Gå til innhold

MacBook Air on Fire!

3xt

Anbefalte innlegg

Jeg har nå hatt MacBook air'en min i ca ei uke!

Det var min først mac.. alt funker nydelig og som forventet, men en ting som irriterer meg noe så syyykt...

Det er at ved surfing/youtube, så begynner mac'en nesten å brenne!! Er det normalt at den blir så sykt varmt ved kun surfing og youtube? De kan jo ikke forvente at man skal ha en 40-50 grader varm pc på låret!? Er ganske følsom når det gjelder varme da.. Men er det normalt? for hvis ja vil jeg absolutt få en ny en! For macbook air er bare nydelig på alt annet..

Men må nok også si at det er lit sykt hvordan det høres ut når den er under last ;) fikk følelsen av om den skulle lette, hvis jeg lukket øynene og bare lyttet til viftene :p

Noen som har noen kommentarer om hvorfor mac'en blir så syk varm? eller er det snakk om en mandags maskin :/? For kan ikke forstå at den blir så varm ved bare noe video titting på youtube, og det tar ikke lang tid før den blir skikkelig varm heller, etter 5 min så har den nådd "smertegrensen" hos meg ihvertfall :(

Har egentlig ikke lyst å sende den inn, men må nesten si jeg har vansker med å takle denne varmen :(

Sitter å skriver på mac'en som er rundt 40-50 grader etter 30 min med 50% web 50% youtube...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

snakker om 40-50 grader på under siden... altså 40-50 grader som ligger bokstavlitalt på låret...

og disse 40-50 gradene begynner sakte men sikker å brenne gjennom tastaturet..

noen som har erfaring på hvordan apple håndterer folk som vil reklamere med 14 dagers angrerett? går det bra eller blir det mye krangling, og kunden ender opp med å ikke få løst problemet? eller gir apple faktisk tilbake pengene på en rimelig og grei måte?

Endret av 3xt
Lenke til kommentar

snakker om 40-50 grader på under siden... altså 40-50 grader som ligger bokstavlitalt på låret...

og disse 40-50 gradene begynner sakte men sikker å brenne gjennom tastaturet..

noen som har erfaring på hvordan apple håndterer folk som vil reklamere med 14 dagers angrerett? går det bra eller blir det mye krangling, og kunden ender opp med å ikke få løst problemet? eller gir apple faktisk tilbake pengene på en rimelig og grei måte?

Her er det 5 års reklamasjonsrett som det går på, ikke 14 dagers angrefrist.

Apple er veldig veldig veldig veldig (...) veldig vanskelige på akkurat det der.

Lenke til kommentar

Apple er veldig veldig veldig veldig (...) veldig vanskelige på akkurat det der.

Hva i all verden får deg til å tro at dette er en garanti eller reklamasjonssak?

Apple har da ikke gjort noe som helst galt. Adobe har utviklet et dårlig produkt, som gjør at når det brukes så går CPUen på unødvendig intensitet, noe som gjør maskinen varm. Hvorfor skal Apple gi noen en ny maskin eller pengene tilbake på grunn av det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i all verden får deg til å tro at dette er en garanti eller reklamasjonssak?

Apple har da ikke gjort noe som helst galt. Adobe har utviklet et dårlig produkt, som gjør at når det brukes så går CPUen på unødvendig intensitet, noe som gjør maskinen varm. Hvorfor skal Apple gi noen en ny maskin eller pengene tilbake på grunn av det?

Beklager, jeg har misforstått.

Angrefristen gjelder her så lenge den er kjøpt fra Apple.com og ikke fra en autorisert forhandler.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg har misforstått.

Angrefristen gjelder her så lenge den er kjøpt fra Apple.com og ikke fra en autorisert forhandler.

Korrekt. Om trådstarter har rett til å angre kjøpet (dersom det er over nett, kan ikke se at han nevner noe om hvor den ble kjøpt) så er jo det helt opp til han om han vil det. :)

Lenke til kommentar

Jo, Apple har faktisk gjort noe galt. De har konstruert en maskin hvor design heller prioriteres enn praktiske løsninger (les: lede varmluft ut av maskina og kjøligere luft inn). Å legge skylda på softwareleverandører fordi Apple ikke har noen god kjøleløsning blir for dumt. Eller mener du at det eneste en Macbook Air egentlig skal fungere til er simpel websurfing uten Flash, samt andre funksjoner som kun krever 10% av maskinens ytelse?

Jeg har selv en Macbook Air i bestilling og forventer å kunne bruke denne til video- og bilderedigering. Om denne viser seg å dure som en jumbojet ved avgang og bli glohet ved videoredigering, kommer maskinen rimelig raskt til å ryke ut.

Lenke til kommentar

Jo, Apple har faktisk gjort noe galt. De har konstruert en maskin hvor design heller prioriteres enn praktiske løsninger (les: lede varmluft ut av maskina og kjøligere luft inn). Å legge skylda på softwareleverandører fordi Apple ikke har noen god kjøleløsning blir for dumt. Eller mener du at det eneste en Macbook Air egentlig skal fungere til er simpel websurfing uten Flash, samt andre funksjoner som kun krever 10% av maskinens ytelse?

Jeg har selv en Macbook Air i bestilling og forventer å kunne bruke denne til video- og bilderedigering. Om denne viser seg å dure som en jumbojet ved avgang og bli glohet ved videoredigering, kommer maskinen rimelig raskt til å ryke ut.

Maskinen er konstruert på et vis for å lede varme ut av maskinen på undersiden (samt ventilasjonskanalen ved skjermen). Selv har de faktisk spesifisert at de ikke seller "laptops" men "notebooks" slik at de kan slippe unna med at den kan kjennes ganske varm ut under intens bruk (Flash-pluginen gjør at CPUen kicker igang ganske hardt i OS X), og anbefaler faktisk at man ikke har den på fanget. Teit? Visst faen.

Å unngå at maskinen blir varm under vanlig surfing og bruk (jeg bruker min kontinuerlig med 10-12 programmer oppe som et minimum) er å bruke ClickToFlash, FlashBlock eller lignende browserutvidelser, som hindrer at Flash kjører med mindre du selv ønsker det. En annen positiv side av å bruke det er jo at mye av den enormt irriterende reklamen forsvinner, og sammen med AdBlock gjør det surfeopplevelsen bedre. Maskinen vil bli varm når man bruker YouTube, sånn har det alltid vært, sånn vil det være frem til Adobe fikser det (på C2D-macene gikk CPU-load til ca 90% med en gang man spilte av en YouTube-film, SB-macene er litt bedre på det, men fortsatt ille). Jeg vil ikke påstå det er en designfeil at maskinen blir varm på undersiden når CPUen er stresset, men det får bli din greie.

Jeg kan ikke stå inne for hvordan den er å bruke til videoredigering, så det får du finne ut av selv. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte Mac'en via Apple.NO, bare så det var sagt :p

Og jeg fikk ikke med noe angrerettskjema..

Men Hvilke programmer er dere anbefaler som kan hjelpe litt med å holde CPU'e kjøligere?

http://forbrukerportalen.no/temaer/angrerett

Dersom den er under 14 dager skal du kunne kreve angrerett, da det ikke krever begrunnelse.

Som skrevet i posten over, ClickToFlash/FlashBlock er fine for å hindre at Flash kjører når du ikke ønsker det. Hvilken browser bruker du? :)

Lenke til kommentar

Maskinen er konstruert på et vis for å lede varme ut av maskinen på undersiden (samt ventilasjonskanalen ved skjermen). Selv har de faktisk spesifisert at de ikke seller "laptops" men "notebooks" slik at de kan slippe unna med at den kan kjennes ganske varm ut under intens bruk (Flash-pluginen gjør at CPUen kicker igang ganske hardt i OS X), og anbefaler faktisk at man ikke har den på fanget. Teit? Visst faen.

Lufte- og kjøleløsningen på Macbook Air er tydeligvis ikke tilstrekkelig. At Apple prøver å komme seg unna ved å kalle den for notebook i stedet for laptop er meningsløst. Disse maskinene er så små at man FORVENTER at de i stor grad brukes på fanget.

Men uansett; å legge skylda på Adobe fordi laptop'en blir varm ved bruk av Flash er fortsatt idioti. Apple og Adobe har vel ikke akkurat verdens lykkeligste par... Likevel, en Macbook (Air) skal uansett takle flash uten å fungere som stekepanne. Designet tilsier tydeligvis at man skal unngå programmer og operasjoner som belaster CPU i særlig grad. Og da er det intet annet enn Apple man kan legge skylda på. Da har de satt design foran funksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...