Gå til innhold

Stor nok PSU til to skjermkort?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pris/ytelse for en PSU avhenger av hvordan den brukes. Ved 24/7 drift, teller effektiviteten langt mer enn ved et par timers bruk hver dag. Om en går til innkjøp av en PSU på 750-850 watt, bør en ha en PC som kan belaste den 400-500 watt. Ved 24/7 drift og dersom PSU'en leverer 400 watt kontinuerlig, så vil en 90% effektiv PSU bruke 350 kWh/år mindre enn en som akkurat overholder 80plus (80%). En Corsair HX 750 er omtrent 90% effektiv ved en slik last og dersom 350 kWh tilsvarer kr 200, vil du etter 5 år ha spart inn hele innkjøpsprisen i forhold til om du hadde kjøpt en "barely" 80plus.

En CM Silent Pro M850 er 86-87% effektiv og koster således en snau hundrings mindre per år før justering for bruk. Så for 24/7 bruk har Corsair HX 750(850) en pris/ytelse som er helt på topp. Jeg tar ikke med 650 og 1000 watt av samme serie, for de er av en noe annen kvalitet (les lavere effektivitet). En skal heller ikke se bort fra at PSU'er med høy effektivitet også kan ha lenger levetid enn røkla. Det henger sammen med at de ofte kan nyte godt av lavere driftstemperatur, og at de er utstyrt med bedre komponenter.

Lenke til kommentar

Til den prisen du fikk den for (595kr) så kan man si at det er et godt kjøp.

Hadde du betalt full pris for den, hadde det vert et dårlig kjøp.

Jeg sitter selv på en ikke så god PSU, Chieftec 750W. Denne hadde komplett.no tilbud på til 200kr. Da er det et godt kjøp. Jeg ligger også rundt 50% av kapasiteten på PSUen. Så den holder for meg. Men neste gang jeg kjøper meg en ny PSU, så blir det en Corsair AX eller HX eller Seasonic.

Antec, Corsair og Seasonic er dem beste PSUene på markedet nå i dag(her i Norge hvertfall)

Lenke til kommentar

Nei den er ikke akkurat "dårlig" (les : Bad PSU).

Men er ikke super , slik Corsairs modeller vanligvis er.

Bestilte faktisk en slik selv i helga for å ha som reserve pga den lave prisen.

JonnyGuru var faktisk imponert da han anmeldte storebroren Silent Pro M1000 (samme design) , men var ikke helt fornøyd med spennings reguleringen på den. Men siden anmeldelsen er fra 2009 , kan det heller ikke sies med 100% sikkerhet at det ikke er gjort endringer/rediveringer av modellen som selges idag.

Designet er Cooler Masters men de er bygget av FSP.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=166

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

PSU'en er ikke dårlig, men til full pris hos Komplett (som generelt har høy pris på PSU'er), er den ikke noe godt kjøp. Ser en på sortimentet hos andre nettbutikker, så finner en lett PSU'er med bedre spec til en lavere pris, f.eks. Corsair HX 750, som koster fra 995. Det er kr 303 billigere enn normalpris for CM'en på Komplett.

http://www.hardwaresecrets.com/article/Cooler-Master-Silent-Pro-M-850-W-Power-Supply-Review/810/10

Hva en PSU koster kan deles i to, prisen en må betale i butikken og hva den koster i drift. Her kommer enhetens effektivitet, som sier hvor mye effekt som går tapt når nettspenningen reguleres til driftsspenninger for PC'ens øvrige deler, inn i bildet. 80plus er en sertifisering som sier hvor effektiv en PSU minimum er ved 20, 50 og 100% last. 80plus har forskjellige klasser, standard, bronse, sølv, gull og platina. Om en plukker ut standard, bronse og gull, kan en litt forenklet si at effekttapet er 20, 15 og 10%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...