisen: Google, Android og Samsung er ikke nevnt. De er fortsatt den mest iTing fikserte og har flere nyheter og faste plugger om Apple-universet der de to andre store ikke nevner Apple eller iPhone i det hele tatt nå i dag tidlig.

 

Dagens IT: Ingenting om ICS eller Galaxy Nexus. Forsiden pepret med "nyheter" fra appleuniverset.

Din Side Data: Ingenting.

Itavisen: En sak fra i går, lekkede speks om Nexus. Ellers ingenting.

Teknofil: ingenting

tek.no: Forhåndsomtale om slipp. Ingen oppdatering.

 

Kontrasten til ett vist vekkelsesmøte for ett par uker siden er stort.

 

Det har kommet seg litt, men får ikke engang 10% av omtalen til iPhone.

Det er rart mtp. Android 4.0 regelrett pisser på iOS. iOS ser utdatert ut med er 3år sammenlignet med nyeste versjon av android. Rent fint design er det også, imotsetning til det barnslige tivoliutseende på iOS..

Lenke til kommentar

Ice Cream Sandwich’s Finer Features:

 

You can, at long last, take screenshots right on the device. Outside of a few phones which had screenshot functionality hacked in by the manufacturers, nabbing a screen grab on Android generally entailed installing a massive SDK onto your computer and learning your way around the tools.

 

The browser has been thoroughly improved. It’s got the usual bug fixes and performance enhancements, but also now allows you to save pages for offline reading and to request the non-mobile version of any page with just one click (presumably through a bit of user-agent trickery).

 

The new camera is really, really fast. Shutter lag is non-existant, and it’s ready to take another picture in well under a second. I’m itching to do a quick-draw shoot out between the camera on the Galaxy Nexus and that of the iPhone 4S.

 

The speech-to-text engine has been completely overhauled, and is remarkably fast. You speak naturally, and the streaming speech-to-text conversion should only lag behind your words by a few syllables. You’ve gotta see it to believe it (check it out in the video above at the 2:31 mark).

 

Also well worth seeing (9:25 in the video above): the Face Recognition Lock. Android takes a few seconds to analyze the structure of your face — once configured, your mug is the only one that the device will unlock for. In low light situations (wherein the camera might not be able to see you well enough) you can fall back to a swipe pattern (which ICS requires you set up while configuring the face detection).

 

To create a folder, you now simply drag one app on-top of another. Apps can also now be dragged in and out of the static dock area without trudging through settings.

 

They’ve tucked in a rather talented photo editing tool, with everything from scaling/cropping to basic photo filters. It’s no Photoshop, but it’ll probably hold you over until Instagram makes its way to Android.

 

To geek out for a moment, there was one small bit that was perhaps my favorite of all: the data usage monitor. With the quick drag of a few sliders across a graph, you can quickly peruse a timeline of your data usage, and narrow down which apps are the data-gobbling culprits. One more bar lets you set up automatic warning triggers for your data usage, while a final bar lets you set a point (say, half a meg shy of your monthly cap) at which your data connectivity automatically offs itself. As someone who gets nailed for data overages pretty much each and every month, I love it.

 

 

iOS 3 år gammelt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wackee:

 

Du må huske på å ta med alt

 

Så du keynoten? Android 4.0 er mer innovativt, spesielt i form av utseende. Det ser definitivt mer voksent ut. Nå har du muligheten til å personliggjøre din samrtmobil enda mer med tanke på behov og ønsker. Hvor er disse mulighetene i iOS5? Android 4,0 er mer rent og pent. Fjernet noe av den gamle tivolifølelsen, som spesielt iOS5 har! Startskjermene minner meg jo om en barnehage. Må gå inn i en og en applikasjon, og for å ikke glemme det gørrkjedelige gråblå menyene!

 

Forbedringer på Android 4.0: (og gjøres alt her bedre enn på iOS5?)

 

* Enda bedre kontroll

* Nettleser

* kontakter/kontaktbehandling

* Galleri

* Notifications

* Task manager

* Kalender

* Multitasking

* Større frihet mtp kustomatisering

* Bedre widgets

* Sosiale tjenester

* Android Beam

* Bedre oversikt

* Massevis av ny funksjonalitet

* Hele det visuelle

* Setter selve iOS5 litt i skyggen

Kommer ikke på alt i farten. Se mer her

 

Ja det ser ut som iOS ligger et par år etter i utviklingen med det themet som er på iOS5, og hvordan de løser oppgavene kontra Android 4.0.

 

threeyears.png

Endret av Open-Source
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har iOS, som er enkelt å bruke. Noe kun Apple har.

Kan du utdype den litt? Hva er det "kun Apple har"? For jeg har både SII og iphone4 her. Og ser vel ikke hva som skal være så spesielt med iphone. det er en enkel og grei mobil, som i mange tilfeller er mer knotete å bruke en SII.

 

Men den er enklere å bruke en min gamle SE Mini. Så om man sammenligner med "gamle" androidtelefoner, kan nok noe av dette stemme :tease:

Lenke til kommentar

Unnskyld at jeg sier det, men ingen av dem knuser den andre, så 'pisser' og slike fanboy uttalelser syns jeg vi bør holde oss for god til å komme med.

 

Begge er gode på hver sin måte syns nå jeg. Jeg foretrekker androide og S2 pr idag, dette kan endre seg hvis ios gir flere valgmuligheter (men det er hva som er min prioritering)

 

At andre tlf får mindre oppmerksomhet enn apple sin er en stor feil for forbrukernes skyld. Dessverre går da folk glipp av bedre telefoner til billigere penge blant annet for at de har lite peiling og leser kun media (aviser) osv på nett. Sånn sett syns jeg media skulle jevnet ut oppmerksomheten til fordel for forbrukerne - men det er en utopi.

Lenke til kommentar

Media reklamerer for det som selger, det sier seg selv, og hvis massen er mer interessert i å få med seg hva som skjer med årets (eneste) nye iPhone, så er det klart at det er noe pressen gir dem..

Apple har ikke kjøpt tv-tid på God Morgen Norge, men de utdyper litt mer om hva verdenspressen har gitt en smakebit på, det samme gjelder veldig mange andre programmer av samme typen.

Hvor mange forskjellige enheter har så langt kommet med Android i år? 50? 100? 150? Med andre ord, så kommer det ganske hyppig en ny enhet med Android og det skiller seg ikke ut på samme måten..

Det er klart hver modell ikke får like mye reklame, men til sammen så får de nok kanskje mer hvis PR-avdelingene rundtom kan det de driver med..

 

Hva gjelder Apple mot konkurentene:

Du har PC, (Alle de med Windows), og du har (i)Mac.

Du har Android, også har du iPhone.

Du har mp3-spiller, også har du iPod.

 

Det er mange selskaper som jobber med akkurat det samme, også har du Apple som skiller seg ut..

Alle har hørt historien om den stygge andungen?

Der har du den samme greia mtp. at den som skiller seg ut får fokuset..

Noen som uten å google det kan svare meg på hvor mange hvite andunger det var i historien?

 

Apple skiller seg ut, og dette bruker de uten at det er noen som sier det at de bruker mange ganger så mye penger på PR enn det konkurentene gjør, det selger seg selv ganske bra til media, som igjen skriver om det folk vil ha..

 

Jeg vil heller ha litt eldre teknologi som de har fått testa ut over litt tid, enn noe som er overklokka og går varmt etter en stund, dette er også noe Apple vet.

 

Hva er den beste bilen fra VAG-konsernet nå til dags hvis du tenker ny bil?

Joda, det er Skoda, for der har du teknologi som er fra et par år gamle Audi´er. Godt testet, og barnesykdommene er luket vekk.

Audi har ikke mulighet til å teste ut all ny teknologi, fordet Mercedes og BMW da vil kapre mange av kundene som er ute etter en ny bil med det siste av teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At andre tlf får mindre oppmerksomhet enn apple sin er en stor feil for forbrukernes skyld. Dessverre går da folk glipp av bedre telefoner til billigere penge blant annet for at de har lite peiling og leser kun media (aviser) osv på nett. Sånn sett syns jeg media skulle jevnet ut oppmerksomheten til fordel for forbrukerne - men det er en utopi.

 

Her deler jeg ditt syn. Jeg syns media har skapt et uheldig konkurransebilde ved å gi iPhone overdreven oppmerksomhet. Mange folk blir rett og slett manipulert, men det betyr absolutt ikke at de sitter igjen med en dårlig produkt.

 

Legg merke til 4,65" HD Super Amoled som ble presentert i natt. Ikke er ord i avisene eller andre media utenom teknologiske nettsider. Hadde Apple presentert dette.. Å herre min hatt folk ville sett dette over alt. Dette viser at det er et svært skeivt bilde som når ut til mengden. Rett og slett litt urettferdig. Ville ikke folkene tjent på å blitt opplyst om en skjerm som gir en visnings-opplevelse som er i en helt egen klasse?

Endret av Open-Source
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller mener du at Android-brukere ikke bryr seg om å lese om OS-et de bruker, mens iPhone brukere gjør det?

Sannsynligvis. Eller at mange ikke vet at telefonen kjører Android.

Men det er jo i tilfelle litt merkelig, siden et argument som til stadighet brukes her på forumet er at «iPhone brukere er ikke opptatt av specs og teknologi, de vil bare ha noe som fungerer bra». Man kan ikke få i pose og sekk.

Lenke til kommentar

Eller mener du at Android-brukere ikke bryr seg om å lese om OS-et de bruker, mens iPhone brukere gjør det?

Sannsynligvis. Eller at mange ikke vet at telefonen kjører Android.

Men det er jo i tilfelle litt merkelig, siden et argument som til stadighet brukes her på forumet er at «iPhone brukere er ikke opptatt av specs og teknologi, de vil bare ha noe som fungerer bra». Man kan ikke få i pose og sekk.

 

Egentlig ikke. iPhone er iPhone, de fleste har sett screenshots, testet hos venner osv, de vet hva os'et er selv om de kanskje ikke vet navnet på det.

 

 

På android så er det så mange forskjellige skins, versjoner etc etc at jeg kan godt forstå hvorfor Runar tror det.

 

 

Lenke til kommentar

Egentlig ikke. iPhone er iPhone, de fleste har sett screenshots, testet hos venner osv, de vet hva os'et er selv om de kanskje ikke vet navnet på det.

 

På android så er det så mange forskjellige skins, versjoner etc etc at jeg kan godt forstå hvorfor Runar tror det.

Nettopp.

 

Jeg forstår at påstanden kan oppfattes som drøy, og det var på ingen måte ment som en konklusjon (spesielt ikke det første ordet, «sannsynligvis»), men de aller fleste som kjøper en iPhone vet at det er Apple som står bak alt, fra maskinvare (grovt regnet) til operativsystem. Dette er ikke tilfelle med en Android-telefon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...