Gå til innhold

PC'en går så treigt - programvare som kan speede opp

Reggy

Anbefalte innlegg

Har en helt grei gameing PC.

Den er blitt så merkbart treig. Og ved oppstart tar det nesten ti minutter før den liksom lar meg ta styringen.

Misunner dem som har MAC - der er liksom pc oppe og går med en gang.

Finnes det noe å gjøre med slikt? Program e.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo begynne å tenke gjennom hvor mye rart du har lagt inn av programmer og slikt som absolutt skal autostarte ved oppstart.

PC'n min har jeg hatt over ett år nå, og er fortsatt klar til bruk på under 30 sek fra jeg slår den på.

10 minutter høres bare absurd tregt ut, her må det være noe alvorlig galt i systemet.

Gå inn her: "Control Panel\System and Security\Administrative Tools" og se hva som ligger i "start up". Her skal det ideelt sett være så lite som mulig.

Også kan du sjekke ut Event Viewer, det er en samlelogg for alt som skjer i systemet. Se etter gule og røde trekanter og utropstegn.

Er harddisker satt i riktig modus? AHCI/IDE/PIO Mode?

Virus? Trojanere?

Lenke til kommentar

"Control Panel\System and Security\Administrative Tools" og velg System Configuration.

Der får du tilgang på start-up.

Har du kjørt vedlikehold av harddisk, som defrag, restrukturering/rydding av register osv. Og ikke har 14 forskjellige toolbars liggende på nettleser, masse tullete tillegsprogrammer/"hjelpeprogrammer" osv.

Og hva slags Windows har du? Er det Vista bør du kaste det langt vekk, det er rett og slett et dårlig operativsystem.

Og er det lenge siden sist du installerte Windows sist? Det krever en skikkelig vårrengjøring i ny og ne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...