maxRPM Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Hei, jeg er ny her, vil bare fortelle hvor i troen jeg står, jeg tror Jesus er Kristus, vår frelser og sannheten. Jeg tror bibelen viser i GT loven og nåden skjult, og i NT er det åpenbart at loven ble gitt Moses som en fysisk ting på to steintavler, men nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus som noe Han tok med seg til oss i troen på Han. Mange troende er fastlåst inn i at loven gjelder ennå for dem, jeg har vært en av dem, men endelig har jeg forstått istedetfor å være fanget i andres tro om at jeg må bære åket selv. Jeg tror at Noahs Ark er bilde på Jesus. Historien om Josef er bilde Jesus, og de ti brødrene som kom til Egypt for å spørre om mat er lovens folk. Benjamin som betyr "sønn av høyre hånd" blir ikke med til Egypt første gangen. Lovens folk gjenkjenner ikke Jesus første gangen, og de ti brødrene gjenkjenner ikke sin bror Josef i Egypt første gangen. Josef tar broren Simeoen som betyr "hørsel" til fange, og forteller at han slippes fri når Benjamin kommer med dem. Det betyr at lovens folk er fratatt hørselen til de kommer at med "sønn av høyre hånd". Det er bilde på den siste tid, når jødene"lovens folk" skal komme med de kristne for å få igjen "hørselen", og da gir Josef seg til kjenne for brødrene, slik vil Jesus gi seg til kjenne for jødene som har mistet "hørselen" fordi de ikke gjenkjente deres Messias første gang. Abrahams historie forteller om en pakt ved tro, og ikke ved gjerninger. Moses kommer med loven, men Paktens Ark viser at nådestolen er Jesus dekket av to kjeruber lik livets tre er beskyttet av kjeruber. Loven blir lagt i Paktens Ark som er bilde på at man må ta vekk nåden for å bruke loven. Josva er Moses sin erstatter, og Josva er likt navnet til Jesus på hebraisk, og han blir den som tar med seg folket til det lovede land, ikke Moses som var lovens budbringer. Josva var også en av de tolv spionene sammen med Kaleb som betyr hund, som trodde på at de lovede land kunne inntas. Jesus og hedningene skiller seg fra de ti(lovens folk) andre spionene som mente at det var for vanskelig å innta landet. Sånne historier er det mange av i GT, Jesus åpenbarer til sine disipler etter at Han er oppstått fra de døde(fordi døden ikke kunne ta Ham, Narnia er et godt bilde på dette), Jesus forteller disiplene at i skriftene står det om Ham. Skal du lese om Jesus åpenbart, så er det bare å lese NT i lys av nåden. Shalom Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Var det noe spesielt du ville diskutere, eller ville du bare gi din versjon av den gamle eventyrfortellingen som ble skrevet av mange forskjellige folk i midtøsten for x antall år siden? 9 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Interessant. Men hva var det som fikk deg til å tro at det var en god ide å poste denne teksten igjen, etter at du allerede postet den i Prekestolen 12 timer tidligere? 2 Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 30. september 2011 Forfatter Del Skrevet 30. september 2011 Var det noe spesielt du ville diskutere, eller ville du bare gi din versjon av den gamle eventyrfortellingen som ble skrevet av mange forskjellige folk i midtøsten for x antall år siden? Dette er jeg ute etter å motbevise. Med kunnskapen idag så er bibelen modnet til å frembringe det overnaturlige i skriftene som har fått meg overbevist om at dette ikke bare er eventyrfortellinger, men at Gud må ha hatt innvirkning på de forskjellige personene som skrev bibelen. Interessant. Men hva var det som fikk deg til å tro at det var en god ide å poste denne teksten igjen, etter at du allerede postet den i Prekestolen 12 timer tidligere? Skjønner ikke helt hvorfor den kom inn der, det var ment å poste som eget emne første gangen:/ Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 30. september 2011 Forfatter Del Skrevet 30. september 2011 (endret) Vår mest populære bibel inneholder 66 bøker, 39 i GT og 27 i NT. Katolikkene har tatt med flere som, og det har de gresk ortodokse også, derfor undersøkte jeg litt, og kom frem til at det er nok med de 66, Jesaja kan bekrefte det visstnok, Jesaja inneholder 66 kapitler, 39 første om dom, og de siste 27 om utfrielse. Isaiah is like a miniature Bible. The first thirty-nine chapters (like the thirty-nine books of the Old Testament) are filled with judgment upon immoral idolatrous men. Judah has sinned; the surrounding nations have sinned; the whole earth has sinned. Judgment must come, for God cannot allow such blatant sin to go unpunished forever. But the final twenty-seven chapters (like the twenty-seven books of the New Testament) declare a message of hope. The Messiah is coming as a Savior and a Sovereign to bear a cross and to wear a crown. Bibelen er begynnelsen og enden, den første og siste bokstav på hebraisk er Alef og Tav. De 22 hebraiske bokstavene er nummerert, fra 1-400, Alef er 1, og Tav er 400. Jesajas navn på hebrtaisk er også summen til første og siste bokstav, altså 401. Yod-10, Shin-300, Ayin-70, Yod-10, Hey-5, Vav-6. Boken Jesaja er også plassert som den 23. i rekken, som bokstaven Alef er den 1. + Tav er den 22.. Så det 40. kapitlet i Jesaja er det først som taler om utfrielse, og i vers 3 står det: The voice of him that crieth in the wilderness, Prepare ye the way of the LORD, make straight in the desert a highway for our God. I bibelens 40. bok som er den første i NT, Matteus-evangeliet kapittel 3, står det: In those days came John the Baptist, preaching in the wilderness of Judaea, And saying, Repent ye: for the kingdom of heaven is at hand. For this is he that was spoken of by the prophet Isaiah, saying, The voice of one crying in the wilderness, Prepare ye the way of the Lord, make his paths straight. Hehe, dette er bare få ting av alt jeg har funnet. I de siste tider skal folket igjen søke Guds kunnskap, og nå når kunnskapen har blitt så stor, hvor vi kan finne informasjon overalt på fem minutter, så vil Guds kunnskap også åpenbares skikkelig. Jeg tenkte som kristen om at hvis Gud har skapt oss og alt annet, de fine mønstrene i naturen, så må Han vel ha noe sånt i boken om Ham, men de var visst å finne på bibelens originalspråk. Men nå har vi kunnskap til å lære dette. Den som søker, han skal finne. Shalom Endret 30. september 2011 av maxRPM Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Jeg kan også fortelle eventyr: "Hvor skal du hen?" sa mannen. "Å, jeg skal bort i skogen og gjøre grisetrau til den vesle grisungen vår," sa han Pål. "Grisetrau skal det bli!" sa mannen. "Hva har du i sekken din?" spurte mannen. "Møkk," sa han Pål. "Møkk skal det bli!" sa mannen. Men hvordan stiller du deg til Matteus sin lovdigging da? Jeg er nesten sikker på at du tenker at "oppfylle" betyr "oppheve", men resten av avsnittet etterlater liten tvil om at loven gjelder fortsatt. Du må jo overgå fariseerne. Det sier litt. Matteus 5,17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket. 2 Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 30. september 2011 Forfatter Del Skrevet 30. september 2011 Jeg kan også fortelle eventyr: "Hvor skal du hen?" sa mannen. "Å, jeg skal bort i skogen og gjøre grisetrau til den vesle grisungen vår," sa han Pål. "Grisetrau skal det bli!" sa mannen. "Hva har du i sekken din?" spurte mannen. "Møkk," sa han Pål. "Møkk skal det bli!" sa mannen. Men hvordan stiller du deg til Matteus sin lovdigging da? Jeg er nesten sikker på at du tenker at "oppfylle" betyr "oppheve", men resten av avsnittet etterlater liten tvil om at loven gjelder fortsatt. Du må jo overgå fariseerne. Det sier litt. Matteus 5,17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket. Vår rettferdighet overgår langt over de skriftlærde og fariseere fordi vi tror på Han som oppfylte alt, hvis du leser NT i lys av nåden så vil du forstå den. Mange blir svake i troen og begynner å gå på sin egen rettferdighet ved å prøve å være lovlydig, granske lovene og prøve å holde dem. Helt feil, bare tro på Han som oppfylte alt. Loven er kraften til synd, nåden gir deg kraft til å ikke ville synde. Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Jeg kan også fortelle eventyr: "Hvor skal du hen?" sa mannen. "Å, jeg skal bort i skogen og gjøre grisetrau til den vesle grisungen vår," sa han Pål. "Grisetrau skal det bli!" sa mannen. "Hva har du i sekken din?" spurte mannen. "Møkk," sa han Pål. "Møkk skal det bli!" sa mannen. Men hvordan stiller du deg til Matteus sin lovdigging da? Jeg er nesten sikker på at du tenker at "oppfylle" betyr "oppheve", men resten av avsnittet etterlater liten tvil om at loven gjelder fortsatt. Du må jo overgå fariseerne. Det sier litt. Matteus 5,17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket. Vår rettferdighet overgår langt over de skriftlærde og fariseere fordi vi tror på Han som oppfylte alt, hvis du leser NT i lys av nåden så vil du forstå den. Mange blir svake i troen og begynner å gå på sin egen rettferdighet ved å prøve å være lovlydig, granske lovene og prøve å holde dem. Helt feil, bare tro på Han som oppfylte alt. Loven er kraften til synd, nåden gir deg kraft til å ikke ville synde. Altså har du ikke forstått Matteus. Du leser NT i lys av din egen ønsketenkning. 3 Lenke til kommentar
soulless Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Skjønner ikke helt hvorfor den kom inn der, det var ment å poste som eget emne første gangen:/ Mod flyttet tråden der i går, fordi dette ikke er en diskusjonstråd, det er forkynning/misjonering/preken. Slikt hører faktisk hjemme i Prekestolen, som du kan se i førstepost: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=817648 (..) Det retter vi på nå. Det er en glede å ønske velkommen til "Prekestolen". Her kan dere fritt poste deres meninger eller observasjoner om emner som i utgangspunktet ikke kvalifiserer til en egen tråd. Det inkluderer: * Personlige meningsytringer som ikke krever debatt eller svar. Det kan være for eksempel være poster som bærer preg av ren misjonering. * Linker til ulike nyhets- eller debattinlegg i andre media som ikke ledsages av et emne for diskusjon. * Andre poster som dere eller moderator ikke synes krever en egen diskusjonstråd.(..) Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 30. september 2011 Forfatter Del Skrevet 30. september 2011 Jeg kan også fortelle eventyr: "Hvor skal du hen?" sa mannen. "Å, jeg skal bort i skogen og gjøre grisetrau til den vesle grisungen vår," sa han Pål. "Grisetrau skal det bli!" sa mannen. "Hva har du i sekken din?" spurte mannen. "Møkk," sa han Pål. "Møkk skal det bli!" sa mannen. Men hvordan stiller du deg til Matteus sin lovdigging da? Jeg er nesten sikker på at du tenker at "oppfylle" betyr "oppheve", men resten av avsnittet etterlater liten tvil om at loven gjelder fortsatt. Du må jo overgå fariseerne. Det sier litt. Matteus 5,17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket. Vår rettferdighet overgår langt over de skriftlærde og fariseere fordi vi tror på Han som oppfylte alt, hvis du leser NT i lys av nåden så vil du forstå den. Mange blir svake i troen og begynner å gå på sin egen rettferdighet ved å prøve å være lovlydig, granske lovene og prøve å holde dem. Helt feil, bare tro på Han som oppfylte alt. Loven er kraften til synd, nåden gir deg kraft til å ikke ville synde. Altså har du ikke forstått Matteus. Du leser NT i lys av din egen ønsketenkning. Nei, jeg bare avslører at du ikke kan, fordi du ikke tror, du vil bare pålegge troende å gå til loven som alle falske lærere har gjort før. Det var dette Jesus mente, å tro fullstendig på Han. Alle han irettesatte i loven, var lovlærere som prøvde å sette Jesus på plass. Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 30. september 2011 Forfatter Del Skrevet 30. september 2011 Skjønner ikke helt hvorfor den kom inn der, det var ment å poste som eget emne første gangen:/ Mod flyttet tråden der i går, fordi dette ikke er en diskusjonstråd, det er forkynning/misjonering/preken. Slikt hører faktisk hjemme i Prekestolen, som du kan se i førstepost: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=817648 (..) Det retter vi på nå. Det er en glede å ønske velkommen til "Prekestolen". Her kan dere fritt poste deres meninger eller observasjoner om emner som i utgangspunktet ikke kvalifiserer til en egen tråd. Det inkluderer: * Personlige meningsytringer som ikke krever debatt eller svar. Det kan være for eksempel være poster som bærer preg av ren misjonering. * Linker til ulike nyhets- eller debattinlegg i andre media som ikke ledsages av et emne for diskusjon. * Andre poster som dere eller moderator ikke synes krever en egen diskusjonstråd.(..) Ok, beklager visst det ikke var bra nok til egen diskusjonstråd, men jeg hadde tenkt å vri det inn i et emne som omhandler OBC av Vernon Jenkins. En som har funnet matematiske bevis i bibelen som gjør den overnaturlig. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Vil du diskutere matematiske "under", så kaller du tråden "Matematiske regelmessigheter i bibelen", for så å presentere disse i førstepost. Definer målet med tråden, premissene og argumentene dine i førstepost - det er slik vanlig forumskikk er. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Benjamin som betyr "sønn av høyre hånd" Den er kjip! 2 Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 30. september 2011 Forfatter Del Skrevet 30. september 2011 Benjamin som betyr "sønn av høyre hånd" Den er kjip! Ja, i dagens kultur ja:P Men du vet hva det har betydd, det er som presidentens visepresident. Ben betyr sønn på hebraisk, jamin høyre hånd. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Var det noe spesielt du ville diskutere, eller ville du bare gi din versjon av den gamle eventyrfortellingen som ble skrevet av mange forskjellige folk i midtøsten for x antall år siden? Dette er jeg ute etter å motbevise. Med kunnskapen idag så er bibelen modnet til å frembringe det overnaturlige i skriftene som har fått meg overbevist om at dette ikke bare er eventyrfortellinger, men at Gud må ha hatt innvirkning på de forskjellige personene som skrev bibelen. Er ikke bare eventyrfortellinger, men det er også myter, sagn, dikt, skapelsesberetninger (2 stykker), og andre beretninger. Fortellinger som omhandler hvordan en ond Guddom missbruker sin makt over de usle menneskene han har skapt og det folket han har inngått pakt med, samt hvordan han starter religiøse kriger som ofte ender opp som rene utryddelsesaksjoner, og utrenskning av de som måtte tenke annerledes og tro annerledes enn herrefolket: Israelittene. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Mange troende er fastlåst inn i at loven gjelder ennå for dem, jeg har vært en av dem, men endelig har jeg forstått istedetfor å være fanget i andres tro om at jeg må bære åket selv. bære åket selv ? For de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra, NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke! NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven. NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 (endret) Mange troende er fastlåst inn i at loven gjelder ennå for dem, jeg har vært en av dem, men endelig har jeg forstått istedetfor å være fanget i andres tro om at jeg må bære åket selv. bære åket selv ? For de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra, NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke! NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven. NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Hvorfor lagde Gud disse tullete moselovene i utgangspunktet? Bare for å plage israelittene? Hvorfor skal ikke dere kristne også følge moselovene? Har Guden deres begrunnet dette noe videre? Betyr det at treenigheten: "Herre Gud's Hellige ånd i Kristus Jesus" selv syntes at mange av de lovene og reglene han selv påla sitt eget folk i en tidligere tid, falt på sine egne urimeligheter? Hva slags lover gjelder ikke lenger for kristenfolket? En moselov er jo "Du skal ikke stjele", "Du skal ikke begjære din nestes hustru", "Du skal ikke ha sex med bestemora di, faren eller mora di, søstra di" og så videre... Er det slike ting dere kristne har store problemer med å forholde dere til? Hva slags lover og regler er det dere mener har utgått på dato og som dere ikke vil/ønsker å følge? Budet om at du ikke skal ha på deg klær med ulike typer stoff? At du skal ikke spise din nestes mann eller kone. Og så videre... Er det slike ting som er et vanskelig slaveåk og etterfølge? Eller er det disse levereglene ramset opp under? Hva sier Bibelen om moseloven? Skal den vare evig? Gud har grunnet alle sine bud for evig tid og dette understrekes i følgende bibelsteder: Salmenes bok 119:151-152, Salmenes bok 119:160, Predikerens 3:14). Gud forbyr å trekke noe fra eller legge noe til hans ord (5 Mosebok 4:2, 5 Mosebok 12:32). Jesus sier selv han ikke er kommet for å avskaffe loven, men hver tøddel av loven skal gjelde til himmel og jord forgår (Matteus 5:17-19, Lukas 16:17). Jesus avskaffet loven (Romerne 10:4, Galaterne 3:13, Galaterne 4:4-5, Efeserne 2:15, Hebreerne 7:18, Hebreerne 8:13). Her kan man tydligvis bare velge og vrake etter smak og behag. Du, IHS, er en selektiv bibeltro person, og vil selvsagt forholde seg til Paulus, da Paulus er den bibelskribenten som er mest uenig i Guds påbud og forbud i GT av alle bibelskribentene, og passer best med dagens moderne samfunnsnormer. Jeg personlig som en ikke-kristen bryr meg heller ikke om lovene i GT, selv om noen av lovene der er fornuftige, og som jeg helt naturlig følger av ren fornuft... Hva sier bibelen om å omskjære seg? Gud vil opprette en evig pakt med Abraham og alle hans etterkommere (1 Mosebok 17:7). Denne pakten påbyr at alle av hankjønn skal omskjæres (1 Mosebok 17:10). Gud krever dødsstraff for alle av hankjønn som ikke er omskåret (1 Mosebok 17:14). Det betyr ingenting om man er blitt omskåret eller ikke (Galaterne 5:6, Galaterne 6:15). Er det forbudt å jobbe på Sabbaten? Moseloven forbyr alt arbeid på sabbaten (2 Mosebok 20:10). Moseloven påbyr dødsstraff for å jobbe på sabbaten (2. Mosebok 31:14, 2. Mosebok 35:2). Hver tøddel av moseloven skal gjelde til himmel og jord forgår (Matteus 5:17-19, Lukas 16:17). Gud selv krever at en mann som sanket ved på sabbaten skal steines (4. Mosebok 15:32-36) Det er helt opp til en selv å avgjøre om det er riktig å jobbe på sabbaten eller ikke (Romerne 14:5-6). Bestemmelsen gjelder ikke lenger, fordi Jesus har satt den ut av kraft (Kolossenserne 2:14-16). Er det galt å drepe? I gammmeltestamentet står det: "Lykksalig er den som griper og knuser dine spede barn imot klippen" Men det står også: "Du skal ikke slå i hjel" "Å knuse sine barn mot klippen" er tydeligvis ikke det samme som å "slå i hjel." Så om det er galt å drepe er svært relativt i følge bibelen. (2 Mosebok 20:13, 5 Mosebok 5:17). Er det galt å stjele? Gud instruerer israelittene om å stjele fra egypterne (2 Mosebok 3:22). Gud lar israelittene ta fiendens kvinner, barn, husdyr og alt de eier som krigsutbytte (5 Mosebok 20:14, Josva 8:2). Du skal ikke stjele (2 Mosebok 20:15, 5 Mosebok 5:19, 3 Mosebok 19:11, 3 Mosebok 19:13). Kan man straffes for andres synder? Gud straffer barn i tredje og fjerde ledd for deres forfedres synder (2 Mosebok 20:5, 2 Mosebok 34:7, 4 Mosebok 14:18, Jeremia 32:18,Klagesangene 5:7 etc.) Barn skal ikke straffes for sine foreldres synder og foreldre skal ikke straffes for sine barns synder (5 Mosebok 24:16, Esekiel 18:20, 2 Kongebok 14:6, 2 Krønikebok 25:4) Hvor lenge skal man spise usyret brød i påsken? 6 dager (5 Mosebok 16:8). 7 dager (5 Mosebok 16:3, 2 Mosebok 12:15, 2 Mosebok 23:15). Skal man gjengjelde ondt med ondt eller godt? Liv for liv, øye for øye og tann for tann (2 Mosebok 21:23-25, 3 Mosebok 24:20, 5 Mosebok 19:21). Vend det andre kinnet til, elsk dine fiender etc. (Matteus 5:38-44,Lukas 6:27-29). Hva slags kjøtt er det tillatt å spise? Moseloven forbyr å spise kjøttet av visse dyr (3 Mosebok 11, 5 Mosebok 14:3-21). Moseloven påbyr dødsstraff for å spise kjøtt med blod i (3. Mosebok 7:26-27, 3. Mosebok 17:10-14). Hver tøddel av moseloven skal gjelde til himmel og jord forgår (Matteus 5:17-19,Lukas 16:17). Herren skal slå i hjel dem som spiser svinekjøtt, mus og andre vederstyggelige dyr (Jesaja 66:16-17). Alt det som rører sig og lever, skal I ha til føde (1 Mosebok 9:3). intet som kommer inn i mennesket utenfra, kan gjøre ham uren (Markus 7:18-20) Alt som selges i slakterboden kan etes. Ingenting er urent i seg selv (1 Korintierne 10:25, Romerne 14:14). La derfor ingen dømme dere for mat eller drikke (Kolosserne 2:16). Er incest forbudt? Ja (3 Mosebok 18:6-18, 5 Mosebok 27:22) Gud oppfordrer menneskene til å være fruktbare og legge jorden under seg. Med mindre alle på den tiden ble til ved jomfrufødsler, eller skapt av andres ribben, må dette nesten tolkes som en oppfordring til incest, ettersom Adams og Evas barn ikke kunne ha andre partnere enn sine egne søsken (1. Mosebok 1:27-28). Gud velsigner Abrahams ekteskap med sin egen halvsøster (1 Mosebok 20:11-12, 1 Mosebok 17:16). Er skilsmisse tillatt? Ja (5 Mosebok 24:1-2). Nei (Markus 10:11, Lukas 16:18). Skal man hedre sine foreldre? Man skal hedre sine foreldre eller dø (2 Mosebok 20:12, 5 Mosebok 5:16, 2 Mosebok 21:17, 3 Mosebok 20:9, 5 Mosebok 21:18-21,Matteus 15:4, Matteus 19:19, Markus 7:10, Markus 10:19, Lukas 18:20). Om nogen kommer til mig og ikke hater sin far og mor og hustru og barn og brødre og søstre, ja endog sitt eget liv, han kan ikke være min disippel (Lukas 14:26). Har Gud gitt Israelittene bud om brennoffer og slaktoffer? Gud gir israelittene bud om brennoffer og slaktoffer (2 Mosebok 29, 3 Mosebok 1, 3 Mosebok 3, 3 Mosebok 4). Gud benekter at han noensinne har gitt israelittene noe slikt bud (Jeremia 7:22). Er det positivt eller negativt å la seg kastrere? Ingen som er gildet, enten ved knusning eller ved å skjæres, skal være med i Herrens menighet (5 Mosebok 23:1). der er gildinger som har gildet sig selv for himlenes rikes skyld. Den som kan fatte dette ord, han fatte det! (Matteus 19:12). Hvordan stiller Gud seg til menneskeofring? Gud krever menneskeoffer (1 Mosebok 22:1-2, 2 Mosebok 22:29, 2 Mosebok 34:19-20, 3 Mosebok 27:28-29, 4 Mosebok 3:13, 4 Mosebok 31:28-29). Det skal ikke finnes hos dig nogen som lar sin sønn eller datter gå gjennem ilden (5 Mosebok 18:10). Hva er essensen av loven? Loven påbyr dødsstaff, bl.a. ved steining og brenning for handlinger som trolig de færreste i vår tid mener burde straffes i det hele tatt (3 Mosebok 21:9, 3 Mosebok 24:16, 5 Mosebok 13:6-10, 5 Mosebok 17:2-6, 5 Mosebok 21:18-21, 5 Mosebok 22:13-21, 5 Mosebok 22:23-24). Loven i en sum er at man skal gjøre mot andre som man vil andre skal gjøre mot en selv, elske sin neste som seg selv etc. (Matteus 7:12,Matteus 22:36-40). Er loven god? Loven er god (Salmenes bok 19:10, Romerne 7:12, 1 Timoteus 1:8). Derfor gav jeg dem også bud som ikke var gode, og lover som de ikke kunde leve ved (Esekiel 20:25). Er det rett eller galt å sverge? Herren din Gud skal du frykte, og ham skal du tjene, og ved hans navn skal du sverge (5 Mosebok 6:13, 5 Mosebok 10:20). ...og den som sverger på jorden, skal sverge ved den trofaste Gud (Jesaja 65:16). såfremt de lærer mitt folks veier, lærer å sverge ved mitt navn: Så sant Herren lever [...] da skal de bli opbygget midt iblandt mitt folk (Jeremia 12:16). Men jeg sier eder at I aldeles ikke skal sverge (Matteus 5:34). Men fremfor alt, mine brødre, sverg ikke, hverken ved himmelen eller ved jorden eller nogen annen ed! (Jakob 5:12). Hvor mange ganger skal man tilgi sin bror? Sytti ganger sju (Matteus 18:21-22). Du skal ikke tilgi din bror hvis han fremdeles ikke vil høre etter tre forsøk på å tale han til rette (Matteus 18:15-17). Endret 30. september 2011 av turbonello 3 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 (endret) Mange troende er fastlåst inn i at loven gjelder ennå for dem, jeg har vært en av dem, men endelig har jeg forstått istedetfor å være fanget i andres tro om at jeg må bære åket selv. bære åket selv ? For de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra, NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke! NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven. NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Hvorfor lagde Gud disse tullete moselovene i utgangspunktet? ... Moseloven er fra Moses og jødenes forfedre. NT > De spurte ham: «Hvorfor har da Moses bestemt at mannen skal gi hustruen skilsmissebrev før han kan sende henne fra seg?» 8 Han svarte: «Fordi dere har så harde hjerter, har Moses tillatt dere å skilles fra hustruen. NT > Mester,» sa de, «Moses har sagt: ' Dersom en mann dør barnløs, skal hans bror gifte seg med enken for å holde brorens ætt oppe. NT > Moses har gitt dere omskjærelsen – den er egentlig ikke fra Moses, men fra fedrene Endret 30. september 2011 av IHS Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Altså har du ikke forstått Matteus. Du leser NT i lys av din egen ønsketenkning. Nei, jeg bare avslører at du ikke kan, fordi du ikke tror, du vil bare pålegge troende å gå til loven som alle falske lærere har gjort før. Det var dette Jesus mente, å tro fullstendig på Han. Alle han irettesatte i loven, var lovlærere som prøvde å sette Jesus på plass. Det er Matteus som vifter med loven her. Har du et problem, så er det med Matteus i Nye Testamentet. Den falske læreren er altså ikke meg men Matteus selv. Og sitatet kommer (tydeligvis) fra Jesus selv. 3 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Skjønner ikke helt hvorfor den kom inn der, det var ment å poste som eget emne første gangen:/ Mod flyttet tråden der i går, fordi dette ikke er en diskusjonstråd, det er forkynning/misjonering/preken. Slikt hører faktisk hjemme i Prekestolen, som du kan se i førstepost: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=817648 Stemmer på en prikk. Trådstarter burde også ha fått en PM om dette, med mindre noe galt skjedde. Denne tråden stenges, og videre debatt kan eventuelt tas i Prekestolen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg