Bjarnemann Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Hei. Som mange andre her inne på forumet er jeg fysen på å komme meg inn på boligmarkedet så fort som mulig. Etter mange år med deltidsjobbing ved siden av ungdomsskole, vgs og nå høyere utdannelse for å realisere denne drømmen har jeg nå satt meg på gjerdet. Jeg får lån hos banken om jeg vil, men jeg har valgt å avvente. Det som stopper meg er den ekle tanken på at vi har en boligboble nå, eller om vi ihvertfall vil se alt fra en liten til en kraftig korreksjon i boligmarkedet i løpet av nær fremtid. Skulle markedet synke med så lite som 10% i 2013, hadde det vært ekstremt surt å ha gått inn på boligmarkedet i 2011. Jeg vet at boligpriser er vanskeligere å spå enn været, men for meg kan dette se ut som et logisk resonnement: - Boligprisene er avsindig høye i forhold til inntekten vår, i forhold til hva de historisk sett har vært. Hvor lenge kan denne stigningen fortsette? - Verden preges av mye finansiell uro, og selv om vi er godt dekket opp av et oljefond er det vel ikke umulig at vi også en gang kan bli berørt.(?) - Det snakkes mye om å bygge nye boliger (spessielt i Oslo), for å dempe prisveksten. Hvem vet, kanskje det blir noe av det en vakker dag? - Og til slutt, det som opptar meg mest: For å si det rett ut; Nordmenn er belånt til helvete. Vi har avsindig mye lån i forhold til inntekten vår, og det går greit for de fleste nå som renten er lav. Men sikkert som banken er det at EN dag skal renten opp, og da virker det logisk for meg ihvertfall at mange vil gå på en smell. Dette vil da naturligvis bidra til å kjøle ned boligmarkedet. Kombinasjonen av unaturlig høye priser, muligheter for raskere boligutbygging, finansiell uro, og et usunt høyt gjeldsnivå har ihvertfall fått meg til å sette meg på gjerdet. Enn så lenge. Hva tror dere? Dumt valg, eller lurt å avvente? Og om dere også skulle tatt sjansen på å se inn i krystallkula, hva tror dere vil skje med boligprisene i løpet av de neste 5-10 årene? Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Det som stopper meg er den ekle tanken på at vi har en boligboble nå, eller om vi ihvertfall vil se alt fra en liten til en kraftig korreksjon i boligmarkedet i løpet av nær fremtid. Skulle markedet synke med så lite som 10% i 2013, hadde det vært ekstremt surt å ha gått inn på boligmarkedet i 2011. Krakket som kom på høsten 2008 som mange land opplevde som om veien var rast helt sammen opplevde Norge som en liten hump. Det gikk litt over boligmarkedet som gikk en del ned og spesielt gikk det ut over andelsleiligheter med stor fellesgjeld. På sensommeren 2011 er vi godt over det nivået boligprisene var på før krakket i 2008. Kjøper du bolig med tanke på å bo der i mange år vil du nok like vel tjene på dette. Om boligprisene vil gå ned også opp igjen har det ikke noe å si. Totalt sett vil du tjene på en unormalt lav rente som du i noen banker kan binde på veldig lavt nivå i 5, 10, 15 eller 20 år. Endret 29. september 2011 av Nasciboy Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Og det er jeg helt klar over. Bolig som langtidsinvestering er vanvittig lurt, og gir god avkastning. MEN, når det i mitt hode virker så logisk med en korreksjon i nær fremtid, hvorfor ikke vente? Surt å kjøpe bolig til 2 mill nå, for å se at prisene faller med 10-15% om noen år. Det er noen hundretusen man lett kunne spart. Og hva om boligprisene faller så mye at verdier på boligen plutselig er lavere enn lånet jeg har hos banken? Av det jeg har hørt kan man få problemer da. Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Folk sa akkurat det samme da jeg kjøpte min første leilighet i 1994. Jeg betalte 850.000, og mange mente det var så fantastisk dyrt at prisene måtte gå kraftig ned i løpet av de neste årene. Jeg solgte den 7 år senere for 1.800.000. Så nylig på finn.no at den lå ute for for 3.500.000... Dette betyr ikke at historien nødvendligvis vil gjenta seg, men frem til nå har det alltil vært lønnsomt å eie egen bolig så lenge man planlegger å bo der minst 3-5 år fremover. Mvh Jultomten Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Og det er jeg helt klar over. Bolig som langtidsinvestering er vanvittig lurt, og gir god avkastning. MEN, når det i mitt hode virker så logisk med en korreksjon i nær fremtid, hvorfor ikke vente? Surt å kjøpe bolig til 2 mill nå, for å se at prisene faller med 10-15% om noen år. Det er noen hundretusen man lett kunne spart. Og hva om boligprisene faller så mye at verdier på boligen plutselig er lavere enn lånet jeg har hos banken? Av det jeg har hørt kan man få problemer da. Fordi man aldri vet... kan hende det stiger i ett par år til med 7% hvert år og deretter faller med 10% som likevel vil si en økning med 4%. Du får ikke problemer med banken nei, ihvertfall ikke med fastrente. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Og det er jeg som sagt også klar over. Og selvfølgelig ønsker jeg å eie leiligheten en stund, som 19 åring fra Hauketo begynner man ikke å spekulere med boliger. MEN, om prisene muligens går ned må det da være ENDA bedre å vente? Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 MEN, om prisene muligens går ned må det da være ENDA bedre å vente? Om prisene går opp da? 1 Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Og det er jeg som sagt også klar over. Og selvfølgelig ønsker jeg å eie leiligheten en stund, som 19 åring fra Hauketo begynner man ikke å spekulere med boliger. MEN, om prisene muligens går ned må det da være ENDA bedre å vente? Hva om de heller stabiliserer seg på dagens nivå. Sett ut i fra statestikken til finn.no er ikke boligprisene i Hordaland på nivå med 2008 før om 1 år. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Hva om de heller stabiliserer seg på dagens nivå. Sett ut i fra statestikken til finn.no er ikke boligprisene i Hordaland på nivå med 2008 før om 1 år. I følge SSB er de langt over, også i Hordaland. http://www.ssb.no/bpi/tab-2011-07-13-01.html I følge SSB var krakket i 2008 i boligmarkedet allerede hentet inn i 2. kvartal 2009. Krakket i 2008 var mer en utflating enn en nedgang. Grunnen til at mange følte det som ett skikkelig boligkrakk var at det gikk veldig hardt utover leilighetenene med høy fellesgjeld. De historiene ble også gjentatt i media om og om igjen noe som forsterket inntrykket. I krakket i 2008 git boligprisene ned under 5% noe som ble tatt igjen i 2009. Hvis jeg lester tallene riktig da... 1 Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Jeg er for en gangs skyld ganske enig med Trygve Hegnar. Hvis du har råd til det etter nøye gjennomgang av egen økonomi så kjøp bolig og ta opp fastrentelån. Som de fleste andre er jeg ikke i stand til å se hvordan boligprisene utvikler seg de neste ti årene, men eiendom har nesten alltid vært noe av det smarteste å investere i. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 (endret) I følge SSB er de langt over, også i Hordaland. http://www.ssb.no/bp...1-07-13-01.html I følge SSB var krakket i 2008 i boligmarkedet allerede hentet inn i 2. kvartal 2009. Krakket i 2008 var mer en utflating enn en nedgang. Grunnen til at mange følte det som ett skikkelig boligkrakk var at det gikk veldig hardt utover leilighetenene med høy fellesgjeld. De historiene ble også gjentatt i media om og om igjen noe som forsterket inntrykket. I krakket i 2008 git boligprisene ned under 5% noe som ble tatt igjen i 2009. Hvis jeg lester tallene riktig da... Godt med litt tall på bordet. De forteller jo slik jeg også leser at det er oppgang hele veien Endret 30. september 2011 av TheHawk Lenke til kommentar
satchman Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Surt å kjøpe bolig til 2 mill nå, for å se at prisene faller med 10-15% om noen år. Det er noen hundretusen man lett kunne spart. Kun hvis alternativet til å kjøpe er å bo gratis. Noe det sjelden er for de aller fleste av oss. Du bruker glatt de samme 10-15% prosentene på å leie annen bolig i den samme perioden fremfor å kjøpe. Lenke til kommentar
KS Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Å gå fra å leie til å eie er generelt veldig fornuftig og såpass økonomisk at man kan tåle noe prisfall. En annen faktor er at faller boligen i verdi, og du en gang må selge, så vil sannsynligvis også det du kjøper ha falt i pris. Problemmet med stigende boligpriser gjelder de som ikke har bolig. Problemmet med synkende boligpriser er det som har høy gjeld og er tvunget til å selge (f.eks ved arbeidsledighet eller skillsmisse). Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 Veldig gode poenger! Pdd bor jeg hjemme (gratis), men jeg har nok tenkt meg ut igjen snart, så det med leie hadde jeg faktisk ikke tenkt på! Og det er jo et fantastisk godt poeng som endrer alt. Så da får jeg begynne å snuse igjen Men sånn ellers synes jeg det uansett er et interessant tema dette med boligpriser. Tror dere på videre vekst, eller en korreksjon? Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Men sånn ellers synes jeg det uansett er et interessant tema dette med boligpriser. Tror dere på videre vekst, eller en korreksjon? Vanlig boligprisvekst er vel ca 4-6% per år, i de "beste" årene ha prisen steget rundt 10% om jeg husker rett. På 3 års sikt vil jeg tro at vi ikke vil se samme stigning i boligprisene som normalt men fra nå og 3 år fremover føler jeg meg sikker på at prisene ikke har sunket. Grunnen er at vi har en del tusen milliarder på bok og vi har derfor de midler til å redusere virkningene en krise vil få på landet Norge. Edit: Grunnen til at boligprisene gikk litt ned i finanskrisen var etter jeg tror en høy styringsrente som ikke ble satt raskt nok ned. Etter følgende artikkel ble styringsrenten satt ned 0,5 % 16. oktober 2008 til 5,25%. Etter mine beregninger var styringsrenten da 5,75% før 16. oktober. Det vil si en lånerente på rundt 7-8% da banken skal ha fortjeneste. https://www.spv.no/om-oss/nyheter/2008/ny-styringsrente/ I dag får man boliglå med rente under 4% så siden styringsrenten ALLEREDE er lav på grunn av at den ikke er kommet opp siden forrige krise er det med på å forbygge prisnedgang i boligmarkedet. Til tross for lav styringsrente har vi en del høyere styringsrente enn mange andre land, altså mye å gå på om en ny krise skulle ramme oss. I denne linken kan du se styringsrenten og utviklingen de siste årene. Merk hva som skjedde med den i 2008. http://www.norges-bank.no/no/prisstabilitet/rentemoter/styringsrenten/ Jeg vil si.... har du penger så kjøp!! Endret 1. oktober 2011 av Nasciboy Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Jeg syns omtanken mange plutselig har fått ovenfor førstegangskjøpere etter at det ble foreslått å øke kravet til egenkapital er interessant. 1 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Folk sa akkurat det samme da jeg kjøpte min første leilighet i 1994. Jeg betalte 850.000, og mange mente det var så fantastisk dyrt at prisene måtte gå kraftig ned i løpet av de neste årene. Jeg solgte den 7 år senere for 1.800.000. Så nylig på finn.no at den lå ute for for 3.500.000... Dette betyr ikke at historien nødvendligvis vil gjenta seg, men frem til nå har det alltil vært lønnsomt å eie egen bolig så lenge man planlegger å bo der minst 3-5 år fremover. Mvh Jultomten Det høres ut som du har virkelig dårlig hukommelse! Det er en grunn til at prisen på boligen du kjøpte i 1994 har steget så mye i pris etterpå. Grunnen er at den mindre enn den ville kostet i 1988! Mao, prisene falt fra 1988 til 1993, før de tok seg opp igjen. Litt klønete å finne statistikk tilbake til 1988, men her er en for nyboligprisen fra 1990. Den viser at prisene falt fra 1990 til 1993, og at i 1994, så var prisene fortsatt under 1990-nivået. http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-274.html Situasjonen er i dag på mange måter lignende den vi hadde i 1988, den gangen pga friere marked, i dag pga latterlig lave renter. Resultatet den gangen var at folk tok for store lån, mistet jobben i nedgangstidene og måtte selge. Hva som skjer denne gangen er ikke godt å si. Jeg kjøpte en bolig i mai 2010 og så at selv med dobling av renten, eller arbeidsløshet, så kunne jeg fortsatt holde på boligen, og med dagens rente så var utgiftene jeg måtte ut med ved å eie ca halvparten av leiekostnadene. (Avdrag ser jeg i denne sammenheng ikke som en utgift) Jeg ser for meg at prisene i Norge vil falle _hvis_ arbeidsløsheten øker. Økt rente ser jeg på som relativt usannsynlig med tanke på hva som skjer rundt oss. Det blir muligens kortvarige kreditt-skviser for bankene, som i 2008, men det vil ikke føre til noe varig høyere rentenivå. Endret 1. oktober 2011 av blackbrrd Lenke til kommentar
per66 Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Løp og kjøp! Boliger i Norge er stort sett billige. Kjøper du i noen av de 5 størst byene blir det garantert prisstigning neste 5-10 årene. Kjøper du på landet... kanskje ikke så smart. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Blir feil å kalle det en boble... ...det er mere likt et pyramidespill! Og som i andre pyramidespill er det alltid de som kommer inn sist som blir sittende igjen med "svarteper". Den eneste grunnen til at ting ikke har raknet til nå i Norge er at vi har en stor offentlig sektor der konjuktursvigningene ikke betyr at folk mister jobben sin. De fleste folk takler fint høye lån og høyere renter, så lenge de har en jobb da... 3 Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Blir feil å kalle det en boble... ...det er mere likt et pyramidespill! Og som i andre pyramidespill er det alltid de som kommer inn sist som blir sittende igjen med "svarteper". Den eneste grunnen til at ting ikke har raknet til nå i Norge er at vi har en stor offentlig sektor der konjuktursvigningene ikke betyr at folk mister jobben sin. De fleste folk takler fint høye lån og høyere renter, så lenge de har en jobb da... Oi, sjelden man ser ett så lite gjennomtenkt innlegg uten rot i virkeligheten. Vel, da har jeg fått med meg det også før lørdagen gikk over til søndag. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå