N o r e n g Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Ser ikke helt grunnen til å kjøpe 2x 6970, da du kan låse opp 6950 slik at det i praksis blir et 6970 Also: 6870 i CF slår 6950 i CF i en del tester jeg har sett Ingen 6950 lar seg låse opp nå, brikkene er laserkuttet ut av fabrikken. Uansett er forskjellen i ytelse rundt 10% på stock, men det finnes fabrikkoverklokkede varianter som 6950 TOXIC. Disse vil yte 99% så bra. Om 6870 CFX slår 6950 CFX er det enten CPU-flaskehals eller lav oppløsning, ingen av tilfellene gjelder her. 6870 leverer 85% av det 6950 stock leverer og skaleringen er 90-100% på begge to. Lenke til kommentar
Diskusjonsmumriken Skrevet 30. september 2011 Forfatter Del Skrevet 30. september 2011 Har dere noe å utsette på dette oppsettet? Først og fremst er jeg nysgjerrig på om komponentene jeg har valgt ut vil få plass i kabinettet mitt eller ei, men jeg er også interessert i å høre hva dere tenker om kraften i datamaskinen, og hvor bra den vil yte i spill. Alle delene må selvfølgelig også passe sammen, slik at datamaskinen fungerer. Kabinett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=432739 Prosessor: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619274 Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626381 Minnebrikker: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585022 Strømforsyning: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623456 Skjermkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622374 x 2 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Skjønner ikke hvorfor du trenger 850W PSU, 750W holder fint og du kan sikkert få TX M til samme pris Ellers ser det fint ut. Lenke til kommentar
Diskusjonsmumriken Skrevet 30. september 2011 Forfatter Del Skrevet 30. september 2011 Hvis 750W er tilstrekkelig, gjør det meg selvsagt ingenting å spare en hundrelapp eller to! http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=646596 - Er det denne du tenker på? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Japp, den skal holde i massevis. Lenke til kommentar
Diskusjonsmumriken Skrevet 30. september 2011 Forfatter Del Skrevet 30. september 2011 Helt siden jeg oppdaget fenomenet "microstutting", har jeg begynt å forestille meg at crossfire- og SLI-løsninger er helt udugelige i spill når fpsen dropper under et visst punkt. Jeg leser skrekkhistorier om at fpsen fyker opp og ned som en jojo, og at alt under skjermens magiske refresh rate kan få 60 fps til å føles som 30 fps. Jeg er med andre ord livredd for å bestille et produkt som gjør at jeg ender opp hulkende, naken og blå av ergelse i et mørkt hjørne av rommet mitt. Har jeg grunn til å være bekymret, eller vil jeg kunne spare tårene til en bedre egnet anledning? Hvis en SLI/crossfire-løsning tilbyr bedre ytelse i spill enn hva enkeltkort gjør, uten at jeg behøver å frykte lagging og andre grusomheter, er dette noe jeg ønsker å satse på. Takk på forhånd, atter en gang. Dere har vært til stor hjelp! Lenke til kommentar
Diskusjonsmumriken Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647766 - Memory Clock Speed - 2.01 GHz http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616707 - Memory Clock Speed - 4.008 GHz To tilsynelatende like kort. Hvorfor den store forskjellen? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Hei ! DDR speed kalkuleres på ulike måter.Og noen er inkonsistente med data/spec som oppgis. GDDR5 minne er QDR (Quadruple) mtp effektiv hastighet. Noen viser base clock , noen oppgir DDR speed og noen oppgir QDR speed. Et GTX580 kan da oppgis med minnehastighet = Base memory clock (real) 1000Mhz DDR speed 2000Mhz QDR speed 4000Mhz Regne ut på dette: The effective speed of a DDR memory is: DDR_effective_speed = real_speed x 2 And the effective speed of a QDR memory is: QDR_effective_speed = real_speed x 4 Som du ser er at gainward kortets specs har fått oppgitt DDR speeden 2.01Ghz. Og at EVGA har i sine specs oppgitt effektiv QDR speed på 4008Mhz Edit: Presisering av frekvenser for GDDR5. The story about GDDR clocks is much more complicated. Actually, you have three (!) ‘clocks’: - Core clock, on which memory chips storage transistors operates. - I/O bus clock, on which memory chips buffers/GPU MCU buffers operates, two times more than core clocks. - Data transfer rate, two times more than I/O bus clock, thanks for DDR technology. The GDDR-5 VRAM is still DDR memory in terms of bus data transfers, not QDR. So, in case of GTX580: 1000 MHz – core clock 2000 MHz – I/O bus clock, this one is ‘real’, just as it was in previous generations. 4000 MHz — effective clock (data transfer rate). Man har som sagt tre klokke frekvenser. Og de kan omtales som følgende: Core clock (real) <- tilført I/O buss clock Effektiv DDR clock Endret 1. oktober 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
Diskusjonsmumriken Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 I see, I see. Takk for et oppklarende svar! Lenke til kommentar
Diskusjonsmumriken Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Temperaturer og annet stas: Jeg lastet nettopp ned "CPUID Hardware Monitor" - et program som gjør rede for alt av temperaturer inne i datamaskinen - og synet som møtte meg var mildt sagt urovekkende! Prosessoren har en temperatur på 39-46 grader celsius, noe jeg ser på som godkjent, selv om det sikkert er høyere enn hva det burde være. Det var først da jeg oppdaget at jeg uten problemer kunne ha tilberedt en 4-stjerners middag på toppen av skjermkortet mitt, at flere bekymringer ble vekket til live. Alt fra 63-86 grader celsiuds vises(idle). Dette kan da umulig være sunt for datamaskinen min? Dagens vifte- og avkjølingssituasjon: Kabinettvifter Topp : 1 x 20 cm - (1 installert) Bak : 1 x 12 cm - (1 installert) Foran : 2 x 12 cm -( 2 installert) Vifter ellers i maskinen 1 stk. - strømforsyningen. 1 stk. - skjermkortet. 1 stk. - prosessoren. Kjølevæske: Ingen løsninger. Kjølepasta: Ingen løsninger. Spørsmål: Hva kan jeg gjøre for å senke disse latterlig høye temperaturene? Temperaturen på rommet mitt er normalt sett kjølig og sval. Det er uaktuelt å kjøpe 2 x HD 6970-kort før jeg har funnet en løsning på dette som vil fungere i oppsettet jeg har laget. Jeg har opprinnelig litt under en tusenlapp til overs, men anser dette som veldig viktig! Edit: Jeg satte GPU-viften opp fra 50 % til 65 %. Programmet viser nå at skjermkortet har en temperatur på 39-46 grader celsius. Når viften står på 50 % bråker maskinen som et uvær, men når jeg setter den opp til 65 % er det få værsammenlikninger som holder mål når ulydene skal beskrives! Noen lyder her og der gjør meg for øvrig svært lite. Vil jeg kunne sette opp viftene på mine nye HD 6970-kort til rundt 65 % for å holde temperaturen i sjakk, uten å skade kortene eller korte ned levetiden deres nevnverdig? Jeg beklager for at jeg skriver så mye og så langt, men det blir fort slik. Endret 1. oktober 2011 av Diskusjonsmumriken Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Hvilket kabinett har du? Kabinett med STOR vifte i sidedøren (200mm/240mm) er å anbefale,da trenger du ikke å kjøre viftene på GPU så høyt. Endret 1. oktober 2011 av jetzbullet Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Har du sjekket viften din for støv? 2 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Helt siden jeg oppdaget fenomenet "microstutting", har jeg begynt å forestille meg at crossfire- og SLI-løsninger er helt udugelige i spill når fpsen dropper under et visst punkt. Jeg leser skrekkhistorier om at fpsen fyker opp og ned som en jojo, og at alt under skjermens magiske refresh rate kan få 60 fps til å føles som 30 fps. Jeg er med andre ord livredd for å bestille et produkt som gjør at jeg ender opp hulkende, naken og blå av ergelse i et mørkt hjørne av rommet mitt. Har jeg grunn til å være bekymret, eller vil jeg kunne spare tårene til en bedre egnet anledning? Hvis en SLI/crossfire-løsning tilbyr bedre ytelse i spill enn hva enkeltkort gjør, uten at jeg behøver å frykte lagging og andre grusomheter, er dette noe jeg ønsker å satse på. Takk på forhånd, atter en gang. Dere har vært til stor hjelp! Du har nå et HD 4870X2, altså et kort med Crossfire innebygd. Om du ikke plages av noe micrstutter-effekt vil du mest sannsynlig heller ikke gjøre det med 2x 6970 Temperaturer og annet stas: Jeg lastet nettopp ned "CPUID Hardware Monitor" - et program som gjør rede for alt av temperaturer inne i datamaskinen - og synet som møtte meg var mildt sagt urovekkende! Prosessoren har en temperatur på 39-46 grader celsius, noe jeg ser på som godkjent, selv om det sikkert er høyere enn hva det burde være. Det var først da jeg oppdaget at jeg uten problemer kunne ha tilberedt en 4-stjerners middag på toppen av skjermkortet mitt, at flere bekymringer ble vekket til live. Alt fra 63-86 grader celsiuds vises(idle). Dette kan da umulig være sunt for datamaskinen min? Dagens vifte- og avkjølingssituasjon: Kabinettvifter Topp : 1 x 20 cm - (1 installert) Bak : 1 x 12 cm - (1 installert) Foran : 2 x 12 cm -( 2 installert) Vifter ellers i maskinen 1 stk. - strømforsyningen. 1 stk. - skjermkortet. 1 stk. - prosessoren. Kjølevæske: Ingen løsninger. Kjølepasta: Ingen løsninger. Spørsmål: Hva kan jeg gjøre for å senke disse latterlig høye temperaturene? Temperaturen på rommet mitt er normalt sett kjølig og sval. Det er uaktuelt å kjøpe 2 x HD 6970-kort før jeg har funnet en løsning på dette som vil fungere i oppsettet jeg har laget. Jeg har opprinnelig litt under en tusenlapp til overs, men anser dette som veldig viktig! Edit: Jeg satte GPU-viften opp fra 50 % til 65 %. Programmet viser nå at skjermkortet har en temperatur på 39-46 grader celsius. Når viften står på 50 % bråker maskinen som et uvær, men når jeg setter den opp til 65 % er det få værsammenlikninger som holder mål når ulydene skal beskrives! Noen lyder her og der gjør meg for øvrig svært lite. Vil jeg kunne sette opp viftene på mine nye HD 6970-kort til rundt 65 % for å holde temperaturen i sjakk, uten å skade kortene eller korte ned levetiden deres nevnverdig? Jeg beklager for at jeg skriver så mye og så langt, men det blir fort slik. Ditt HD 4870X2 er av natur ekstremt varmt, kjøleløsningen er også av en slik art at det kan samle seg støv inne i kortet. Uansett er ikke temperaturene du oppgir bekymringsverdige for et slikt kort. Grunnen er så enkel at kortet spiser mye strøm ved idle fordi GDDR5-minnet ikke klokkes ned til en low-power state og vifta må da kjøres godt for å holde temperaturene nede. 86C er uansett ikke virkelig ille for et skjermkort, 100C er ille for et skjermkort 2x 6970 vil ikke bare være mindre bråkete (du skal ikke trenge å sette vifta på 65% utenom overklokking), men de vil også være kaldere fordi kjøleløsningene er bedre. Om du er virkelig bekymret for støy og temperatur kan du se på HD 6950, disse spiser 30-40W mindre i drift før de er overklokket og vil dermed støye mindre og være kaldere. 2 Lenke til kommentar
Diskusjonsmumriken Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Du er til stor hjelp, arni90. Takk for det! Egentlig hadde jeg lyst til å bestille nye komponenter i dag, men som dere ser, har jeg store problemer med å bestemme meg for hvilke(t) skjermkort jeg ønsker å handle inn. Det står mellom valgene jeg har listet opp nedenfor. Jeg bruker farger og uthevinger for å gjøre det lettere for dere å finne fram. Jeg håper ikke at det virker mot sin hensikt. Kom gjerne med flere innspill. 1) Jeg kjøper GTX 580 1536MB. Pluss: - Det er billigere enn en 2 x HD 6970-løsning. - Kortet alene har mest trolig en respektabel ytelse i de fleste spill. - Jeg kan forhåpentligvis, om ikke altfor lenge, oppgradere til en SLI-løsning. - Denne SLI-løsningen vil yte bedre enn hva 2 x HD6970-kort yter. Fremtidsrettet? Minus: - Jeg får en "midlertidig" dårligere ytelse enn hva jeg hadde fått med en 2 x HD 6970-løsning. - Jeg vil møte på problemer i Bf3, som jeg mest trolig vil spille en del, pga. kortets lave videominne(?). Dette er noe jeg har lest gjentatte ganger. 2) Jeg kjøper 2 x HD 6970 2GB. Pluss: - Svært god ytelse i alle spill, med umiddelbar virkning. - Velegnet til Bf3, blant annet grunnet kortenes høye videominne(?). Minus: - Den dyreste løsningen. 1000-2000 kroner dyrere enn de resterende løsningene. - Litt mindre fremtidsrettet enn en eventuell GTX 580 SLI-løsning. 3) Jeg kjøper GTX 580 3072MB. Pluss: - Det er billigere enn en 2 x HD 6970-løsning. - Kortet alene vil yte bra i de fleste spill. - Jeg vil kunne oppgradere til SLI når den tid kommer. - Et slikt SLI-oppsett vil urinere på et HD 6970 crossfire-oppsett. - Høyere videominne enn et normalt GTX 580-kort. Bedre ytelse i Bf3(?)! Minus: - Jeg får en "midlertidig" dårligere ytelse enn hva jeg hadde fått med en 2 x HD 6970-løsning. - Er det ekstra minnet virkelig verdt prisøkningen på 1000 kroner? Endret 2. oktober 2011 av Diskusjonsmumriken Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 For å svare på spørsmålene kort: GTX 580 SLI yter ca 10% bedre enn 6970 CFX. Det koster 1500 kr ekstra med 580 SLI. 1.5GB VRAM er nok til å spille på 1920x1080, i dag og om to år også. BF3 kommer ikke til å være hindret av 1.5GB VRAM. Sjansene er gode for at bildeflyten vil oppleves bedre enn 30% med 580 fra 4870X2. Angående fremtidssikring vil ingen av løsningene vare lengre enn de andre, når 6970 CFX blir utdatert kan du vedde på at 580 SLI blir utdatert uka etterpå. Hadde det vært snakk om 40-50% forskjell i ytelse kunne kanskje 580 SLI vært mer fremtidssikkert, men det er ikke i nærheten av å være slik. 1 Lenke til kommentar
Diskusjonsmumriken Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har funnet ut at min nåværende strømforsyning er en Corsair TX750W. Vil denne passe sammen med et ASUS P8P67 PRO-hovedkort og to stk. HD 6970-kort? Strømforsyningen ser ut til å være i god stand ennå, og det har aldri vært noen problemer med den. På AMD sin CrossFireX-liste over "certified power supplies", står det at Corsair TX750 V2 fungerer sammen med to stk. 6970-kort. Min strømforsyning er riktignok ingen V2-versjon. Vil den fungere, mon tro? Lenke til kommentar
greenman Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har funnet ut at min nåværende strømforsyning er en Corsair TX750W. Vil denne passe sammen med et ASUS P8P67 PRO-hovedkort og to stk. HD 6970-kort? Strømforsyningen ser ut til å være i god stand ennå, og det har aldri vært noen problemer med den. På AMD sin CrossFireX-liste over "certified power supplies", står det at Corsair TX750 V2 fungerer sammen med to stk. 6970-kort. Min strømforsyning er riktignok ingen V2-versjon. Vil den fungere, mon tro? Jepp. Det skal gå fint =) Lenke til kommentar
Diskusjonsmumriken Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har funnet ut at min nåværende strømforsyning er en Corsair TX750W. Vil denne passe sammen med et ASUS P8P67 PRO-hovedkort og to stk. HD 6970-kort? Strømforsyningen ser ut til å være i god stand ennå, og det har aldri vært noen problemer med den. På AMD sin CrossFireX-liste over "certified power supplies", står det at Corsair TX750 V2 fungerer sammen med to stk. 6970-kort. Min strømforsyning er riktignok ingen V2-versjon. Vil den fungere, mon tro? Jepp. Det skal gå fint =) Da avventer jeg faktisk med å bestille en ny strømforsyning. TX750W får duge for nå. Takk! Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Er ikke noe poeng i å oppgradere fra en TX 750w til en V2. Om du av en eller annen merkelig grunn skulle ønske en ny størmforsyning nå er neste steg en AX 850 eller HX 1050w, men du trenger ingen av de. Den du har holder i lange baner. Lenke til kommentar
Diskusjonsmumriken Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Har jeg nok plass? HD 6970-kortet er visstnok 28~cm langt. Mitt HD 4870x2 er 25cm(+/-) langt. Det som skremmer meg, er harddisken dere ser nede til høyre på bildene. Siden ingen reagerte når jeg spurte om 2 stk. HD 6970-kort ville få plass i mitt Antec Nine Hundred-kabinett, tok jeg det for gitt at det ville gå helt fint. Nå er jeg litt mer usikker. Er det eventuelt mulig å flytte harddisken lengre opp i kabinettet? Jeg har et ledig "hulrom", som dere ser. Se og døm selv: "Herligheten" selv: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå