Moux Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Hallo hallo! Det har oppstått et problem her. Jeg har en Western Digital My Passport™ Essential 500GB. Den har fungeret bra helt frem til igår, hvor da den sluttet å virke. Når jeg putter den inn i usb'en så lyser det og det kommer lyd fra den. Den vises ikke opp i Min datamaskin eller under Diskbehandling. Jeg bruker XP, men har prøvd den på vista, samme skjedde der. Jeg trenger virkelig dataene jeg har på den, så noen hjelp å få? Mvh Timmy Lenke til kommentar
greenman Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Du kan evt demontere kabinettet til disken og koble den til i en stasjonær pc og se om den finner den der. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Slikt skjer ganske ofte. Eksterndisker kan ikke regnes som pålitelige, så det er veldig dumt å bruke de til permanent lagring uten backup. Det man kan gjøre er å plukke ut selve disken og koble den til på annen måte. Da eliminerer man eventuelle feil i USB kontroller og strømforsyning. Lenke til kommentar
Moux Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Hmm, okei. Hvordan tilkobling trengs da? Har lite erfaring med innmat av PC, har hjulpet og sette sammen en PC engang, men husker lite fra det. Tenker SATA/ATA etc Lenke til kommentar
greenman Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Du trenger en satakabel (veldig ofte rød), og en strømkabel. Se hva som sitter i en annen disk i pcen din. Legger ved Bilder: Lenke til kommentar
Moux Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Okei, tusen takk for svar forresten. Når den er koblet til, må jeg inn i BIOS elns for å aktivere den da? Eller skal den ligge i Min datamaskin eller på Databehandling stedet da? Har du forresten mulighet til å sende et bilde av hvor jeg skal plasere den andre enden av SATA kabelen i hovedkortet? Lenke til kommentar
greenman Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Den skal i teorien dukke opp på "Min Datamaskin". Hvis den ikke dukker opp der kan du sjekke lagringsmedier under enhetsbehandling (tror jeg det heter) Den andre enden av satakabelen passer kun et sted. Du har jo en disk koblet i fra før. Se hvor den går. Pleier å være plassert ute til høyre på hovedkortet (når du ser inn i pcen) Lenke til kommentar
Moux Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Okei, tusen hjertelig takk for hjelpen. Har ikke en stasjonær PC til stede, men skal se hva jeg får til. Så kommer jeg tilbake hvis det fortsatt er noe krøll : p Lenke til kommentar
Moux Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Okei, da har jeg tatt ifra hverandre hardisken. Men det ser ut som ikke det er SATA kontakt på den? Legger ved et lydklipp av disken når den starter, og bilde av den uten cover. Lyd: http://www.zshare.net/audio/947072030446db17/ Bilder: http: (litt uklart fokus på denne) Endret 2. oktober 2011 av Moux Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Det står "Serial ATA" på disken. Men den har tydeligvis ikke vanlig SATA kontakter. Det står også "Not for resale", så da ser det ut som WD bruker helt spesielle disker i Passport. Da er en løsning å kjøpe en ny Passport og bytte innmaten. Men det er ingen garanti for at det gir noe resultat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå