Gå til innhold

Eldre PC skal fornyes. Optimal spillytelse søkes.

Anbefalte innlegg

53-55°C to sekunder etter å ha tabbet ut fra Bf3 på ultra. OK temperatur?

Edit: Jeg lar overklokkingen ligge for nå. Jeg så tendenser til flimmer i Bf3.

ok temperatur, ja. flimmer får man uansett, jeg får det på stock klokk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fulgte en Sandy Bridge overclocking-guide, og forsøkte å overklokke CPUen min til 4,5GHz. Turbo(multiplier) 45, 1,25 manual voltage og PLL overvoltage disabled var hans instrukser, samt noen RAM-innstillinger. Resultatet var at Windows ikke startet opp skikkelig. Jeg nådde loading screen, før den plutselig frøs og nektet å fortsette. Temperaturen ligger på 58-60°C med 4GHz på full load. 750W er gjerne ikke tilstrekkelig til slikt? Burde jeg kanskje ha PLL overvoltage enabled og voltage-innstillinger på auto? Romtemperaturen ligger for øvrig på 26-28°C.

Edit: Jeg skal nå forsøke å gradvis øke voltage for å se om Windows laster.

Endret av Diskusjonsmumriken
Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne spørre et lite spørsmål her i stedet for å lage en ny tråd:

Jeg har nå samme hardware som trådstarter har byttet fra, utenom skjermkort, der jeg har et XFX Radeon HD 4890 1GB "xXx". Tenker å kjøpe samme ny hardware som Diskusjonsmumriken, men lurer på hvor mye bedre ytelse jeg får med et Asus Radeon HD6950 1GB i forhold til mitt 2 år gamle kort. Hvor godt/dårlig kan jeg regne med å kjøre f.eks. BF3 med det gamle? Er det noe poeng å vente på nye skjermkort som kommer om noen måneder (HD7000?)?

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne spørre et lite spørsmål her i stedet for å lage en ny tråd:

Jeg har nå samme hardware som trådstarter har byttet fra, utenom skjermkort, der jeg har et XFX Radeon HD 4890 1GB "xXx". Tenker å kjøpe samme ny hardware som Diskusjonsmumriken, men lurer på hvor mye bedre ytelse jeg får med et Asus Radeon HD6950 1GB i forhold til mitt 2 år gamle kort. Hvor godt/dårlig kan jeg regne med å kjøre f.eks. BF3 med det gamle? Er det noe poeng å vente på nye skjermkort som kommer om noen måneder (HD7000?)?

Du klarer deg fint inntil HD 7000 kommer vil jeg tro. Selv low ser veldig pent ut og ditt HD 4890 vil helt klart klare mer enn det.

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=477710#info

Er det noen av dere som har erfaringer med denne skjermen og litt flimmer i spill? Det er ikke mye, og det er ikke blått, grønt eller rødt. Det er grått og sort, og relativt uskyldig. Det kommer kun til syne når man spiller, og er helt fraværende i Windows. Det har nok ingenting med skjermkortene mine å gjøre. Det var nemlig flimmer på skjermen når jeg spilte med mitt gamle oppsett også. Jeg tror ikke at det kommer til syne når jeg ser på videoer.

Edit: Vil dere si at det er naturlig at flimmer forekommer på denne skjermen når den brukes til spill, etter at dere har tatt en titt på skjermens spesifikasjoner? Jeg har dårlig greie på slikt.

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=477710#info

Er det noen av dere som har erfaringer med denne skjermen og litt flimmer i spill? Det er ikke mye, og det er ikke blått, grønt eller rødt. Det er grått og sort, og relativt uskyldig. Det kommer kun til syne når man spiller, og er helt fraværende i Windows. Det har nok ingenting med skjermkortene mine å gjøre. Det var nemlig flimmer på skjermen når jeg spilte med mitt gamle oppsett også. Jeg tror ikke at det kommer til syne når jeg ser på videoer.

Edit: Vil dere si at det er naturlig at flimmer forekommer på denne skjermen når den brukes til spill, etter at dere har tatt en titt på skjermens spesifikasjoner? Jeg har dårlig greie på slikt.

er det snakk om bare i bf3 beta? eller andre spill også?

Lenke til kommentar

Skal nok ikke være slik nei. Jeg har nesten lik skjerm, bare uten HDMI og ikke tegn til flimmer her.

Jeg opplevde flimmer på en Acer-skjerm en gang, men det var mye mer fremtredende og var dessuten konstant uansett om jeg spilte eller ikke. Dette skyldtes at baklyset var dårlig, men siden du kun opplever dette i spill er det usannsynlig at det du opplever skyldes dette.

Hvilken tilkoblingstype bruker du?

Lenke til kommentar

Skal nok ikke være slik nei. Jeg har nesten lik skjerm, bare uten HDMI og ikke tegn til flimmer her.

Jeg opplevde flimmer på en Acer-skjerm en gang, men det var mye mer fremtredende og var dessuten konstant uansett om jeg spilte eller ikke. Dette skyldtes at baklyset var dårlig, men siden du kun opplever dette i spill er det usannsynlig at det du opplever skyldes dette.

Hvilken tilkoblingstype bruker du?

Edit: Nevermind. Jeg kjøper meg en HDMI-kabel som går inn i dataen i morgen. Da får vi se hva som skjer. Problemet forsvinner for øvrig når jeg tar på vertical sync i spill.

Lenke til kommentar

Kjører du VGA-kabel er dette enkelt forklart:

Signalet blir forstyrret av bakgrunnsstøy.

Hvorfor forstyrres ikke signalet i vanlig Windows? Hvorfor forstyrres ikke signalet når jeg tar på vertical sync i spill? Og sist men ikke minst; hvordan forhindrer man forstyrrelsene? :)

Kan godt hende skjermkortet skaper støy i spill og vsync forhindrer at kortet lastes for høyt.

Hvordan forhindre? Bytt til DVI, digitale signaler er langt overlegne analoge signaler til denne bruken.

Lenke til kommentar

Jeg fulgte en Sandy Bridge overclocking-guide, og forsøkte å overklokke CPUen min til 4,5GHz. Turbo(multiplier) 45, 1,25 manual voltage og PLL overvoltage disabled var hans instrukser, samt noen RAM-innstillinger. Resultatet var at Windows ikke startet opp skikkelig. Jeg nådde loading screen, før den plutselig frøs og nektet å fortsette. Temperaturen ligger på 58-60°C med 4GHz på full load. 750W er gjerne ikke tilstrekkelig til slikt? Burde jeg kanskje ha PLL overvoltage enabled og voltage-innstillinger på auto? Romtemperaturen ligger for øvrig på 26-28°C.

Edit: Jeg skal nå forsøke å gradvis øke voltage for å se om Windows laster.

750w holder i lange baner, ikke bry deg med det.

Dersom du vil prøve å nå maks OC budre du slå turbo og speedstep helt av. Da har du full kontroll på instillingene selv. min 2600k klarer 4.5GHz ved 1.25v og 5GHz ved 1.4v, men er mange som må ha høyere spenning for å få det stabilt.

her er det bare å prøve seg frem, for du finner aldri 2 chips som er helt like. Noen klarer 5GHz på under 1.4v, andre trenger nermere 1.5v før de kommer dit og noen klarer det ikke overhode.

Når det er sagt skal du være litt forsiktig med spenningene du gir. For vanlig bruk ville jeg ikke annbefale deg å overstige 1.4v eller 65-70c under "normal" load.

De aller fleste som klokker 2500k eller 2600k holder seg innenfor disse verdiene da du over dette kan riskere å korte levetiden betraktlig, så dersom du har tanker om å beholde CPUen 3-4år så ville jeg ikke gått over dette.

Lenke til kommentar

Dersom du vil prøve å nå maks OC budre du slå turbo og speedstep helt av. Da har du full kontroll på instillingene selv. min 2600k klarer 4.5GHz ved 1.25v og 5GHz ved 1.4v, men er mange som må ha høyere spenning for å få det stabilt.

her er det bare å prøve seg frem, for du finner aldri 2 chips som er helt like. Noen klarer 5GHz på under 1.4v, andre trenger nermere 1.5v før de kommer dit og noen klarer det ikke overhode.

Når det er sagt skal du være litt forsiktig med spenningene du gir. For vanlig bruk ville jeg ikke annbefale deg å overstige 1.4v eller 65-70c under "normal" load.

De aller fleste som klokker 2500k eller 2600k holder seg innenfor disse verdiene da du over dette kan riskere å korte levetiden betraktlig, så dersom du har tanker om å beholde CPUen 3-4år så ville jeg ikke gått over dette.

Speedstep og Turbo øker stabiliteten betraktelig, så dette burde ikke skrus av.

Ellers er jeg helt enig.

Lenke til kommentar

Speedstep og Turbo øker stabiliteten betraktelig, så dette burde ikke skrus av.

Ellers er jeg helt enig.

Javel? Jeg opplevde det motsatte på min i7 870 og 2600k, men det kan godt være det er noe jeg har oversett så dersom du har noe dokumentasjon på dette hadde det vært veldig intressant å se.

Lenke til kommentar

Javel? Jeg opplevde det motsatte på min i7 870 og 2600k, men det kan godt være det er noe jeg har oversett så dersom du har noe dokumentasjon på dette hadde det vært veldig intressant å se.

For det første, så vil Speedstep sørge for at CPUen klokker seg ned ved idle. Dette øker levetiden og senker temperaturen ved idle betraktelig. Turbo er praktisk fordi man kan overklokke gjennom Turbo, dette sørger for at CPU ikke øker spenningen mer enn nødvendig. Videre mener jeg å huske at idlebugen kom av at folk skrudde av Speedstep/C1. Siden man overklokker primært gjennom multiplier kan man beholde strømsparingsfunksjonene på og spare strøm og levetid.

De funksjonene som kan hjelpe er å skru av C3 og C6 med offset-voltage. Ellers er det bare å kose seg med å finne den perfekte PLL-voltage, VCCIO etc.

Å overklokke med EIST og Turbo skrudd på gir ikke dårligere resultat så lenge man ikke ekstremklokker, men det er ofte vanskeligere å få det 100% stabilt. Min i5-750 kjørte fint med EIST og C1E skrudd på på 4.0GHz, det å skru av disse hjalp ikke en døyt med å få ned Vcore, så da satte jeg dem like greit på igjen. Det samme har mine erfaringer med i5-2500k og i7-2600k vært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...