Gå til innhold

MacBook Air on Fire!

3xt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple har da ikke gjort noe som helst galt. Adobe har utviklet et dårlig produkt, som gjør at når det brukes så går CPUen på unødvendig intensitet, noe som gjør maskinen varm. Hvorfor skal Apple gi noen en ny maskin eller pengene tilbake på grunn av det?

Dessverre opplever jeg at det ikke bare er Flash som gjør dette. Jeg kjører ClickToFlash, åpnet macen for 10 min, sjekket diverse aviser, facebook og diskusjon.no. Jeg har ikke åpnet noe med flash.

Allikevel er macen nå oppe i 64 grader.

Det er helt klart at noe har skjedd under Lion oppgraderingen, siden dette ikke var normalt under SL.

Lenke til kommentar

sååå, er det konklusjonen at det er normalt at macbook(air) blir til en stekeplate pga flash og ikke at jeg har fått en mandagsmaskin? skal ta å få prøve clicktoflash iløpet av neste uke og se om det hjelper!

Men takk til alle hit til :)

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at mange Mac-laptoper går over 70-80 grader under belastning. Selv ligger min G5(modellene før Mac Pro) på rundt 60-70 grader under vanlig bruk.

snakker vi her da om core temperaturen, eller temperaturen på utsiden?

Lenke til kommentar

Vel, det er en Dual Core, så en av dem er som regel litt varmere enn den andre, men de ligger som regel på rundt 60-70 grader under bruk.

Om dette blir målt inni selve prosessoren eller utenpå vet jeg ikke. Alt jeg vet er at iStat sier CPU A Core 1 : 65 C :p

Endret av Spritty
Lenke til kommentar

mhhh, vurderte å ta mac'en på angreretten, men er ikke helt sikker på om det går bra, siden jeg nettopp fikk til å få en pitte liten ripe på lokket.... selv om den nesten ikke synes kommer den sikkert til å ta knekken på at jeg ikke får returnert maskinen :/

Lenke til kommentar

Den blir glo varm uansett, hvis det du var ute etter var at det var pga jeg hadde den på fanget som eksempel. Og når jeg begynner å jobbe med photoshop eller liggnende så høres den ut som en støvsuger.. som er helt uaktuelt mtp at jeg skal sitte på skolen og jobbe med photoshop..

Lenke til kommentar

Hva er det du ikke vil forstå, wirrumsen?

Akkurat som at f. eks. en del spill, videoredigering osv trekker mye ressurser av maskinen, er Flash dårlig kompilert til OS X, og trekker mye ressurser.

Ville du skylt på Apple hvis det var et spill eller videoredigering som gjorde at maskinen ble varm? Mener du at en bærbar maskin alltid skal ligge på 30 grader?

Lenke til kommentar
Apple har da ikke gjort noe som helst galt. Adobe har utviklet et dårlig produkt, som gjør at når det brukes så går CPUen på unødvendig intensitet, noe som gjør maskinen varm. Hvorfor skal Apple gi noen en ny maskin eller pengene tilbake på grunn av det?

Jo, Apple har faktisk gjort noe galt. De har konstruert en maskin hvor design heller prioriteres enn praktiske løsninger (les: lede varmluft ut av maskina og kjøligere luft inn). Å legge skylda på softwareleverandører fordi Apple ikke har noen god kjøleløsning blir for dumt. Eller mener du at det eneste en Macbook Air egentlig skal fungere til er simpel websurfing uten Flash, samt andre funksjoner som kun krever 10% av maskinens ytelse?

Jeg har selv en Macbook Air i bestilling og forventer å kunne bruke denne til video- og bilderedigering. Om denne viser seg å dure som en jumbojet ved avgang og bli glohet ved videoredigering, kommer maskinen rimelig raskt til å ryke ut.

Men, hvorfor skal du absolutt gjøre videoredigering på den og kreve at den ikke skal bli varm?

Maskiner blir varme uten belastning. Sånn er det!

Endret av Spritty
Lenke til kommentar

Hva er det du ikke vil forstå, wirrumsen?

Akkurat som at f. eks. en del spill, videoredigering osv trekker mye ressurser av maskinen, er Flash dårlig kompilert til OS X, og trekker mye ressurser.

Ville du skylt på Apple hvis det var et spill eller videoredigering som gjorde at maskinen ble varm? Mener du at en bærbar maskin alltid skal ligge på 30 grader?

Naturligvis ligger skylden på Apple. De har da ikke dimensjonert kjølingen godt nok i forhold til hardware. Nå har jeg ikke fått min Macbook Air ennå så jeg skal ikke uttale meg om den faktisk blir uutholdelig varm eller ei, men er det sant at den blir det, er det rett og slett en designsvakhet fra Apple. Det nytter ikke å prøve å vri seg unna med at det er softwareleverandørs ansvar å sørge for at hardware ikke belastes mye.

Men, hvorfor skal du absolutt gjøre videoredigering på den og kreve at den ikke skal bli varm?

Maskiner blir varme uten belastning. Sånn er det!

Naturligvis blir de varmere under høy belastning. Men blir det så varmt at man føler man brenner seg på maskinen, er det en designsvakhet. Dvs design har gått foran funksjon.

Lenke til kommentar

At flash er dårlig kompilert, som er Adobe sin skyld, er ren fakta. Derfor blir maskinen varm. Altså, når man kjører noe i flash på en Apple-maskin kjører man en krevende oppgave som igjen fører til at maskinen blir varm. Apple sine maskiner er også designet for å stå på en plan overflate, fordi kjøleløsningen baserer seg på å spre varme til hele kabinettet og igjen til luften rundt. Det er jo ikke Apple sin feil at du ikke bruker maskinen som de anbefaler.

Lenke til kommentar

Så Apple har altså designet en bærbar maskin som er ubrukelig som annet enn som skrivebordsmaskin? Og man skal fraskrive Apple all skyld uansett? Du må gjerne skylde på Adobe så mye du overhode vil, men det er Apple som har laget en maskin som tydeligvis ikke takler tung belastning, især ikke når man bruker den som en BÆRBAR maskin.

Jeg bruker laptop veldig mye når jeg er på reisefot (buss, tog, fly). Og gjerne også i bil når jeg er passasjer der. Og hvis du har vært ombord i slike befordringsmidler har du kanskje oppdaget at det ikke er veldig mange bord tilgjengelig. Samme gjelder når jeg for eksempel sitter på flyplasser. Da må laptop'en (eller notebooken som Apple heller kaller den for å fraskrive seg ansvar) som oftest være på låra.

Men Apple er naturligvis helt uten feil, og alt er alle andres feil? Jeg deler IKKE det forenklede syn på verden.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at den er ubrukelig, men jeg prøver å fortelle deg at du ikke kan forvente at den skal holde en konstant kabinettemperatur på 30 grader. For min del synes jeg det er greit at maskinene ser lekker ut, på bekostning av manglende überkjøling.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at den er ubrukelig, men jeg prøver å fortelle deg at du ikke kan forvente at den skal holde en konstant kabinettemperatur på 30 grader. For min del synes jeg det er greit at maskinene ser lekker ut, på bekostning av manglende überkjøling.

Jeg sier heller ikke at den er ubrukelig. Men når Apple fraskriver seg ansvar ved å hevde at det er feil bruk om man bruker Macbook'en på fanget, blir det helt feil. Jeg er selv fint lite interessert i en bærbar som er direkte ubehagelig å ha på fanget. Når jeg nå kjøper Macbook Air er det fordi jeg ønsker å gjøre en del oppgaver mens jeg er på farten, blant annet videoredigering. Litt varme må man alltid regne med, men det skal ikke føles som om man har ei steikepanne på fanget.

Lenke til kommentar

Kjøp en dockingstasjon? Eller en pc"pute" som du har på fanget så slipper du den varmen :)

Det er litt selvmotsigende å drasse med seg en PC pute, eller en dockingstasjon, om man har kjøpt en macbook air. Greia med en slik maskin er jo at den skal være ultra-portabel. Dersom man er avhengig av flere tilleggsenheter for å kunne bruke den optimalt, blir vel PCen mere ultrua-irritabel enn portabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...