Gå til innhold

Politisk Test! Hva er dine meninger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Criminal foreigners have to be deported to their home country after they have served their sentences.

I strongly disagree.

Når man har sonet dommen har man gjort opp for seg, og skal kunne gå tilbake til et liv i frihet, enten man er nordmann eller utlending.

Homosexuals are entitled to have the exact same rights as heterosexuals.

I strongly agree.

Men det betyr ikke at de skal ha rett til å gifte seg dersom kirken nekter.

The resources have to be managed by society.

?

Hva er samfunnet? Staten?

Gender equality is one of the most important social achievements of modern times.

?

Og hva menes med dette? Like rettigheter eller at mor og far bruker like lang tid på bleieskift?

Endret av Gerridae
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, de anser vel at Anarkist og Kapitalist er "mutually exclusive" :tease:

Noe de selvfølgelig er. :tease:

Edit: her er en interessant artikkel jeg fant etter diskusjonen vi hadde om dette tidligere.

We must therefore conclude that we are not anarchists, and that those who call us anarchists are not on firm etymological ground, and are being completely unhistorical.

Endret av Dr. B. Rumlebass
Lenke til kommentar

Igjen klarer du ikke å skille mellom Marx sine analyse av kapitalismen og kritikken rettet mot det og spådommene hans. Ja, venstresiden er sterkt påvirket av Marx sine tanker, det gjør de ikke til kommunister, de er, som deg, sosialister, eventuelt har sterke sosialistiske sympatier.

Skille mellom? At Marx ønsket å avskaffe kapitalismen og gi arbeiderne makten var da begge en del av kritikken. Det virker mer som at du plukker ut en del av marxismen og sier at siden jeg er enig i den delen, uansett hvor viktig den er, så spiller ikke de andre delene noen rolle og jeg er automatisk marxist.

Dette ser man jo også i nettaviser hvor det står en artikkel om Arbeiderpartiet, og i kommentarfeltet nedenfor står det 100 kommentarer om hvor kommunistiske Arbeiderpartiet er og hvordan de gjør sitt beste for å gjøre Norge om til det nye Soviet.

Har du forresten hørt om nasjonal marxisme? Var ikke marxismen internasjonal?

Lenke til kommentar

Var ikke marxismen internasjonal?

Jo. Det er ikke så mange marxister i dag, så vidt jeg vet. De fleste sosialister er i dag nasjonalsosialister.

Homosexuals are entitled to have the exact same rights as heterosexuals.

I strongly agree.

Men det betyr ikke at de skal ha rett til å gifte seg dersom kirken nekter.

Jo, det betyr det, men ikke nødvendigvis i den kirken.

Geir :)

Hvis ingen kirker vil vie dem må de ordne opp på egen hånd.

Lenke til kommentar

Tja, de anser vel at Anarkist og Kapitalist er "mutually exclusive" :tease:

Noe de selvfølgelig er. :tease:

Edit: her er en interessant artikkel jeg fant etter diskusjonen vi hadde om dette tidligere.

We must therefore conclude that we are not anarchists, and that those who call us anarchists are not on firm etymological ground, and are being completely unhistorical.

Hei Dr. Rumlebass, hyggelig å "se" deg igjen.

Tja, artikkelen bærer preg på at Rothbard der enda ikke var helt trygg på merkelappen "Anarkist"når han skrev den. Ikke så overraskende da ryktet ikke enda er respektabelt.

Lenke til kommentar

Fikke dette http://www.politicaltest.net/test/result/48647/

You are a neoliberal Democrat. 5 percent of the test participators are in the same category and 74 percent are more extremist than you.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

48647_eng.jpg

Stemte Høyre forrige stortingsvalg, men kommer nok ikke til å gjøre det igjen.

Endret av World Of Warcraft
Lenke til kommentar

?

Jepp, den spør deg om ressursene skal styres av staten eller på samfunnet på en eller annen måte. Eller skal resursene bli styrt av firmaer.

Gender equality is one of the most important social achievements of modern times.

?

Og hva menes med dette? Like rettigheter eller at mor og far bruker like lang tid på bleieskift?

Det betyr ikke like rettigheter, men det handler om faktorer som "tjener mor like mye som far" og "bruker de like lang tid på bleieskift"

Lenke til kommentar

?

Jepp, den spør deg om ressursene skal styres av staten eller på samfunnet på en eller annen måte. Eller skal resursene bli styrt av firmaer.

Hmm, jeg tolket den anderledes: Skal ressursene styres av society (i privat regi), eller av Staten?

Lenke til kommentar

Skatteflyktning: Jeg tror de snakker om samfunnet. Hvis det er noen få mennesker som eier ressursene, så er det vel ikke samfunnet som styrer resursene.

Anarkistandelen din hadde trolig økt, om du hadde svart annerledes.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

?

Hmm, jeg tolket den anderledes: Skal ressursene styres av society (i privat regi), eller av Staten?

Tolket den som kollektiv styring i motsetning til individuell styring. Så om det er stat eller "society" i den forstand betyr egentlig ikke noe.

Lenke til kommentar

Skille mellom? At Marx ønsket å avskaffe kapitalismen og gi arbeiderne makten var da begge en del av kritikken. Det virker mer som at du plukker ut en del av marxismen og sier at siden jeg er enig i den delen, uansett hvor viktig den er, så spiller ikke de andre delene noen rolle og jeg er automatisk marxist.

Dette ser man jo også i nettaviser hvor det står en artikkel om Arbeiderpartiet, og i kommentarfeltet nedenfor står det 100 kommentarer om hvor kommunistiske Arbeiderpartiet er og hvordan de gjør sitt beste for å gjøre Norge om til det nye Soviet.

Har du forresten hørt om nasjonal marxisme? Var ikke marxismen internasjonal?

Ja, på den ene siden har man kritikk av kapitalismen og på den andre siden har man spådommer om hvordan samfunnet skal gjøre opprør og hvordan man skal bevege seg videre til kommunisme (hans historiske materialisme), du trenger ikke støtte spådommene for å være marxist, ettersom at hovedpoenget i marxisme ligger først og fremst i kritikken av kapitalismen og synet på verden i syn av klassekamp og arbeiderkamp.

Det er masse ulike retninger innenfor marxisme og anvendelse av marxistisk teori. Jeg vet ikke hva du legger i nasjonal marxisme.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

?

Tolket den som kollektiv styring i motsetning til individuell styring. Så om det er stat eller "society" i den forstand betyr egentlig ikke noe.

Vel det gjorde jeg og, men for meg er Society (individuell styring) i strak motsettning til kollektiv (statlig) styring, så om de anser at Society=State, så har jeg nok stemt feil :whistle:

Lenke til kommentar

Skatteflyktning: Jeg tror de snakker om samfunnet. Hvis det er noen få mennesker som eier ressursene, så er det vel ikke samfunnet som styrer resursene.

Det var (som vanlig) ganske mange spørsmål som ikke hadde noen mening for meg, ettersom referansene mine er noe utenfor normalen. Omtrent som når jeg blir bedt om å plasere meg på høyre-venstre spektrumet i politikken, som da forutsetter at man anser at politikken burde eksistere.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det var (som vanlig) ganske mange spørsmål som ikke hadde noen mening for meg, ettersom referansene mine er noe utenfor normalen. Omtrent som når jeg blir bedt om å plasere meg på høyre-venstre spektrumet i politikken, som da forutsetter at man anser at politikken burde eksistere.

Som sagt, problemet er at testen er delvis innenfor rammeverket av en moderne stat og andre spørsmål er mer rotet i ideologiske grunnstein. For meg som har et litt duopolitisk syn (et idealistisk ett og et pragmatisk ett) så blir det en salig blanding på svarene og for deg som basicly ikke ønsker å svare på spørsmål som forutsetter en stat så blir det vanskelig.

Og var vel ganske "åpenbart" at det var snakk om society som et kollektiv. Ikke det at kollektiv kontroll ikke kan være anarkistisk.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...