Gå til innhold

Eldre PC skal fornyes. Optimal spillytelse søkes.

Anbefalte innlegg

Du må installere driverne fra CD-platen som fulgte med hovedkortet, deriblant ethernetdrivere for å komme på nett. Deretter laster du ned skjermkortdriverne fra Nvidia.com så Windows kan gjenkjenne skjermkortene.

280.26 er siste WHQL-driver(Utprøvd og godkjent), mens 285.38 er en betadriver optimalisert for BF3. Det er forøvrig ingen risiko i å kjøre slike betadrivere og denne fungerer helt fint her hos meg ihvertfall. Jeg kjører i likhet med deg GTX570 SLI.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må installere driverne fra CD-platen som fulgte med hovedkortet, deriblant ethernetdrivere for å komme på nett. Deretter laster du ned skjermkortdriverne fra Nvidia.com så Windows kan gjenkjenne skjermkortene.

280.26 er siste WHQL-driver(Utprøvd og godkjent), mens 285.38 er en betadriver optimalisert for BF3. Det er forøvrig ingen risiko i å kjøre slike betadrivere og denne fungerer helt fint her hos meg ihvertfall. Jeg kjører i likhet med deg GTX570 SLI.

Så hyggelig at du svarte så kjapt. Da gir jeg det et forsøk før jeg legger meg. :)

Endret av Diskusjonsmumriken
Lenke til kommentar

En ørliten oppdatering:

Drivere og annet stasj er nå installert, og datamaskinen durer og går for fullt. Den er langt mer stillegående enn min forrige maskin, og temperaturene jeg har målt er svært lovende. Jeg har stresstestet den med både Battlefield 3 og The witcher 2 på full guffe, og GPU-temperaturene har aldri oversteget 60°(50 % viftehastighet). CPU-temperaturen idler på 30-35°. På Operation Métro i Battlefield 3 holder jeg 60-1xx fps konstant med absolutt alt på ultra. På Caspian Border holder jeg 60-1xx fps med alt på ultra utenom ambient occlusion som er av. Jeg klarer ikke å se noen forskjell med innstillingen på eller av uansett. The Witcher 2 klarte jeg utmerket, med unntak av ubersampling, som jeg absolutt ikke kvier meg for å skru av. Jeg vurderer å overklokke CPUen snarlig. Jeg er også litt usikker på om RAM-brikkene fortsatt er registrert på 1333MHz istedenfor 1600MHz. Forhåpentligvis får jeg tatt noen bilder av innmaten, selv om det med fordel kunne ha vært litt ryddigere der inne! Jeg er en svært fornøyd ung kar, kan man si.

:)

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som kan forklare meg i detalj hvordan jeg overklokker CPUen? Jeg vil gjerne ha den opp til 4Ghz~. Ikke særlig mye mer. Jeg vil ikke at den skal bli for varm. Jeg ser at flere andre klarer å få CPUen til å idle med en temperatur på 20-25°C, og siden min allerede idler med en temperatur på 30-38°C, ønsker jeg ikke å presse den for langt. Gracias! :)

Lenke til kommentar

Jeg leser på diverse nettsider nå, og overraskende mange ser ut til å ha CPUer som idler på 20-25°C. Er mine 30-38°C litt høyt? Kan dette eventuelt by på problemer dersom jeg overklokker den? Jeg er ikke sikker på hvordan jeg stiller på CPU-kjøleren sin vifte heller. Noen tips her? Burde jeg la være å overklokke? Når jeg sier "idle", så er det kanskje verdt å nevne at jeg har fire-fem Google Chrome-faner oppe, samt MSN. Jeg vet ikke om dette utgjør noe særlig.

Lenke til kommentar

Idle-temp bruker stort sett å ligge 5-10C+ over romtemp så de som skryter av så lave temperaturer sitter ofte å fryser. Uansett så er det load-tempen som virkelig teller. Så lenge du holder deg under 70C går det helt fint.

Som nevnt så overklokker du hovedsaklig ved å stille multiplier/CPU-ratio i BIOS eller evt. AI-SuiteII. Du har noe som heter BCLK som standard er stilt til 100Mhz på Sandy Bridge. Multiplikatortallet ganges med BCLK og du oppnår f.eks 3.8Ghz med 38 på multiplier/CPU-ratio og 100Mhz BCLK(38*100=3800Mhz/3.8Ghz.

Videre bør du oppjustere Vcore/CPU-spenningen litt, men godt mulig du slipper med en så lav overclock.

Google "Sandy Bridge overclocking guide" så får du haugevis av treff :)

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Nå tok jeg på X.M.P for å optimalisere RAM-brikkene mine, og så stilte jeg multiplieren til 40. Planen min var med andre ord å overklokke CPUen til 4GHz, men det skjedde ikke. Temperaturene er fortsatt de samme, og når jeg starter opp Windows og spesifikasjonen vises, står det fortsatt bare 3.33Ghz. Guiden sa bare at jeg skulle stille på innstillingene, og det gjorde jeg. Kan det være at BIOS har en automatisk sperre som må fjernes først?

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som kan forklare meg i detalj hvordan jeg overklokker CPUen? Jeg vil gjerne ha den opp til 4Ghz~. Ikke særlig mye mer. Jeg vil ikke at den skal bli for varm. Jeg ser at flere andre klarer å få CPUen til å idle med en temperatur på 20-25°C, og siden min allerede idler med en temperatur på 30-38°C, ønsker jeg ikke å presse den for langt. Gracias! :)

siden du har et asus hk, går du bare in i UEFI (bios) klikker på det spedometeret helt til høyre, så lagrer du og restarter maskinen din. jeg gjorde det, og fikk en stabil OC på 4,4ghz. husk å teste etter om den er stabil, og at det ikke blir for varmt. her er noen nyttige programmer:

http://www.overclock.net/downloads/137251-prime95.html (prime 95) stresstesting av cpu og ram.

http://www.techpowerup.com/realtemp/ (realtemp) temperaur måler.

http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.58-setup-en.exe (cpu-z) måler frekvens på cpu og ram

EDIT: du kjenner sikkert til disse programmene, men jeg nevnte dem i tilfelle du ikke gjorde det :)

EDIT2: vist du vil oppnå en høyere OC, (som du nok ikke ønsker) er dette ikke måten å gjøre det på, dette er bare for folk som vil ha en enkel og kjapp OC

Endret av emiven
Lenke til kommentar

Nå tok jeg på X.M.P for å optimalisere RAM-brikkene mine, og så stilte jeg multiplieren til 40. Planen min var med andre ord å overklokke CPUen til 4GHz, men det skjedde ikke. Temperaturene er fortsatt de samme, og når jeg starter opp Windows og spesifikasjonen vises, står det fortsatt bare 3.33Ghz. Guiden sa bare at jeg skulle stille på innstillingene, og det gjorde jeg. Kan det være at BIOS har en automatisk sperre som må fjernes først?

de ekstra ghzene vil kun vises når du har cpu'n på load, og jeg tror ikke selve windows registrer OCen. bruk cpu-z :)

Lenke til kommentar

Jeg valgte high performance-klokken nå, og den ser ut til å ha klokket både CPU(4,2Ghz) og RAM(1648MHz). Etter at jeg savet brukte den to restarts på å komme seg til hektene igjen, og jeg holdt på å gjøre i buksa. Jeg tenkte at strømforsyningen hadde kapitulert. Holder virkelig 750W til dette + 2x GTX 570 Twin Frozr III? Det siste jeg vil er å ødelegge maskinen...

Lenke til kommentar

Jeg valgte high performance-klokken nå, og den ser ut til å ha klokket både CPU(4,2Ghz) og RAM(1648MHz). Etter at jeg savet brukte den to restarts på å komme seg til hektene igjen, og jeg holdt på å gjøre i buksa. Jeg tenkte at strømforsyningen hadde kapitulert. Holder virkelig 750W til dette + 2x GTX 570 Twin Frozr III? Det siste jeg vil er å ødelegge maskinen...

fant dette :D

"It does reset a couple of times when you first overclock, when it's working out the correct voltage, after that you should be sweet. If it reset more than 5 times in the first hour, you'll have to do it manually - which is pretty easy.

If you are running the stock cooler, you should also put the fan profile to Turbo." her er linken til tråden http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1215734&mpage=1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...