Gå til innhold

testing2


Anbefalte innlegg

Det er viktig å vinne terreng innenfor Hollywood og media

578766-ipad-launch2.jpg?w=540&h=405

Det er et slikt mediahysteri alle produsenter drømmer om.

 

 

Den store fordelen til Apple iPhone som enkeltmerke er at Apple er verdens beste på å reklamere sine produkter i filmer og tv-serier. Når Apple viser seg frem i hele 30% av de 33 mest populære filmene i USA, så er det jo klart at dette er med på å tiltrekke nye kjøpere. iPhone promoteres også kraftig i serier som “Two and a half men” og i “The Big Bang Theory”, som er de mest populære seriene i USA med hele 15 og 13millioner seere i snitt hver eneste episode!(bare for å nevne 2 av flere). Husk at de seriene som er mest populære i USA, også har en vane av å være de mest populære i Europa, samt mange flere land. Filmene som når topp 30 i USA, sendes over mesteparten av verden også. Sånt appellerer til nye kjøpere, spesielt kjendiser som er trendsettere.

Du hører ofte slik som dette “Ingen enkeltmodell selger mer en iPhone”, og det er Helt rett. Men ser du ovenfor her, så skal det litt til når det er flere hundre millioner som ofte ser iPhonen om og om igjen i media. Det kan være så mye som 700 millioner mennesker som ser iPhone i en eller annen form hver uke! Denne oppmerksomheten er ikke en annen mobiltelefon i nærheten av å få. Du ser knapt/ikke andre enkeltmodeller skille seg ut i mer enn en film. Apple er svært gode, om ikke best på markedsføring. Har du f.eks sett en annen mobillansering nådd nyhetene på nrk1 og tv2? Apple har en utrolig mediamakt. Er det rart det selges?

 

oppmerksomhet.jpg?w=540&h=377

Dette bildet viser bare noe av lanserings-oppmerksomheten iPhone 5 har fått av de største mediene. Tenk deg at det hadde vært tatt med rykter om selve mobilen og all oppmerksomheten etter lansering. iPhone i norske medier får så ufattelig mye mer oppmerksom enn noen som helst av alle de andre smartmobilene.

 

Selv en enkeltmodell som hadde knust iPhone på alle områder ville ikke hatt en sjanse til å kunne selge flere enheter. Så når noen drar frem argumentet “hvis en enhet selger mer så er den nødt til å være bedre”. Da må jeg riste på hodet å forklare som om vedkommende skulle vært elev på barneskolen. De samme argumentene som jeg har kommet med her om iPhone, vil vi kunne se med iPad også. Men i en litt mindre grad.

Men nå som Android selges på over 170 enheter i 69 land med en rekke operatører, så blir det nok mer oppmerksomhet på alle de samlede androidmodellene enn iOS, tross glimrende markedsføring fra Apple. Den som markedsfører seg best og når ut til flest mennesker, vil ha en fordel. Men burde ikke produsenter som Samsung, HTC, LG og Motorola virkelig jobbe for å få med seg media mere? Hollywood er en viktig “slagmark”, som de absolutt bør ha mer fokus på.

 

iPhone 4:

Produktkarakter 7/10

Produktoppmerksomhet 10/10

 

Galaxy S II:

Produktkarakter 9/10

Produktoppmerksomhet 2,5/10

 

Dette er et eksempel på at produktoppmerksomhet har svært mye å si for salgsantall, men det må gjøres på den rette måten, slik som apple har gjort. De har ikke de beste produktene med tanke på smartmobil, men alikevel så solgte de 5 ganger så mye iPhoner som de ble solgt Galaxy S II, i sist kvartal. Og husk iPhonen er over et år gammel nå! Galaxy S II er en merkbart bedre mobil på nesten alle punkter, men sør-koreanerne ser ikke ut til å ville markedsføre seg innenfor filmer og serier, noe som er trist. Skal apple bare fortsette å skape en hype alene?

Vinn media, vinn folket.

 

Postet av anonym: a6287687e4564b63253de993e89e5ed9

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...