Gå til innhold

Musikk-web med mange musikk TV kanaler

runekristian

Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat lagd en webside med fokus på streaming musikk-TV og streaming musikk-Radio.

På forsiden er det et Windows Media Player vindu, hvor du kan velge mellom mange streaming "TV-kanaler". Dobbeltklikk WMP vinduet = maksimere...

I toppmenyen finner du mange musikkRadio kanaler under linken IRadio + flere "TV kanaler".

Siden er uferdig og jeg vil ha tilbakemelding på hva som er bra og hva som bør forbedres/droppes..

Adressen er: http://musikk.web44.net/ :cool:

Hilsen

Rune

Endret av runekristian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved første øyekast ser det veldig pent ut, men det er et par ting å merke seg både ved utseende, innhold og funksjonalitet

1) Jeg likte veldig godt den YouScene Slider-saken du har lagt inn. Den gir hele siden et proft preg, og det er jo supert. At du ikke har laget den selv har ikke noe å si for mitt inntrykk av siden - så lenge du har tillatelse til å bruke den selvsagt :)

Det jeg imidlertid reagerer på er at hvis jeg spiller av musikk og deretter trykker på en av artiklene i slideren, vil lenken åpnes i samme vindu og musikken stopper. Dette kan eksempelvis løses ved å åpne lenken i et nytt vindu, eller rett og slett ved å bruke frameset og ha en egen ramme til musikken. Ikke at jeg egentlig vil anbefale det... Kanskje andre her har gode tips?

2) Artiklene i slideren har pene bilder, men innholdet var så som så, og på ingen måte relatert til bildene. Jeg regner med akkurat disse tingene faller på plass etterhvert.

3) Ikke alle radiostasjoner starter når jeg velger dem fra dropdown-menyen. Jeg vet ikke hva dette skyldes, men dersom det faktisk er et WMP-vindu som er embedded på siden mistenker jeg at det kan være her problemet ligger. Firefox og WMP klaffer dårlig hos meg, jeg har hatt problemer med dette på flere maskiner i mange år, og antar således at dette er et utbredt problem (i Linux fungerer det hovedsaklig fint dog, der har man jo ikke WMP å forholde seg til). NRK nett-TV fungerer rett og slett ikke i Firefox på Windows hos meg ihvertfall. Dette er nok i så måte et nettleserproblem - hvis ikke problemet ligger i radiostasjonen e.l. selvsagt - men er likevel ikke noe brukeren skal plages med. Funksjoner på nettsider må være plattformuavhengige, og dessverre kan jeg ikke stå inne for at WMP er nettopp dét. "Bør vises i Internet Explorer" er en æra alle andre enn offentlige institusjoner skal ha lagt bak seg nå.

4) Å gjenta "Velg kanal her!" tre ganger i dropdownmenyens førstevalg ser litt rart ut. Om du absolutt må ha et klart skille mellom dette valget og radiostasjonene, og du må gjøre dette "manuelt" slik at valget blir "velgbart" (ettersom dette valget faktisk disabler musikken), bruk heller en rekke bindestreker eller noe.

5) Besøksmåler er SÅ nittitalls. Den gjør lite av seg, det skal den ha, men den står i sterk kontrast til den ganske så stilfulle slideren din. Det blir litt som en 2011 mod Lamborghini med laksetrapp.

6) Her faller noe av teksten ut. Husk at selv om ting ser ryddig ut i din egen browser, gjør det ikke nødvendigvis det hos andre.

57b53d9e9f13820a1201bbe6290427af.png

7) Symmetri! Her mangler det symmetri!

dd353e0de60e7c66109eac17bc7c7695.png

Her mangler det også symmetri!

64589f3b5750a47a8f00abcd9c2b18c8.png

8) Du mikser radiostasjoner og Youtube-klipp, og forsøker man å spille av et klipp samtidig som en radiostasjon står på får man begge deler på en gang. Dessuten åpnes Youtube-klipp i et overlay som gjør resten av siden temmelig ubrukelig inntil man er ferdig med Youtube. Klikker man et vilkårlig sted på siden mens videoen spilles av, lukkes også overlayet og videoen stoppes.

9) "MusikkTV2" hadde en litt tvetydig tittel. Inne på "MusikkTV2" har du lagt inn en iframe for hver enkelt radiostasjon. Det funker greit så lenge det kun er en video som vises inni iframen, men når halve siden din plutselig inneholder halve NRJ TV sin forside ser det rett og slett kårny ut.

10) Nettradiooversiktene under "IRadio" står så sterkt i kontrast til resten av siden at det lyser "embedded" lang vei. Mao. veldig enkelt å se at du har klint noe ferdig HTML-kode midt inn på siden din. Listene har en helt annen farge og form enn resten av siden, og samtidig avslører kildekoden at hver enkelt entry på listen har noe Javascript som genererer effekt - effekt du burde kunne lage mye enklere og mer oversiktlig ved å bruke CSS. Dette bidrar ytterligere til å styrke mistanken min om at du har kopiert kildekoden - igjen, ikke nødvendigvis noe prinsipielt galt med det så lenge du har tillatelse fra opphavsmannen, men du bør i det minste gjøre det mindre iøynefallende.

11) Gulfargen på feedback-siden skriker. Høyt.

12) "Sibelius noteavspilling" krever programtillegg jeg ikke har. Igjen: plattformuavhengighet.

13) Fiolinappen var ubrukelig. Synth-appen skjønte jeg ikke. Disse fremstår som unødvendig dilldall.

Tenk deg om: er dette noe du har med fordi det ser kult ut, eller fordi du tror en besøkende vil ønske å benytte dette? Jeg for min del klarte ikke å spille mer enn fire ulike toner på fiolinen, og det å spille synth med tastaturet ga liksom ikke mening.

For å kjapt oppsummere hva du har slengt innpå uten at du egentlig helt vet hvordan det fungerer, og som samtidig står i sterk kontrast til hverandre slik at det stjeler oppmerksomhet:

• YouScene Slider
  • Besøksteller
  • Liste over radiostasjoner som kan åpne en gitt radiostasjon i en popup
  • Selve feedback-skjemaet
  • Sibelius
  • Synth
  • Fiolin

Igjen, slideren funker utmerket rent bortsett fra glitchen i pkt. 1, og ser veldig bra ut. Den passer godt inn med resten av siden, og er den av disse tingene du virkelig bør beholde slik den er (med litt fyldigere innhold i artiklene selvsagt). Kvitt deg med besøksteller, Sibelius, synth og fiolin. Feedback-skjemaet bør du gjøre noe med rent utseendemessig, evt. bare bytte til noe som ser penere ut. Eller - hvis du har litt kjennskap til PHP og MySQL, som jeg antar siden benytter, kan du skrive et enkelt feedback-skjema selv. Jeg ser forøvrig ut ifra ikonet på siden (1d1372c545be70ccef674b65533cdacd.png) at du bruker Joomla, her bør det vel finnes en form for integrert kommentarfelt? Er det det du bruker nå?

Stasjonslisten burde du ideelt sett gjøre noe med, men den kan til nød stå som den er hvis du fjerner det andre fjaset jeg har påpekt. Da skiller den seg fremdeles ut, men den blir liksom mer eller mindre alene om å skille seg ut, og det er bortimot OK. Imidlertid er jo hele listen tilsynelatende hardkodet i HTML og CSS, så det burde være den smaleste sak å få til å ligne på resten av siden.

Toppmenyen din er forresten også kjempeflott.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hei

Takk for et meget utfyllende og kompetent svar. Det vil hjelpe meg til å finpusse på siden slik at den blir "best mulig". Blir litt blind av å sitte aleine å knote...

Jeg kommer til gjøre noen tiltak asap, og for det som er mer tidkrevende --> mørke høstkvelder osv...

Fjerne feedback..Fjerne teller i frontend..fjerne fiolin...m.m

Bakgrunnsfarge på Radiokomponenten ..fra hvit til svart..

Likte denne kommentaren: "Lamborghini med laksetrapp"..hehe (skal fjerne laksetrappa...)

Jeg skal heller "måle trafikk" i backend..

Joomla ja.. Har jo brukt en ferdig template med moduler, og de forskjellige modulene på samme nivå skal jo egentlig starte i "samme høyde" (symmetri). Skal gå inn i modul koden og se om jeg får løftet eller senket ettersom...

Ellers: Firefoxplugin: WMP Firefox plugin Funker meget bra for meg. Chrome funker også, en med linux fikk det til å spille også.. Jeg skulle helst sett at WMP modulen var "open source"..men var ikke å oppdrive i joomla extensions..

Firefox Sibelius plugin

Gi gjerne en tilbakemelding om Firefox og "Sibelius" funker med ovennevnte plugins..

Lenke til kommentar

Hei

Takk for et meget utfyllende og kompetent svar. Det vil hjelpe meg til å finpusse på siden slik at den blir "best mulig". Blir litt blind av å sitte aleine å knote...

Jeg kommer til gjøre noen tiltak asap, og for det som er mer tidkrevende --> mørke høstkvelder osv...

Fjerne feedback..Fjerne teller i frontend..fjerne fiolin...m.m

Bare hyggelig. Du trenger ikke nødvendigvis fjerne feedbacken helt, men du bør få den til å blende inn med resten av siden rent stilmessig. Du kan også godt kalle den "kommentarer" istedenfor "feedback", og du kan gjerne også ha den på forsiden istedenfor på en egen siden skjult i en underkateori i toppmenyen.

Bakgrunnsfarge på Radiokomponenten ..fra hvit til svart..

Ja. Dvs - du kan bare fjerne bakgrunnen helt, slik at sidens egen bakgrunn blir gjeldende. Pass på at skriftfargen blir leselig, fortrinnsvis også på en slik måte at fargen matcher fargene på de andre sidene.

Likte denne kommentaren: "Lamborghini med laksetrapp"..hehe (skal fjerne laksetrappa...)

Jeg skal heller "måle trafikk" i backend..

Gjør det. En counter går vel forsåvidt greit dersom den er anonymt plassert og passer inn med skriftformatet på resten av siden. Men siden den egentlig ikke tilfører vesentlig info kan du vel så gjerne droppe den helt.

Joomla ja.. Har jo brukt en ferdig template med moduler, og de forskjellige modulene på samme nivå skal jo egentlig starte i "samme høyde" (symmetri). Skal gå inn i modul koden og se om jeg får løftet eller senket ettersom...

Jeg tenkte meg dette, og det kompliserer kanskje litt ettersom du ikke selv har bygget opp siden. Dette er heller ikke det mest fremtredende, men det var greit å nevne ettersom du faktisk har et visst forbedringspotensiale på akkurat dette.

Ellers: Firefoxplugin: WMP Firefox plugin Funker meget bra for meg. Chrome funker også, en med linux fikk det til å spille også.. Jeg skulle helst sett at WMP modulen var "open source"..men var ikke å oppdrive i joomla extensions..

Firefox Sibelius plugin

Gi gjerne en tilbakemelding om Firefox og "Sibelius" funker med ovennevnte plugins..

Vel, nå har jeg byttet plattform. Jeg har endel maskiner jeg veksler på å bruke, og for øyeblikket sitter jeg i Google Chrome på Linux Mint. Her benytter browseren seg av Gnome MPlayer for medieavspilling som standard. Jeg ser at videoen starter, men den stopper av seg selv etter 0,5 sek (samme gjelder om jeg åpner i Firefox på samme maskin). Det er imidlertid enkelt å kopiere stream-URL og åpne i VLC isteden. I VLC går alt mye glattere, selv om den stopper opp med jevne mellomrom her også. Jeg vil imidlertid tro akkurat dette er linjeavhengig mer enn noe annet.

Dog var det en vesentlig forskjell i å bruke Gnome MPlayer kontra VLC. Sistnevnte fungerte ihvertfall sånn halvveis. Siden dette først er Linux finnes det sikkert en måte å få nettleser til å bruke VLC istedenfor MPlayer, men det får bli en annen dag :)

Flash er i større grad plattforumuavhengig, selv om det krever litt maskinvareressurser. Jeg ville sett om jeg fant en ferdig Flash-modul jeg kunne brukt istedenfor å bero på at medieavspiller og nettleser fungerer sømløst sammen klientside.

Og igjen, jeg sitter for øyeblikket på Google Chrome i Linux Mint. Sibelius Scorch finnes ikke til Linux og ikke til Google Chrome. Enda en gang: plattformuavhengighet!

Hva skal du forresten med det egentlig? Er det meningen at en bruker skal besøke siden din for å høre musikk og se musikkvideoer, eller for å bruke noteverktøy ifm. låtskriving? Eller har du bare smekket inn elementer som har med musikk å gjøre? Du bør finne ut hva du ønsker med siden din, hva du tror dine besøkere vil ha nytte av og deretter tilby dem det. Å ha en tjeneste som krever en svært lite utbredt plugin man må laste ned i tillegg, og som heller ikke fungerer på tvers av plattformer, er uheldig. Jeg føler meg litt som en rullestolbruker som kjører kollektivt: siden din har funksjonalitet jeg ikke kan benytte meg av, og selv om jeg ikke vet hvorvidt funksjonaliteten er relevant for meg er det ikke rette veien å gå å nekte meg tilgang til denne.

Men for godt mål skal jeg teste ut Scorch senere. :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...