Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ny garasje, hvor stor? skal ha løftebukk

erlhau

Anbefalte innlegg

jeg skal bygge ny garasje, men blir ikke helt enig med meg selv når det gjeller størlsen, jeg skal ha løfte bukk.

noen som har meninger om bredde og lengde på garasjen?

løfrebukk i midten arbeidsbenk fårran, vetktøyskap,vask,sikringkap,sveise aparat, sandblåser, dele vasker osv.. på sidene.

Endret av erlhau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktigste må være høyde. Slik at du også kommer under større/høyere biler. 3 meter må være et minimum. I bredde burde det vel være ihvertfall 5 meter vil jeg tro.

Kan godt høre med faren min (bilkmekaniker) om hva som er ideelt.

den bukken jeg skal ha løfter 2 meter og jeg vil da ha takhøyde 2mløft + 2m bil = 4m takhøyde

hvis du hadde kunt spurt faren din og 6m bredde og 7,5-8m lengde, høres dumt ut? eller om han har noen andre meninger

Lenke til kommentar

mange når de skal ha løftebukk så senker di gulvet gjerne 30-50 cm mitt i garasjen for løftebukk. slik at man slipper å få garasjen så vanvittig høy. løftebukk er vell ca 2.5 meter høy. 4 søylet bukk eller kjørbru bukk du skal ha?

her har du eksempel på det jeg mener med senking av gulv søyelbukk

DSC_0699.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

mange når de skal ha løftebukk så senker di gulvet gjerne 30-50 cm mitt i garasjen for løftebukk. slik at man slipper å få garasjen så vanvittig høy. løftebukk er vell ca 2.5 meter høy. 4 søylet bukk eller kjørbru bukk du skal ha?

DSC_0699.jpg

har tenkt tanken, jeg regner med at jeg ender opp med john bean SOL 3000 2 søylet 3t

(JBC SOL 3000)

http://issuu.com/automateriell/docs/110706_automateriell_h_stkatalog_2011_lav

320cm høy og løfter 200cm

Lenke til kommentar

DSC_0699.jpg

har tenkt tanken, jeg regner med at jeg ender opp med john bean SOL 3000 2 søylet 3t

(JBC SOL 3000)

http://issuu.com/automateriell/docs/110706_automateriell_h_stkatalog_2011_lav

320cm høy og løfter 200cm

hviss den er 320 høy + at du må regne med høyde på bilen + litt ekstra og hviss du støyper ringmur og plata først og senker gulvet 30 cm så finner du hvertfall høyden innvendig du må ha. og da kommer resten av seg selv ;)

Lenke til kommentar

...6m bredde og 7,5-8m lengde, høres dumt ut?

Gå i alle fall ikke under 6 meter bredde. Du vil sannsynligvis ha en arbeidsbenk på 80-90 cm langs minst en av langveggene, noe gulvstående verktøy (søylebormaskin, verkstedpresse etc), og ha plass til å åpne dørene. Plass til 2m bred bil med to meter på hver side er tilstrekkelig, men kanskje ikke nok til å kunne passere mellom en åpen dør og arbeidsbenken. Søylene på løftebukken er jo også et moment her; du må kunne gå mellom dem og vegg/arbeidsbenk.

Nedsenket gulv (like mye som kjørebanene bygger opp fra gulvet) er praktisk med en firesøylet bukk, men ikke med en tosøylet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

...6m bredde og 7,5-8m lengde, høres dumt ut?

Gå i alle fall ikke under 6 meter bredde. Du vil sannsynligvis ha en arbeidsbenk på 80-90 cm langs minst en av langveggene, noe gulvstående verktøy (søylebormaskin, verkstedpresse etc), og ha plass til å åpne dørene. Plass til 2m bred bil med to meter på hver side er tilstrekkelig, men kanskje ikke nok til å kunne passere mellom en åpen dør og arbeidsbenken. Søylene på løftebukken er jo også et moment her; du må kunne gå mellom dem og vegg/arbeidsbenk.

Nedsenket gulv (like mye som kjørebanene bygger opp fra gulvet) er praktisk med en firesøylet bukk, men ikke med en tosøylet.

takk for svar

Lenke til kommentar

Jeg ville også ha tenkt på hvor stor tomt man har tilgjengelig :) Har du "rikelig" med tomt så ville jeg bygget stort, så er du sikker på at det ikke blir for lite og trangt. Skal det først bygges og hammeren tas i bruk, så er det like greit å bare kjøre på, selv om det selvfølgelig koster litt mer i materialer, maling, betong/sement osv. Husk på at alt tar plass, som nevnt allerede her: Arbeidsbenk, søyleborremaskin, presse, plass til å oppbevare litt dekk/felger og deler osv. Er jo litt kjedelig å ha det så trangt rundt seg at man ikke får opp dørene helt på bilen engang.

Hvor mange biler har du planer om skal få plass i garasjen?

Jeg ville laget det såppas stort at det hvertfall er plass til 3 biler i bredden. Da kan man ha en prosjektbil stående på løftebukksiden av garasjen og på andre siden kan man ha bruksbil stående f.eks (og mange familier har jo ofte 2 bruksbiler nå til dags)

Dette er hvertfall det jeg synes hvis jeg først skulle bygd garasje og i tillegg har stor tomt

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar

3 biler må han hvertfall ha. selv har vi bare en garasje som vi såvidt får bilen min inn i. chevrolet suburban. blir for trangt å jobbe da. men holder på å fylle opp siloen og skal støype gulv. og da blir det 4 søylet bukk eller kjørebru bukk. har jo 7 meters takhøyde og siloen er 90 kvm så har nokk av plass :D

Endret av 1915
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...