Gå til innhold

Ødelagt? Ekstern hardisk.

Moux

Anbefalte innlegg

Hallo hallo!

Det har oppstått et problem her. Jeg har en Western Digital My Passport™ Essential 500GB. Den har fungeret bra helt frem til igår, hvor da den sluttet å virke. Når jeg putter den inn i usb'en så lyser det og det kommer lyd fra den. Den vises ikke opp i Min datamaskin eller under Diskbehandling. Jeg bruker XP, men har prøvd den på vista, samme skjedde der. Jeg trenger virkelig dataene jeg har på den, så noen hjelp å få?

Mvh

Timmy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slikt skjer ganske ofte. Eksterndisker kan ikke regnes som pålitelige, så det er veldig dumt å bruke de til permanent lagring uten backup.

Det man kan gjøre er å plukke ut selve disken og koble den til på annen måte. Da eliminerer man eventuelle feil i USB kontroller og strømforsyning.

Lenke til kommentar

Okei, tusen takk for svar forresten. Når den er koblet til, må jeg inn i BIOS elns for å aktivere den da? Eller skal den ligge i Min datamaskin eller på Databehandling stedet da?

Har du forresten mulighet til å sende et bilde av hvor jeg skal plasere den andre enden av SATA kabelen i hovedkortet?

Lenke til kommentar

Den skal i teorien dukke opp på "Min Datamaskin". Hvis den ikke dukker opp der kan du sjekke lagringsmedier under enhetsbehandling (tror jeg det heter)

Den andre enden av satakabelen passer kun et sted. Du har jo en disk koblet i fra før. Se hvor den går.

Pleier å være plassert ute til høyre på hovedkortet (når du ser inn i pcen)

Lenke til kommentar

Det står "Serial ATA" på disken. Men den har tydeligvis ikke vanlig SATA kontakter.

Det står også "Not for resale", så da ser det ut som WD bruker helt spesielle disker i Passport.

Da er en løsning å kjøpe en ny Passport og bytte innmaten. Men det er ingen garanti for at det gir noe resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...